کد خبر: ۳۷۶۷۰
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۸۴ - ۱۵:۰۵

کارگردان‌هایی که فراموش نمی‌شوند

آفتاب‌‌نیوز : «بیلی بات گیت» محصول کشور آمریکاست و در مدت زمان 106 دقیقه در سال 1991 توسط بنتون کارگردانی شده است. 

این فیلم با حضور در جشنواره‌های مختلف نتوانست عنوان مهمی را به خود اختصاص دهد و تنها نیکول کیدمن، هنرپیشه زن فیلم، در سال 1992 کاندیدای دریافت بهترین هنرپیشه زن از جشنواره گلدن گلاب شد. 

کیدمن که پس از فیلم‌های «مرگ آرام» و «روزهای تندر» با بازی در «بیلی بات گیت» سومین حضور در عرصه‌ی سینما را تجربه می‌کرد، پس از این فیلم نیز در «ننگ بشری» بنتون همراه با «آنتونی‌ هاپکینز» و «اد هریس» به ایفای نقش پرداخت. 

فیلمنامه «بیلی بات گیت» توسط تام استوپارد براساس کتابی از «ای.ال.دکتروف» به نگارش در آمده است. 

دکتروف از چهره‌های برجسته ادبیات معاصر آمریکا و جهان است که در این کتاب نگاهی بدیع و موشکافانه به لایه‌های مختلف زندگی در کلان شهر نیویورک دارد. 

داستان فیلم در سال 1925 اتفاق می‌افتد. «بیلی بات گیت» جوان‌ترین عضو دارودسته گانگستری «داچ شولتس» شاهد کشته شدن «بووا ینبرگ» به جرم خبر چینی و تصاحب نامزدش، درو پرستون می‌شود. او با ورود به دستگاه حسابداری شولتس اعتماد کامل او را جلب می‌کند و مامور مراقبت از پرستون می‌شود. 

هنگامی که شولتس برای حضور در دادگاهی برای رسیدگی به جرائم مالیاتی به شهرکی در شمال نیویورک می‌رود، بیلی که دلباخته پرستون شده است، ماجرای قتل نامزدش را برای او بازگو می‌کند. با مشکوک شدن لاکی لوچیانو به شولتس در مورد قتل وانیبرگ، او تصمیم به کشتن پرستون می‌گیرد. ولی بیلی نجاتش می‌دهد. لوچیانو آدمکش‌هایش را برای کشتن شولتس و افرادش می‌فرستد و بیلی با زرنگی و متهم ساختن وکیل لوچیانو، از مهلکه جان سالم به در می‌برد. 

داستین هافمن، دورن دین، بروس ویلیس، استیون هیل، استیو باشمی و بیلی جی دیگر بازیگرانی هستند که در این درام جنایی به ایفای نقش پرداخته‌اند. 

فیلم سینمایی «بیلی بات گیت» جمعه، 23 دی‌ماه، در قالب برنامه سینما چهار از تلویزیون پخش شد. 

مهمانان این هفته برنامه، مهدی سجاده چی و پرویز جاهد بودند که پس از نمایش فیلم به نقد و بررسی اثر پرداختند. 

کارگردانی که می‌خواست دیوید لین باشد 

ژان ژاک آنو، کارگردان «هفت سال در تبت» به طرز غریبی همواره سعی دارد فیلم‌هایش شبیه« دیوید لین» باشد ولی فیلم‌های وی همیشه در سطح باقی می‌مانند. 

«‌هفت سال در تبت» محصول سال 1997 است که در مدت زمان 139 دقیقه با شرکت بازیگرانی چون برادپیت و دیوید تولیس، بی.دی. ونگ و دنی دنزونگپا ساخته شده است. 

داستان فیلم بر اساس رمانی از هانیریش هدر، توسط بکی جانستون به نگارش درآمده و روایتگر کوهنوردی است که همچون بسیاری از اتریشی‌ها اوایل دهه 30 تحت تاثیر سخنان و شعارهای آتشین حزب نازی مبنی بر برتری نژاد آریایی، قصد می‌کند تا با فتح قلل بلند دنیا، این برتری را به اثبات برساند. ولی در مسیری می‌افتد که پایانش چیزی جز به تکامل رسیدن در پی ندارد.
«هدر» در کتاب خود که یک اتوبیوگرافی محسوب می‌شود، بیش از هر چیز به رابطه خود با اهالی تبت و در راس آن‌ها دالایی‌لامای نوجوان پرداخته است. اما فیلم دارای مقاصد دیگری است و اهداف سیاسی در آن بیش از هر چیز پر رنگ شده است. 

به وضوح می‌توان دریافت سازندگان «هفت سال در تبت» که دو تن از آنها تهیه‌کنندگان فیلم «گذری به هند» دیوید لین نیز هستند، قصد داشته‌اند به این فیلم ، حس و حالی حماسی از نوع فیلمهای دیوید لین بدهند اما آنو در ساخت فیلم‌هایش از این نکته غافل است که دیوید لین حتی در بزرگترین آثارش هم به درون شخصیت‌ها رسوخ می‌کرده و حماسی‌ترین آثار او همچون لورنس عربستان، با دیالوگ نویسی و میزانسن صحیح، همراه است. 

«هفت سال در تبت» یک درام حادثه‌ای محسوب می‌شود که با شعار « در انتهای دنیا» سفر واقعی او آغاز می‌شود در سینماهای آمریکا اکران شد.
این فیلم که در سینماهای ایران نیز به نمایش درآمده، برنده جایزه بهترین فیلم خارجی خانه سینمای آلمان بوده است. 

این هفت سال در تبت ( seven years in tibet) همچنین کاندیدای بهترین فیلم خارجی جشنواره فیلم ژاپن و بهترین فیلمبرداری از جشنواره گلدن گلاب در سال 1998 بوده است. 

این فیلم به تازگی در برنامه « سینما یک» از شبکه اول سیما پخش شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین