کد خبر: ۳۷۸۷۹
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۸۴ - ۲۰:۰۰
رييس واحد ضد ترور آمريكا:

حمله‌ي القاعده با سلاح‌هاي بيولوژيكي تهديد جدي‌تري نسبت به حملات هسته‌يي است

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاري فرانسه، هنري كرامپتون هماهنگ كنند‌ه‌ي وزارت امور خارجه‌ي آمريكا در امور تروريسم، در گفت‌وگو با روزنامه‌ي ديلي تلگراف گفت: حمله با استفاده از سلاح بيولوژيكي از لحاظ امنيتي تهديد جدي‌تري نسبت به وقوع حملات هسته‌يي است. 

اين افسر سابق آژانس اطلاعات مركزي آمريكا (سيا)، هم‌چنين از تغيير ماهيت تروريسم و اين كه مقابله با آن‌ها احتمالا دهه‌ها طول مي‌كشد، سخن گفت.

وي افزود: ما ازتهديدهاي كوچك نظير القاعده زماني كه به سلاح كشتار جمعي دست يابد، حرف مي‌زنيم. آن‌ها آن موقع تبديل به يك تهديد بزرگ مي‌شوند. به نظر من احتمال استفاده‌ي گروه‌هاي تروريستي از سلاح‌هاي كشتار جمعي عليه غرب بسيار زياد است.
كرامپتون تصريح كرد: اين فقط مساله‌اي مربوط به زمان است و فقط تهديد هسته‌يي نيست؛ به نظر من تهديد ميكروبي در حال افزايش است كه فاجعه‌اش به ميزان حمله‌ي هسته‌يي خواهد بود. بدترين سناريوي حمله‌ي ميكروبي اين است كه نمي‌توان فهميد كه آيا اين يك حمله‌ي تروريستي بوده يا خير. به علاوه كنترل و مهار آن نيز جدا دشوار است.

به گفته‌ي كرامپتون، پس از جنگ سال 2001 در افغانستان عليه طالبان، نيروهاي ائتلاف فهميدند كه القاعده برنامه‌هاي سياه زخم را عليه آن‌ها مورد استفاده قرار داده است.

وي افزود: آن‌ها بيولوژيست‌هاي با تجربه را براي كار در اين زمينه استخدام كردند. آن‌ها درباره‌ي اين موضوع بسيار جدي هستند و دليلي ندارد كه فكر كنيم آن‌ها دست از اين كار برداشته‌اند.
وي مدعي شد: ترس از دستيابي گروه‌هاي تروريست به سلاح‌هاي كشتار جمعي از طريق كشورهايي نظير ايران و سوريه دليل اصلي عزم واشنگتن در قطع برنامه‌هاي هسته‌يي تهران است.

كرامپتون تاكيد كرد: ايراني‌ها با حزب‌الله لبنان رابطه دارند كه يك گروه تروريستي است و با جديت دنبال سلاح كشتار جمعي هستند! به عقيده‌ي كرامپتون، غرب زندگي براي القاعده را پس از حملات 11 سپتامبر دشوار كرد؛ اما كارهاي بيشتري نياز است.

وي گفت: اسامه بن لادن هنوز زنده است. سوريه هم تهديدي براي امنيت غرب شده است. اين كشور به حمايت از سازمان‌هاي تروريستي ادامه مي‌دهد. گروه‌هاي وابسته به القاعده در خاك سوريه فعاليت مي‌كنند؛ اما عبور و مرور غير قانوني شبه نظاميان طي دوره‌هاي اخير به دليل تدابيري كه دمشق انديشيده كاهش يافته است. 

عمليات نظامي با هماهنگي نيروهاي عراقي عليه آنها نيز به پيشرفت اين موضوع كمك كرده و نهايتا سوري‌ها بايد به خاطر منافع خودشان هم كه شده تدابير شديدتري را عليه نيروهاي تروريستي اتخاذ كنند. ما مي‌دانيم كه كادر رهبري حزب بعث عراق به دمشق رفته و پول و كارشناس تروريست با خود برده‌اند. ما نمي‌توانيم اين حقيقت را پنهان كنيم كه برخي از اين كارشناسان در رابطه با سلاح‌هاي كشتار جمعي فعاليت مي‌كنند.

وي هم چنين در گفت‌وگو با الحيات درباره‌ي مداخله‌ي سوريه در عراق و لبنان تاكيد كرد: ما به مردم سوريه و اعتماد همسايگانش در منطقه به اين كشور، اعتماد داريم. به نظر ما دولت سوريه بايد تصميم نهايي را در اين خصوص بگيرد تا بار ديگر به عرصه‌ي جامعه‌ي جهاني برگردد. سوري‌ها خوب مي‌دانند كه چه بايد بكنند و ما هم بارها به طور آشكار به آنها گفتيم حمايت از تروريسم را متوقف ساخته و بگذارند لبنان يك كشور آزاد باشد.

اين مقام ضدترور آمريكا، برگزاري انتخابات پارلماني در افغانستان و سه انتخابات طي يك سال در عراق را با حضور گسترده‌ي مردم اين دو كشور در پاي صندوق‌هاي اخذ راي نشانه‌ي پيشرفت بزرگ طرح‌هاي آمريكا در اين كشورها دانست.

وي هم چنين با اشاره به سفر اخيرش به عراق، اوضاع امنيتي اين كشور را نيز نسبت به سال گذشته مناسب‌تر توصيف كرد و افزود: به طور مثال من چندي پيش در موصل كه يكي از بحراني‌ترين شهرهاي عراق از نظر امنيتي بود، به راحتي در شهر با خودرو رفت و آمد كردم؛ ولي اين امر يكسال پيش ممكن نبود.

كرامپتون در خصوص بمباران هوايي نيروهاي آمريكايي در يكي از روستاهاي پاكستان گفت: اين اقدام اهميت اين منطقه را از نظر احتمال وجود مناطق امن براي مخفيگاه تروريست‌ها ثابت مي‌كند و اميدوارم كه بتوانيم با همكاري دولت پاكستان به پيشرفت قابل ملاحظه‌اي در اين خصوص برسيم.

وي در ادامه تصريح كرد: القاعده يك نيروي جهاني استراتژيك در اختيار دارد؛ ولي در شرايط كنوني با توجه به موفقيت عمليات‌هاي ما، با مشكلات زياي روبرو شده است و ظهور گروه‌هاي وابسته به اين سازمان نشانه‌ي بروز ضعف در بين تشكيلات است.

وي در خصوص احتمال حضور نيروهاي القاعده در عراق و هم پيماني آنها با ايران بيان داشت: به نظر من هيچ دليلي براي همكاري بين ايران و القاعده وجود ندارد و با توجه اعلام جنگ ابومصعب الزرقاوي رهبر تشكيلات القاعده در عراق عليه شيعيان، امكان اين همكاري بعيد به نظر مي‌رسد.

كرامپتون در خصوص احتمال توافق بين ايران و تشكيلات القاعده عليه آمريكا اظهار داشت: فكر نمي‌كنم چنان سناريويي انجام شود. تفاوت‌هاي عميقي بين نظام ايران و القاعده وجود دارد. گروه‌ها و اعضايي از القاعده در ايران هستند ولي نهايتا من توافقي بين ايران و القاعده نمي‌بينم.

وي با ابراز نگراني از رابطه‌ي ايران با حزب‌الله لبنان ادعا كرد: حزب‌الله ابزار ايران محسوب مي‌شود. حزب‌الله لبنان مهارت بيشتري در امر كشتار دارد و حتي مهارت‌هاي آنها از القاعده بيشتر است و شيوه‌هاي پيشرفته‌اي نيز در جمع‌آوري اطلاعات دارند كه اين امر با توجه به سعي و تلاش ايران براي دستيابي به سلاح هسته‌يي، نگراني‌ها را افزايش مي‌دهد.

وي در پايان با اشاره به مشاركت حماس در انتخابات قانون‌گذاري فلسطين و امكان پيروزي آن گفت: ما هرگز با اين جنبش همكاري نخواهيم كرد. حماس يك سازمان تروريستي است و قصد دارد ضمن نابودي يك كشور مستقل و عضو در سازمان ملل متحد، به اعمال خشونت‌هاي وحشتناك عليه مردم بي‌گناه بپردازد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین