کد خبر: ۳۷۹۱۲
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۸۴ - ۱۷:۰۳

دیدار چنی از مصر

آفتاب‌‌نیوز : انتظار می‌رود چنی پس از دیدار با مبارک، برای گفت‌وگو با عبدالله پادشاه عربستان سعودی به این کشور سفر کند. او همچنین روز چهارشنبه برای تسلیت درگذشت شیخ جابر الاحمد الصباح، امیر کویت توقفی در این کشور داشت.

دیپلمات‌های عرب گفتند مهم‌ترین موضوع این برنامه، اوضاع عراق پس از انتخابات 15 دسامبر در این کشور، بحران سوریه درباره قتل رفیق حریری نخست‌وزیر پیشین لبنان و موضوع هسته‌ای ایران خواهد بود.

دیپلمات‌هایی که در به دلیل حساسیت موضوع خواستند نامشان فاش نشود، گفتند عربستان سعودی و مصر هر دو در خصوص نقش کم اقلیت سنی پس از پیروزی شیعیان در انتخابات عراق نگرانند.

عربستان سعودی و مصر که از متحدان عمده آمریکا به شمار می‌روند، دو کشور قدرتمند عربی حمایت‌کننده از کنفرانس آشتی ملی عراق هستند و قرار است ماه آینده برای هموار کردن نقش بیشتر سنی‌ها در روند سیاسی عراق در این کشور گرد هم آیند.

دیدار چنی از مصر در شرایطی است که بین ایران و واشنگتن و کشورهای اروپایی بر سر ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت به خاطر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور، مقابله وجود دارد. عربستان سعودی و مصر تاکنون به طور آشکار از فعالیت‌های هسته‌ای ایران انتقاد نکرده‌اند اما در عوض خواستار آن شده‌اند که خاورمیانه از جمله اسراییل یک منطقه خالی از سلاح هسته‌ای شود که واشنگتن این امر را نپذیرفته است.

معاون رییس جمهور آمریکا همچنین قرار است در این دیدار درباره بحران سوریه به اتهام دست داشتن این کشور در قتل رفیق حریری و تسلیم فعالان ضدسوری در لبنان بحث و بررسی کند. گفته شده بشار اسد از عربستان سعودی و مصر خواسته تا برای بهبود شرایط کمک کنند.

چنی ماه گذشته سفرهای دوره‌ای خود را به خاورمیانه متوقف کرد و برای رای در مورد تصویب بودجه پیشنهادی بوش به منظور برطرف کردن کسری درآمد دولت فدرال در کنگره به آمریکا بازگشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین