کد خبر: ۳۷۹۲۲۴
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰

دفاع وزیر بهداشت از پزشکان/ کارانه پزشکان را با حقوق های غیرمتعارف مقایسه نکنید

وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی می‌گوید: مقایسه کارانه پزشکان با حقوق های غیر متعارف برخی مدیران سوء استفاده چی اشتباه است اما برخی می خواهند با این مفایسه دوباره پزشکان را بدنام کنند.
آفتاب‌‌نیوز : موضوع فیش های حقوقی و حقوق‌های غیر متعارف و چند صد میلیون تومان برخی مدیران دولتی مدتی است که نقل محافل و رسانه‌های داخلی و خارجی است تا جایی که در برخی رسانه‌ها، این موضوع از تخلفات مدیران دولتی گسترده‌تر شد و پای کارانه‌های پزشکان متخصص نیز به میان آمد و برخی ارقام آن نیز در رسانه‌ها منتشر شد.

مسئولان وزارت بهداشت، از جمله سخنگوی این دستگاه اجرایی پیش از این، درباره موضوع کارانه‌های پزشکان توضیحاتی ارائه کردند و با تکذیب کارانه‌های چند صد میلیون تومانی اعلام کردند که به جز موارد انگشت شمار که مربوط به متخصصانی است که در مناطق مرزی و خیلی محروم فعالیت می‌کنند، سقف کارانه ماهیانه اکثر جامعه پزشکی زیر 80 میلیون تومان است.
اکنون خبرنگار سلامت ایرنا در گفت و گوی اختصاصی با سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی نظر او را نیز در این مورد جویا شده است:

ایرنا: پس از اعلام فیش های حقوقی نامتعارف مدیران دولتی، موضوع کارانه‌های پزشکان متخصص نیز مطرح شد و ارقام مختلفی نیز در این زمینه اعلام شد، تحلیل شما درباره این نوع پرداخت‌ها و اخباری که منتشر می‌شود،چیست؟

هاشمی: تحلیل خاصی ندارم، فقط آرزو می‌کنم، این نوع اخبار و حوادثی که منتشر می شود، منفعت مردم را در پی داشته باشد و حاصل و برآیندش، ثمری برای مردم و انقلاب داشته باشد.
اما اشتباهی که در مورد کارانه پزشکان متخصص شاغل در وزارت بهداشت انجام شده این است که افرادی که از بیرون نگاه می‌کنند، تفاوت حقوق و کارانه پزشکان متخصص را نمی‌دانند، از نظر حقوق پرداختی، وزارت بهداشت در بین دستگاههای دولتی تقریبا در رتبه 10 به بعد است و حقوق پرسنل آن بالا نیست و انقاقا کارکنان وزارت بهداشت حقوق‌های کمی دریافت می‌کنند.
به عنوان مثال یک متخصص جراح مغز که امروز از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شود، حقوق ماهیانه اش، دو میلیون و 160 هزار تومان است، یا یک متخصص داخلی در زمانی که از دانشگاه فارغ التخصیل می‌شود ماهیانه یک میلیون و 800 هزار تومان حقوق می‌گیرد.

ایرنا: منظورتان حقوق دوران طرح است؟
هاشمی: بله، این حقوق های مربوط به دوران طرح است که حقوق بالایی نیست.

ایرنا: ولی دریافتی‌های مربوط به کارانه متفاوت است.
هاشمی: بله، اتفاقی که از 22 سال پیش در قالب قانون خودگردانی بیمارستان‌ها افتاده این است که در این قالب گفته‌اند، پزشکان و برخی گروه‌های غیرپزشکی به هر نسبت که در بیمارستان دولتی کار کردند و درآمدزایی داشتند، یک بخشی از درآمد آنها به عنوان کارانه به خودشان پرداخت شود و بخشی دیگر نیز برای بیمارستان باشد.
مثلا اگر یک جراح در یک ماه معادل 500 میلیون تومان برای بیمارستان کار کرد، سیستم مثلا 100 میلیون تومان آن را در قالب کارانه به خودش بدهد یا اگر 50 میلیون تومان درآمدزایی داشت، 25 یا 30 میلیون تومان آن را به عنوان کارانه و جدا از حقوق به خودش پرداخت کنند.
در واقع وزارت بهداشت با بسیاری از این پزشکان رابطه حقوقی هم ندارد، بسیاری از این متخصصان دوره طرح را می‌گذرانند و در واقع نوعی اجاره یا معامله بین وزارت بهداشت و آنان انجام می شود، وزارت بهداشت می‌گوید به جای اینکه بروی بیرون مطب بزنی، بیا و در بیمارستان دولتی کار کن، بیمارستان، تجهیزات و مریض از وزارت بهداشت و کار از تو، هر چقدر هم که درآمد داشتی به نسبتی مثلا یک سوم پزشک و یک سوم بیمارستان بین دو طرف تقسیم می‌شود.

ایرنا: منظورتان این است که این درآمدها را نباید به عنوان حقوق تلقی کنیم؟
هاشمی: بله، اما برخی آقایان این کارانه‌ها را به عنوان فیش حقوقی مطرح می‌کنند، واقعیت این است که وزارت بهداشت بیش از اعتباراتی که از دولت می‌گیرد، درآمد اختصاصی از مسیر ارائه خدمات دارد و سالیانه هزاران میلیارد تومان از این مسیر درآمد کسب می‌کند، بنابراین بین حقوق‌های کلانی که برخی مدیران گرفته‌اند و کارانه پزشکان خیلی فرق می‌کند.

**کارانه نباشد، هزینه‌های مردم 5 برابر می‌شود و بیمارستان‌ها ورشکسته می‌شوند
برخی مدیران حقوق‌های کلانی دریافت کرده‌اند اما حالا عده‌ای می‌خواهند با مقایسه کارانه و حقوق پزشکان، پزشکان را هم از این مسیر دوباره بدنام کنند.
پزشکان متخصصی که به این شیوه در بیمارستانهای دولتی کار می‌کنند،تعدادشان کم نیست و اگر بخواهیم بگوییم این متخصصان از بیمارستان‌های دولتی بیرون بروند و برای خودشان کار کنند، هزینه‌های مردم چهار تا پنج برابر افزایش می‌یابد و اگر این اتفاق بیفتد، پزشکان متخصص از بیمارستانهای دولتی خارج می شوند و بیمارستان‌های دولتی ورشکسته می شوند.

ایرنا: اما برخی از مسئولان از جمله نمایندگان مجلس به درآمدهای پزشکان متخصص اعتراض کرده‌اند؟
هاشمی: بعضی از سیاسیون باید در اظهارنظرهایشان دقت کنند، بین مدیران زیاده خواه و خدای نکرده سوء استفاده چی با جامعه خدوم پزشکی که شفاف کار می‌کنند، خیلی تفاوت وجود دارد.

ایرنا: اگر کسی در وزارت بهداشت تخلفی داشته باشد، چه برخوردی انجام می‌دهید؟
هاشمی: ما در وزارت بهداشت اصلا با هیچ کسی رودربایستی نداریم، همه نسل انقلاب هستیم و فکر می‌کنیم، انقلاب کرده‌ایم برای اینکه وی‍ژه خواری، زیاده خواهی، فساد و سوء استفاده در هیچ کجای نظام جمهوری اسلامی نباشد و اگر کسی، فرد یا دستگاهی از زیرمجموعه وزارت بهداشت را معرفی کند که خلافی مرتکب شده باشد،می‌تواند شاهد باشد که به شدیدترین وجه ممکن با او برخورد خواهد شد.

ایرنا: نطرتان درباره فیش‌هایی که منتشر شده، چیست؟
هاشمی: اصل مطلب این است که فیش کسی را منتشر می‌کنند و عدد بالایی را نشان می‌دهند که مردم را تحریک کنند، حقیقتش همین موضوعی است که گفتم، یعنی یک پزشک متخصص در یک بیمارستان دولتی چندین برابر آنچه کارانه می گیرد برای بیمارستان کار کرده و درآمد ایجاد کرده است.
این مسئله همان طور که گفتم از 22 سال قبل در قالب قراردادهایی با پزشکان وجود داشته و انجام می‌شده است، بیمارستان‌ها فقط حقوق پزشک، پرستار و اعضای هیئت علمی را از دولت می‌گیرند و بقیه آن از محل درآمد اختصاصی بیمارستان بین پزشک، پرستار و سایر کادر درمانی تقسیم می‌شود زیرا اگر پزشک و پرستار نباشد، اصلا درآمدی در بیمارستان وجود ندارد.

ایرنا: آیا این سیستم پرداخت کارانه به همین شکل قرار است ادامه پیدا کند یا ممکن است، اصلاحاتی در شیوه پرداخت در بیمارستانهای دولتی صورت بگیرد؟
هاشمی: این پرداخت‌ها به همین صورت ادامه پیدا می‌کند، مگر اینکه مجلس تصمیم دیگری بگیرد و این پرداخت‌ها را در قالب حقوق ببرد و به صورت یک مبلغ فیکس (ثابت) بدهند و گر نه این سیستم که به عنوان سیستم پرداخت فی فور سرویس (fee for service) معروف است نه تنها از 22 سال قبل وجود داشته بلکه حتی از قبل از انقلاب هم به شکل دیگری وجود داشته است و در بیشتر کشورهای دنیا نیز همچنان اجرا می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
0
12
مگر قشر تحصیل کرده فقط پزشکان هستند!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
0
10
اگر خوتان پزشك نبوديد باز چنين ميگفتيد
عاطفه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
0
7
آقای وزیر ای کاش پزشکان وظیفه خود را به خوبی انجام می دادند .گاه با وجود حق ویزیت های بالایی که دریافت می کنند به گونه ای با بیمار رفتار می کنند که گویی حالشان از مشاهده بیمار به هم می خورد . لحن بد بعضی پزشکان ، با مدرک تحصیلی اشان مطابقت ندارد. من برای مشکلی به یک آقای دکتر که متخصص زنان بود مراجعه کردم و بدون اینکه مدارک پزشکی مرا مطالعه کند گفت شما باید جراحی شوید که بعدا هم مشخص شد ضرورتی نداشته. قبل از معرفی به بیمارستان گفت باید فلان مبلغ را در مطب به من پرداخت کنید و با وقاحت می گفت : این پول هر چه اسمش باشد رو میزی یا زیر میزی حق من است می توانی بروی و به وزیر بهداشت هم بگویی .
به مطب پزشکان که مراجعه می کنیم اول آدرس محل سکونت را می پرسند بعد بر اساس آن، هزینه ایجاد می کنند . مدتی که می گذرد با بررسی مشخص می شود که این اسکن، آزمایش یا نوار اصلا بی مورد تهیه شده است. بی انصاف ترین قشر تحصیل کرده ما پزشکان هستند و بعد وکلا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
0
7
جناب آقای وزیر بهداشت ما هم دانشگاهی هستیم البته آنچه بر سر ما در استان آذربایجان شرقی می آید احتمالا در سایر نقاط ایران رخ نمی دهد اما توجه شما را به یک نمونه جلب می کنم
بنده کادر هیات علمی پژوهشی هستم در ابتدای ترم جاری دو درس علاوه بر دروسی که مربوط به دانشجویان دکترا و ارشد من می شد توسط رییس مجموعه به بنده محول گردید. به ایشان در حضور همه اعلام کردم که واحدهای درسی من در این ترم زیاد است و نمی خواهم این دروس را بدهم کس دیگری تدریس کند که گفتند نه مشکلی پیش نمی آید.
به سختی و به قیمت ساعت های کاری اضافی در خانه این ترم را به پایان بردم در حالی که قرارداد حق التدریس تنظیم نشده یود در پایان ترم رییس قراردادی نوشت و در آن 5 واحد از واحدهای مشمول حق التدریس بنده را به علت اینکه از سقف بالاتر بود حذف کرد و گفت تازه خیلی زیاد به تو دارم حق التدریس می دهم
کم هم یک دکتر هستم و میزان درس خواندن من هم به اندازه ی دکترای تخصصی شماست برای حق التدریس من در ترم سقف وجود دارد و حتی می توانند به این شیوه ی ناانسانی و با کلاهبرداری حق التدریس شش واحد درسی من را حذف کنند
حتی بدون اینکه قانون مدونی قبلا در موسسه ای که در آن خدمت می کنم تدوین شده باشد
من این تفاوت را متوجه نمی شوم
از بودن دکتر فرهادی به عنوان وزیر علوم بی نهایت ناراضی ام چون ایشان نیز از جامعه ی پزشکی می آیند و به همین علت ما فارغ التحصیلان سایر رشته های دیگر را آدم حساب نمی کنند و به اعتراضات هیچ کس رسیدگی نمی کنند
خودتان کلاهتان را قاضی کنید که آیا دریافتی ما حلال است یا شما
پاه برهنه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
0
6
من رفتم دکتر زنان طرف متخصص زنان و زایمان هست باور کنید 2 دقیقه من را ویزیت کرد اونم با عجله یه ویزیت 40 هزارتومنی از من گرفت و یه سونو هم گرفت و 50 هزار تومن از من گرفت اخه اظهارنظرش با سونو امکان پذیر بود مگه ویزیت متخصص امسال 33 تومن و سونو متخصص جزء ابزار کارش نیست چرا پول مجزا از من گرفت. همون روز تا نوبت من بشن بالای 50 نفر رفتن داخل و بعد از من هم کلی منتظر بودن. اگه 100 نفر در روز بیمار بیچاره بودن اونجا روزی میانگین 70 بگیره میشه 7 میلیون تومن که با فرض 20 روز کاری میشه 140 میلیون واقعا انصافه ا یکی از بستگانم دانشجوی دکترای مکانیک دانشگاه تهران هست ماهی 1700 حقوق میگیره
پاسخ ها
مونا
| United States of America |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
تازه پولی که از جراحی هاش میگیره رو حساب نکردی اره جونم بعضی جراح های زنان ماهی چند صد میلیون درامد دارن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
0
7
اگه پزشکی در بیمارستان دولتی همکاری نکرد می تونید پروانه اش را معلق کنید
بعد می بینید هزینه های مردم نصف میشه
منصور
|
United States of America
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
10
1
کارانه پزشک به این معناست که هرچه یک پزشک در طول ماه کار میکند مقداری از آن را بیمارستان دولتی به وی بر می گرداند ، به عنوان مثال، پزشکی که در طول روز پنج شش عمل جراحی انجام میدهد، وار به آزار هر عمل جراحی سیصد هزار تومن بهش بدن، در ماه کارانه وی نزدیک به شصت ملیون میشود، آیا در زمانی که برای یه اصلاح مو صد هزار تومن پول میگیرن، دستمزد یک عمل جراحی سیصد هزار تومن زياد است???? دوست عزیز شما باید به هر میزان که کار میکنی، به همان میزان نیز درآمد داشته باشی، که این معنای واقعی عدالت میباشد،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
7
1
من يك نكته را ياد اورم شوم كارانه يعني مقداري كه شما كار مي كنيد و كاملا براساس قوانين مصوب وزراتخانه و هيئت دولت است چه در بيمارستان خصوصي و چه دولتي كه متاسفانه بعد از حدود شش ماه تاخير و با كسورات فراوان بيمه ها همراه است وچون يكباره پرداخت ميشود به چشم ميايد و جهت اطلاع دوستان كه خودشون را تحصيل كرده مي دانند سيستم پزشكي ايران مانند امريكا است نه اروپا كه بر پايه حقوق است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
1
5
پزشکان به کنار مدیران ومدیران پرستاری بیمارستانهای دولتی هیچ کار خاصی نمیکنند انها دیگه چرا تو طرح مبالغ غیر منصفانه در یافت میکنن؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
4
با سلام ، اگه نظر آقای وزیر در خصوص این که کارانه پزشکان که ناشی از درامد زایی پزشکان میباشد ،درست باشد ، به عنوان کارمند بانک اعلام میکنم که حقوق بالای مدیران بانکی نیز کاملا درست و قانونی میباشد . چرا که پاداش های مدیران ارشد نظام بانکی درصد کوچکی از درامدهای بانک بوده و مدیران بانک زمانی پاداشهای کلان میگیرن که مجموعه تحت هدایت انان با درامد زایی همراه باشد . البته به نظر من کار کارمندان بانک کم از جامعه پزشکی نیست .
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
1
1
دوست عزيز كار در هر شغلي تعريف و مختصات خاص خودش رو داره ، صرف اينكه شش صبح بزني بيرون دوازده شبم برگردي و هر روز با بي احساسي تمام همون كار روز قبل رو انجام بدي و براي نجات جان انسانها دلت نسوزه تو نميتوني ادعا كني كار زياد ميكني و پول زياد هم بايد بگيري .... داريم تحصيلات همساني با شما دارن و كار دشوارتري انجام ميدن يك بيستم هم درامد ندارن.... نسبت به مشاغل ديگر خيلي هواتون رو دارن ، بيش از حد
ل ج
|
-
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
0
2
سلام به قول شریف وزیر محترم
وزیران و معاونان محترم وزارت نفت که این همه دلار نفتی برای مملکت در می اورند باید ماهی حد اقل یک میلیار دلار بگیرند واقعا چه وزیر عاقلی داریم دمت گرم ادم عاقل
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
1
1
جامعه پزشکی ایرانی هستن و بقیه مردم بنده زرخرید این قشر از ایران عزیز
جامعه پزشکی به اندازه یا کمتر از اعضای هیات علمی دانشگاه ها ی وزارت علوم درس خوانده اند که شاید یک صدم حقوق این عالیجنابان را نمی گیرند. و شاید خیلی بیشتر این ابزرگواران هم کار می کنند صبح تا عصر از این کلاس به اون کلاس . کلاس کارشناسی-ارشد- دکتری را اداره می کنند در کنار اون باید مدام پژوه طراحی کنند شب هم که خسته و کوفته به خونه می رسند تازه اول کاره مقالات روز را بخونند دروس فردا را آماده. نتیجه پژوهش هاشون را منتشر کنند. آقایان اینفدر دارامد دارند که هر سال 3-4 ماه پول ایران عزیز را ور می دارند و می روند تو کشورهای اروپایی پول هتل و رستوران و انواع مارک ها را پرداخت می کنند و دوباره بر می گردند تا روستایی بدبخت برای یک عمل جراحی ساده گاوش را کارمند فرشش را کاگر تلویزیون جلوی بچش را بفروشد تا دوباره آقایان به سفرهای خارجیشون برسند
متخصص
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
0
3
من به عنوان متخصص طرح تحول سوالاتی از وزارت بهداشت داشتم که جوابی نشنیدم.۱چرا متخصص رادیولوژی و زنان ماهی پنجاه میلیون تومان کارانه دارند اما متخصص بیهوشی با آنهمه استرس ماهی ۴میلیون تومان؟2چرا تعرفه سونوگرافی یک شبه سه برابر شد.و چرا در بخش دولتی به رادیولوژیست بابت سونوگرافی که نه کشیک داره و نه مسئولیت و استرس بیمار سه برابر یک ویزیت پنج برابر ویزیت سایر متخصصین پرداخت میکنید.۳چرا به رادیولوژیست برای هر عکس رادیولوژی که سایر پزشکان درخواست میکنند و خودشان عکس را میبینند کارانه پرداخت میکنید؟مگر رادیولوژیست عکس را میبیند و اصلا خبر دارد؟۴چرا به متخصص زنان که در شب کشیک در منزل استراحت میکند و زایمان طبیعی که ماما انجام میدهد ۲۵کا یعنی ۲۵تا ۹۲۰۰تومان هدیه میدهید.؟چرا کارانه زنان و رادیولوژی از سایر رشته ها اینقدر بیشتر است؟؟و اخرش آقای وزیر بهداشت آیا این حلال است که به کارمندان که پشت میز ادارات تابعه وزارت بهداشت نشسته اند و اصلا کار درمانی نمیکنند از بودجه طرح تحول کارانه پرداخت شود
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
0
0
ضمن عرض سلام خدمت وزیر محترم بهداشت سوال من این است که با توجه به اینکه خرج زندگی در ایران برای یک نفر در ماه بدون هزینه مسکن و بدون فشار 70000 هزار تومان و در امریکا 700 دلار می باشد پس اگر کسی در امریکا ماهی 10000 هزار درامد داشته باشد مثل این می ماند که در ایران 1 میلیون درامد دارد و با توجه به اینکه بر اساس سایت ویکی پدیا در آمریکا بطور متوسط 30 درصد مالیات گرفته می شود و با توجه به اینکه بر اساس سایت payscale یک جراح مغز و اعصاب قبل از کسر مالیات بطور متوسط 400000 و در بالاترین میزان 800000 درامد دارد و بعد از مالیات حدودا میشود 260000 تا 500000 آیا در ایران یک جراح مغز و اعصاب از 26 و تا بالاترین میزان 50 میلیون در امد دارد و به همین ترتیب در سایر رشته ها که خود شما بهتر از ما می دانید حال بماند که اصلا مگر قرار است الگوی ما در نظام سلامت آمریکایی باشد که خود شما بهتر از ما می دانید بر اساس گفته خودشان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند و در حالی که به گفته اقای اباما خدماتی که در امریکا به مردم ارایه می شود تفاوت زیادی با اروپا در جمع نمی کند اما هزینه کل نظام بهداشتی در آمریکا 2 تا 3 برابر اروپا می باشد با تشکر از شما
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین