کد خبر: ۳۷۹۴۸
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۸۴ - ۱۷:۴۳

روستای خیالی برره باز هم مسئله‌ساز شد

آفتاب‌‌نیوز : طی چند سال اخیر هر بار که پدیده‌ای نوظهور در تلویزیون ایران ظاهر شده است؛ به سرعت شاهد بودیم که عروسک‌ها و تی‌شرت‌هایی مربوط به این برنامه در میدان‌های اصلی شهر روی دست دستفروش‌ها حراج می‌شود؛ عروسک کلاه قرمزی؛ چیه؛ روسری شخصیت اول مجموعه مسافری از هند. حتی مدتی هم نحوه چادر سر کردن لعیا زنگنه در یکی از همین سریال‌ها. درست در همین نقطه است که باید مطمئن شویم فرهنگ سازی کردن تلویزیون شعار نیست و همین تاثیر روشن باید سبب شود که تولیدکنندگان تلویزیونی دست به عصا حرکت کنند و از این فرصتی که در ایران در اختیار هیچ رسانه‌ دیگری نیست به نحو احسنت استفاده کنند. 

آخرین و پرسروصداترین اتفاق هم در این میان سریال برره است که حواشی‌اش تا امروز چندین برابر مدت زمان پخش این سریال ماجرا آفریده است. 

از شکستن سر و دست بچه‌ها در مدرسه به خاطر دعوای برره‌ای؛ تا پریدن نخود در گلو و خفه شدن و این آخری هم شوخی با پول ملی!
این روزها کافی است در میدان ولیعصر یا هفت تیر قدم بزنید و با دستفروش‌هایی که قدم به قدم پول برره‌ای می‌فروشند مواجه شوید؛ دستفروش‌هایی که بعد از برخورد مراجع قانونی حالا پول‌های برره را در جیب گذاشته‌اند و زمزمه‌کنان مشتری پیدا می‌کنند. بانک مرکزی برره در تازه‌ترین
" توزيع اسكناس‌هاي برره‌اي از سوي عده‌اي سودجو با اهداف و اغراض سياسي و فرهنگي صورت گرفته است.... "

اقدام اسکناس‌های یکهزار و 50 ریالی به فرم اسکناس‌های زمان پهلوی اول و با تصاویری از اهالی روستای برره با آرم کله بز منتشر کرده است و عباراتی چون "پول وده پول زور وده" و "شاباش وده" و امضای سالار و سردار خان روی آنها نقش بسته است. اسکناس‌های برره هر کدام تا قیمت 200 تومان فروخته می‌شوند. به هر حال این موج هم همچون ماجرای نحوه چادر سرکردن لعیا زنگنه می‌گذرد، اما مسئله بر سر فرهنگ سازی غلط است و شوخی با پول ملی ایران. 
توزيع اسكناس‌هاي برره‌اي از سوي عده‌اي سودجو با اهداف و اغراض سياسي و فرهنگي صورت گرفته است.
محمدرضا سبز عليپور ـ كارشناس مسائل اقتصادي - در این زمینه گفت: چاپ و توزيع اسكناس‌هاي برره‌اي از سوي عده‌اي سودجو با ديد كاسبكارانه و با اهداف و اغراض سياسي، اجتماعي و فرهنگي صورت گرفته است.
وي افزود: طي روزهاي گذشته شاهد توزيع و فروش تصوير اسكناس‌هايي با اشكال و مبالغ مختلف بوده و هستيم كه به پول‌هاي برره‌اي معروف و مربوط به يك سريال تلويزيوني است.
با توجه به اين كه اسكناس هر كشوري از جمله ايران اسلامي‌ از شأن و منزلت خاصي برخوردار بوده و نشان دهنده قدرت، اقتدار و ديدگاه‌هاي كشور، مردم و ارزش‌هاي نظام آن جامعه است از همين رو آن را پول ملي اتلاق كرده و براي طراحي و چاپ برگ برگ آن مدت زمان طولاني و هزينه‌هاي گزافي را صرف و در همين راستا از بهترين، با وجهه ترين و مقدس ترين تصاوير استفاده مي‌كنند.
عليپور اظهار كرد: اسكناس‌هاي رايج فعلي كشور جايگاه ويژه خود را داشته و اسكناس‌هاي پيش از انقلاب نيز بخشي از تاريخ مرز و بوم به حساب مي‌آيند كه بايد از آنها نيز همانند پول‌ها وآثار باستاني كشور بنا به دلايل خاصي حراست كرد، لذا سوء استفاده اشخاص از پول‌هاي رايج و تاريخي كشور نوعي دهن كجي به مردم شريف و قوانين و ارزش‌هاي اسلامي‌ تلقي شده و قابل پيگيري اطلاعاتي و قضائي است. 

وي ادامه داد:چنانچه در خصوص اسكناس‌هاي برره‌اي تعمق كنيم به اين نتيجه خواهيم رسيد كه عده‌اي سود جو به منظور كسب درآمدهاي هنگفت و دهن كجي به مردم و مسئولان مبادرت به استفاده از تصاوير و نوشته‌هاي دور از شان ملي به‌ اين تصاوير مقدس و قابل احترام كشور كرده و به خاطر اين كه جرم خود را سبك‌تر و توجيه قابل قبولي نيز براي اين عمل زشت خود داشته باشند از شكل و شمايل اسكناس‌هاي پيش از انقلاب استفاده كرده كه اين حركت آنها باعث شده تا عده‌اي اسكناس‌هاي فعلي را نيز در مقام مقايسه قرار داده و پول ملي را به تمسخر بگيرند و با عنايت با ارسال خبر و تصوير اسكناس‌هاي برره‌اي از طريق خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي خارجي به بيرون از مرزهاي اسلامي‌موجب شده تا گروه‌هاي اپوزسيون و مخالف نظام اسلامي‌ نيز بهره‌برداري خاص خود را به عمل آورند.
وی تصريح كرد:‌ همچنين بدآموزي و فرهنگ غلط و خطرناكي را در بين نوجوانان و جوانان علي‌الخصوص دانش‌آموزان اشاعه كرده تا نه تنها بخشي از وقت، پول و فكر خود را صرف خريد و جابه جايي اسكناس‌هاي برره‌اي كنند بلكه به دليل معدوم كردن و ريختن اين پول در سطح معابر و زيردست و پاي دانش آموزان اين شائبه را براي آنها به وجود آورده كه با اسكناس‌هاي واقعي و رايج كشور نيز مي‌توان اينگونه رفتار كرد لذا استمرار اين اعمال و اطلاع رساني ناصحيح سبب شيوع فرهنگي منفي خواهد شد.
اين كارشناس اقتصادي تاكيد كرد: با عنايت به اين كه مسئولان بانك مركزي دائما از طريق رسانه‌هاي گروهي اين مطلب را به مردم گوشزد مي‌كنند كه سالانه مبالغ چند ميلياردي صرف معدوم كردن اسكناس‌هاي كهنه و پاره شده مي‌كنند لذا توزيع برخي از اسكناس‌هاي برره‌اي بدون گوشه، دانش‌آموزان را تشويق كرده تا گوشه اسكناس‌هاي رايج كشور را به تقليد از پول‌هاي مورد اشاره پاره كنند.
به گفته وي چنانچه از بعد اجتماعي نيز به توزيع اين اسكناس‌ها نگاه كنيم خواهيم ديد كه عده‌اي از مردم به جاي كسب درآمد از طرق سالم و قانوني‌، متاسفانه به فروش اين پول‌ها رو آورده و از اين طريق فعاليت جديدي را شروع كرده‌اند.
وي گفت: سوال مهم اين است كه چه گروهي يا اشخاصي مبادرت به چاپ و توزيع اين اسكناس‌ها كرده و سود هنگفت آن به جيب چه كساني سرازير شده و مي‌شود. آيا گردانندگان و سازندگان سريال برره از احساسات مردم و حضور مقامات عالي‌رتبه بر سرصحنه‌ نمايش استفاده كرده و اين حركت زشت را مرتكب شده‌اند كه در اين صورت جاي بسي تاسف دارد و اگر ايشان از اين عمل بي اطلاع بوده چرا تاكنون به طور رسمي‌ و از طريق رسانه‌هاي گروهي موضوع را پيگيري نكرده و درخواست اعاده حيثيت نكرده‌اند، پس سكوت آنها چه معنايي را در اذهان عموم القا مي‌كند.
علي پور اضافه كرد:‌ با توجه به اين كه اكثر هنرمندان پيشكسوت ايران، سريال‌هاي جذاب و پربيننده‌تري را طي سال‌ها‌ي مختلف اجرا و از طريق تلويزيون و سينما به نمايش درآورده‌اند چرا تاكنون چنين حركتي در رابطه با آنها اتفاق نيافتاده و چه بسا غالب اين عزيزان هنرمند در فقر و تنگدستي نيز زندگي مي‌كنند.
هر چند نمايش سريال برره به لحاظ بعد انتقادي بودن آن و پيگيري مشكلات و معضلات مردم و جامعه آن هم در قالب طنز مورد توجه بينندگان قرار گرفته،‌ اما چنانچه وجود اين سريال خود موجب بروز مشكلات جديدي براي جامعه باشد آنوقت چه بايد كرد.
اين كارشناس مسائل اقتصادي گفت: با توجه به اين كه تا به امروز هيچكس در جامعه حق سوء‌استفاد از پول ملي و رايج كشور را نداشته و اين عمل نوعي جرم تلقي مي‌شده لذا حضور به موقع مسئولان وزارت امور اقتصادي و دارايي و بانك مركزي جمهوري اسلامي‌ايران، همچنين مقامات قوه قضائيه علي الخصوص دادستان عمومي‌ و انقلاب به عنوان مدعي العموم مي‌تواند منجر به جلوگيري و جمع آوري سريع اسكناس‌ها از سطح كشور شده و مسببان اين حركت را شناسايي و مجازات كنند و دست آخر اسامي ‌آنها را براي عبرت ساير متخلفان به اطلاع عموم برسانند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین