کد خبر: ۳۸۰۲۹
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۸۴ - ۱۲:۱۶
آفتاب بررسی می کند:

آشنایی با کارشناسان مسایل هسته ای و استراتژیک دنیا (1)

جفری کمپ (Geoffrey Kemp) )
آفتاب‌‌نیوز : جفری کمپ مدیر برنامه های استراتژیک منطقه ای مرکز نیکسون است. وی دکترای خود را در رشته علوم سیاسی از موسسه فناوری ماچوست (M.I.T) دریافت نموده است. او در دوره ریاست جمهوری ریگان، معاونت ویژه ریاست جمهوری در زمینه ملی و مدیریت ارشد بخش خاور نزدیک و آسیای جنوبی شورای امنیت ملی را برعهده داشت.
جفری کمپ در دهه 70 در بخش های برنامه ریزی سیاسی و تحلیل و ارزیابی برنامه های وزارت دفاع فعالیت گسترده ای داشت و نقش موثری نیز در سیاست های امنیتی آمریکا به ویژه در منطقه جنوب غربی آسیا ایفا نمود. وی در سال 1976 ضمن همکاری با کمیسیون روابط خارجی سنا گزارش مشهوری درباره معاملات تسلیحات آمریکا با ایران تحت عنوان: آمریکا و ایران: طرح راه ها و واقع گرایی به چاپ رساند. او همچنین از سال 1970 تا 1980 به تدریس در دانشکده حقوق و دیپلماسی فلچر (fletcher) دانشگاه تافتز (Tufts) پرداخت. نویسنده کتاب های کنترل رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه (1991) دشمنان جاودانه؟ سیاست آمریکا و جمهوری اسلامی ایران (1994)،‌ هندوستان و آمریکا پس از جنگ سرد (1992) و به عنوان یکی از ویراستاران کتاب های کنترل تسلیحات و تکثیر سلاح های کشتار جمعی در خاورمیانه و آسیای جنوبی (1992) و بحران در خاورمیانه، مبارزه برای امنیت خلیج فارس (1995) می باشد. او در حال حاضر مدیریت پروژه کنترل تسلیحات در خاورمیانه در مرکز صلح بین المللی کارنگی و مدیریت برنامه های استراتژیکی مرکز نیکسون را برعهده دارد.
جفری کمپ جزو کارشناسانی است که نظراتشان در مورد ایران به طور جدی مورد توجه کاخ سفید و هیأت تصمیم گیرنده در واشنگتن قرار دارد. او از معدود صاحب نظرانی است که مسایل و مشکلات میان ایران و آمریکا را به طور عمده در ابعاد سیاسی و اقتصادی آن مورد ارزیابی قرار داده و کمتر به مسایل تسلیحاتی پرداخته است. به عقیده او، گرچه آمریکا نگرانی های مشروعی درباره مشارکت ایران در فعالیت های تروریستی (به زعم آنها) و برنامه های سلاح های کشتار جمعی دارد. اما باید خود آمریکا سیاست هایش را در این زمینه پالایش کند بر ظرافت و زیر و بم آن بیفزاید. یکی از شروط لغو تحریم ایران، خودداری در طراحی، توسعه، تولید و یا تلاش برای دستیابی به مواد انفجاری هسته ای یا فناوری مرتبط با آن و نیز سلاح های شیمیایی، بیولوژیکی، موشک های بالستیک و فناوری پرتاب موشک های بالستیک است.
کمپ در این خصوص معتقد است، مادامی که آمریکا در خواست خود از ایران را برای کنار گذاشتن برنامه تولید این گونه سلاح ها و از جمله فعالیت های مربوط به موشک های زمین به زمین زمزمه می کند، غیرممکن خواهد بود که تفاهمی میان آمریکا و ایران درباره پیچیدگی های این مسایل حاصل شود. از نظر کمپ فعالیت های ایران در زمینه سلاح های کشتار جمعی چهار جزو اصلی دارد که هر کدام مستلزم تعبیر و واکنش متفاوت است.
1- برخلاف اسرائیل،‌ پاکستان و هند که هیچ گاه پیمان منع تردید و تکثیر سلاح های هسته ای را امضا نکرده اند و خود را در قبال آن متعهد نمی دانند، ایران جزو کشورهای عضو و پایبند به NPT است.
2- ایران همواره یکی از مدافعان اصلی رژیم منع تولید و تکثیر تسلیحاتی در مجامع گوناگون بین المللی از جمله کمیته خلع سلاح در ژنو و کنفرانس های بررسی و مرور پیمان منع تولید و تکثیر سلاح های هسته ای که هر پنج سال در نیویورک برگزار می شود، است.
3- ایران در این مجامع با شدت به بحث پرداخته و گفته است، آمریکا در خصوص رژیم منع تولید و تکثیر تسلیحاتی، سیاست یک بام و دو هوا را دنبال می کند و دیگر کشورهای در حال توسعه نیز به نحو چشمگیری تاکنون از این موضع ایران حمایت کرده اند.
4- آمریکا هیچ گاه مسأله برنامه هسته ای اسرائیل را مطرح نمی کند و این در حالی است که جهان عرب همواره از برنامه هسته ای اسرائیل به عنوان محرک اصلی عراق و ایران برای دستیابی به سلاح های هسته ای یاد کرده است.
کاربران محترم برای مطالعه بیشتر رجوع کنید به:
- اسدالله خلیلی، روابط ایران و آمریکا: بررسی دیدگاه های نخبگان آمریکایی، (تهران، موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار عاصر تهران، 1381)، ‌صص 181-231.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین