کد خبر: ۳۸۰۷۷
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۸۴ - ۱۳:۴۹

آیا قطع صادرات نفت، ابزار لازم برای احقاق ایران است؟

آفتاب‌‌نیوز :

رئیس جمهور ایران در اولین کنفرانس خبری خود گفت: ما ابزار لازم برای احقاق حقوقمان را در اختیار داریم. وی همچنین خطاب به کشورهای غربی گفت: آنهایی که از زبان تهدید علیه ما استفاده می کنند، به مراتب بیشتر به ما نیاز دارند تا ما به آنها geoff pyne یک مشاور نفتی گفت:« ایران در موضع بسیار قوی قرار دارد و احمدی نژاد نیز این را می داند. اینجا بازار فروشندگان است.
وی افزود:« غرب هیچ چاره ای ندارد ـ آنها به نفت نیاز دارند.»
ایران به عنوان دومین تولید کننده اوپک هشدار داده است که اگر پرونده هسته ای اش به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده شود، قیمت نفت را افزایش می دهد.
در حالی که به نظر کارشناسان عواقب ناشی از تحریم های سازمان ملل بر صادرات ایران بسیار کم است، اما با بیرون رفتن بخشی از تولیدات ایران از بازار نفت، مشکلات بسیاری به وجود خواهد آمد.
با توجه به ذخائر ایران از فروش نفت در سال گذشته، ایران این فرصت را دارد که در فروش نفت خود وقفه ای کوتاه ایجاد کند.
ایران می تواند در این زمینه از تاکتیک کشور همسایه اش، عراق استفاده کند که در مقابل تحریم های سازمان ملل و برای تحت فشار قراردادن امریکا و انگلیس صادرات نفتی اش را متوقف کرد.
مصطفی آلانی، کارشناس مرکز تحقیقات خلیج فارس می گوید: مساله این است که ایران چه ابتکاری را در قطع تولیداتش به کار می گیرد، یا اینکه چند هفته و یا چند ماه تولیداتش را متوقف می کند.
وی می افزاید:« ایران به لحاظ روان شناسی حتی با تهدید به قطع صادرات نفتی اش هم می تواند با بازار نفت بازی کند.»
برخی از کارشناسان نیز معتقدند که ایران به خاطر ترس از دست رفتن اعتبارش در بانک ها و شرکت های نفتی بین المللی و به خطر افتادن روابط تجاری اش با کشورهای دیگر از سلاح نفت استفاده نخواهد کرد.
مقابله با امریکا و متحدینش با استفاده از توقف صادرات نفت ممکن است در داخل یک پیروزی باشد اما در نهایت می تواند یک ابزار ساده باشد. رویترز سپس به نقل از یکی از کارشناسان هسته ای غربی می افزاید: « قطع صادرات نفتی اگر چه جدی اما لاینحل هم نیست. جامعه جهانی می تواند میلیون ها بشکه نفت را جایگزین آن کند.» و امریکا، بزرگ ترین مصرف کننده نفت، ممکن است هزینه این جایگزینی را با هدف خلع سلاح کردن ایران بپردازند.
در عین حال جان مک کین سناتور جمهوری خواه امریکا گفت: « اگر قیمت نفت بالا برود، عواقب بدی به دنبال خواهد داشت و ما نیز متضرر می شویم.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین