کد خبر: ۳۸۱۱۴۰
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴

تداوم جنبش های مردمی علیه نژادپرستی در آمریکا

تازه ترین مورد از قتل آمریکایی - آفریقایی ها به دست پلیس آمریکا، شامل کشته شدن دو مرد سیاهپوست در دو ایالت مختلف آمریکا به فاصله یک روز، موج تازه ای از خشم و اعتراض رنگین پوستان درباره گسترش تبعیض نژادی در این کشور را برانگخیت و بار دیگر این زخم کهنه در آمریکا سرباز کرد.
آفتاب‌‌نیوز : تنها یک روز پس از انتشار فیلم کشته شدن «التون استرلینگ» دست فروش سیاه پوست به دست ماموران پلیس ایالت لوئیزیانا در فضای مجازی، که موجب اعتراض گروهی ساکنان منطقه شد، فیلم دیگری از قتل فیلاندو کاستیل این بار به دست پلیس راهنمایی و رانندگی آمریکا در شهر مینیاپولیس ایالت مینه سوتا، در اینترنت پخش شد.

* هزاران آمریکایی پنجشنبه و جمعه گذشته به خیابانهای شهرهای مختلف این کشور ریخته و با انجام تظاهرات قتل دو سیاهپوست به ضرب گلوله پلیس را محکوم کردند.
به گزارش رویترز از سانفرانسیسکو، این تظاهرات یک روز پس از آن برگزار شد که یک مرد مسلح پنج مامور پلیس را در دالاس هنگام تماشای تظاهرات مشابهی به ضرب گلوله کشت .تظاهرکنندگان شامگاه جمعه به وقت محلی در خیابانهای نیویورک، آتالانتا و فیلادلفیا تجمع کردند و رویدادهای مشابهی برای سانفرانسیسکو و فینیکس در نظر گرفته شده بود.
* صدها تن از مردم در نیویورک نیز شنبه گذشته دست به تظاهرات زده و 'نژادپرستی و سرکوب سیاهان' را توسط پلیس آمریکا محکوم کردند.
رویترز از نیویورک گزارش داد که در این تظاهرات که از مقابل شهرداری نیویورک آغاز شد و تا میدان یونیون ادامه داشت شرکت کنندگان شعارهای ' ما پلیس نژادپرست نمی خواهیم' ، 'بدون عدالت صلح برقرار نمی شود' و به 'برتری سفیدپوستان' خاتمه دهید سر داده و یا دست نوشته هایی از این قبیل را با خود حمل می کردند.
پلیس نیویورک نیز اعلام کرد که تعدادی از تظاهرکنندگان در نیویورک را بازداشت کرده است.
این سومین روز است که مردم در شهرهای مختلف آمریکا دست به تظاهرات می زنند.در نشویل و شهر سنت پال نیز تظاهراتی برگزار و در پی آن تعدادی بازداشت شدند.
* 135 مورد قتل سیاهپوستان در آمریکا ظرف امسال
یکی از تظاهرکنندگان نیویورک به خبرنگاران گفت که از اینکه کشته های سیاهان روی هم انباشته می شود شدیدا نگران است.
این در حالیست که قتل این دو سیاه پوست تنها موارد مشابه در آمریکا نیست و واکنش ها به آن به سبب تصویربرداری و پخش تصاویر در اینترنت بوده است.
براساس گزارش های رسیده امسال تاکنون 135 سیاهپوست در آمریکا کشته شده اند که البته همه موارد هم به دست پلیس نبوده است.
همچنین با اینکه سیاهان حدود 13 درصد جمعیت ایالات متحده را تشکیل می دهند ، حدود 25 درصد کشته شدگان توسط پلیس در سال های اخیر سیاه پوست بوده اند.
* تحول مهم دیگر در این زمینه این بود که پنجشنبه گذشته «میکا خاویر جانسون» یک سیاهپوست نظامی سابق آمریکایی پنج پلیس را در جریان تظاهرات آرام ضد نژادپرستی در شهر دالاس آمریکا، به شیوه تک تیراندازی از راه دور به قتل رساند و خود نیز در تهاجم پلیس کشته شد.
«دیوید براون» رئیس پلیس دالاس می گوید که پس از ناتوانی پلیس در بازداشت و توقیف جانسون، آنها به رخنه دادن یک ربات حامل مواد منفجره به محل وی و انفجار کنترل شده وی را کشتند.
این حادثه که به گفته ماموران یک «حمله غافلگیرانه» بود، از شعله ور شدن دوباره آتش تبعیض نژادی در آمریکا و کشمکش های داخلی حکایت داشت.
حتی این تحول نیز از شدت تظاهرات ضد نژادپرستی در آمریکا نکاست، و جنبش «زندگی سیاهان مهم است» در روزهای گذشته ضمن محکوم کردن قتل این پنج مامور پلیس، به تظاهرات و تحصن های فراوان خود ادامه داد. برخی گروه ها می گویند که قصد دارند تا تحصن خود را تا 135 ساعت به یاد 135 سیاه پوست کشته شده به دست پلیس آمریکا در سال جاری میلادی ادامه دهند.
* به گزارش سی ان ان در جریان تظاهرات های شنبه شب گذشته (به وقت محلی) نزدیک به 200 نفر در ایالت های نیویورک، شیکاگو، مینه سوتا و لوئیزیانا بازداشت شدند.
شهرهای «سنت پل» در مینه سوتا و «باتون روژ» در لوئیزیانا که محل کشته شدن دو آمریکایی آفریقایی تبار هستند، صحنه آشوب و درگیری میان معترضان مسلح و پلیس آمریکا بود.
* قانون حمل اسلحه در آمریکا بدون خلل
پلیس پس از بررسی خانه جانسون قاتل پنج مامور پلیس، قبضه های متعدد سلاح، مهمات، جلیقه های ضدگلوله و تجهیزات ساخت بمب یافت و با یافته های جدید، احتمال اینکه این حمله از قبل برنامه ریزی شده و دست افراد بیشتری پشت پرده آن باشد، قوت گرفته است.
این ها همه در شرایطی است که با وجود حادثه دالاس و نیز تیراندازی ماه گذشته در باشگاه شبانه اورلاندو در ایالت فلوریدا که به کشته شدن 49 نفر و زخمی شدن ده ها نفر منجر شده بود، سرنوشت قانون منع فروش سلاح به افراد فهرست پرواز ممنوع آمریکا، همچنان به علت مخالفت نمایندگان جمهوریخواه نامعلوم باقی مانده است.
* سوابقی از قتل رنگین پوستان توسط پلیس آمریکا
خبرگزاری آسوشیتدپرس نگاهی به برخی پرونده های مشابه قتل اخیر دو مرد سیاهپوست، آن هم تنها در چند سال اخیر انداخته است:
- زمستان گذشته در مونتگومری ایالت آلاباما، علیه یک افسر پلیس سفیدپوست به نام آرون اسمیت به دلیل تیراندازی و قتل مرد 58 ساله ای به نام گروگری گان اعلام جرم شد. مامور پلیس روز 25 فوریه 2015، در حالی به گروگری در مقابل خانه اش شلیک کرد که او مسلح نبود.
- دادستانی ایالت کارولینای شمالی به این نتیجه رسید که یک مامور پلیس سفیدپوست، به منظور دفاع از خود، اقدام به شلیک به سوی مظنون کرده است. بنا بر اعلام پلیس، اکیل دنکینز 24 ساله مسلح بود و با درآوردن اسلحه و حرکت به سمت اسلحه مامور پلیس، دی سی توییدی را وادار به شلیک کرد. این حادثه اواخر فوریه رخ داد، هنگامی که توییدی قصد داشت دنکینز را، که با اتهام دست داشتن در فروش کوکایین روبرو و از حضور در دادگاه سر باز زده بود، دستگیر کند.
- شش مامور پلیس در شهر بالتیمور ایالت مریلند، اواخر آوریل گذشته با اتهام های مختلفی، از عملکرد نامناسب تا قتل درجه دوم، در ارتباط با قتل «فردی گری» مرد 25 ساله سیاهپوست، دادگاهی شدند. گردن آقای گری پس از دستگیری توسط ماوران، در حالی که به داخل ون پلیس منتقل شده بود دچار شکستگی شد و بعد از مدتی در گذشت. مرگ آقای گری موجب اعتراضات گسترده خیابانی در شهر بالتیمور شد.
- در صورتی که مایکل اسلیگر در پرونده قتل والتر اسکات مجرم شناخته شود، می تواند با حکم 30 سال زندان روبرو شود. این مامور سفیدپوست 34 ساله، در تعقیب والتر اسکات بود که در آوریل سال 2015 از یک چراغ قرمز در شمال چارلستون در ایالت کارولینای جنوبی عبور کرده بود. آقای اسکات هنگام حادثه مسلح نبود.
- جیسون ون دایک، یکی از ماموران پلیس شهر شیکاگو در ایالت ایلینوی، در پرونده تیراندازی به یک نوجوان سیاهپوست به نام لاکوان مک دانلد در سال 2014، متهم به قتل درجه اول شد. اعلام جرم علیه ون دایک، در نوامبر همان سال و در همان روزی که قاضی دادگاه دستور انتشار تصاویر ویدئویی از حادثه که نشانه می داد وی 16 بار به آن نوجوان 17 ساله شلیک کرده بود را صادر کرد، صورت گرفت. ون دایک ادعا کرد که بیگناه است و وظیفه خود را انجام داده و حال به قید وثیقه آزاد است. انتشار ویدیوی حادثه روند تحقیقات را تغییر داد.
- مامور سابق پلیس دانشگاه سینسیناتی، در انتظار جلسه دادگاه خود در ماه اکتبر، به جرم شلیک مرگبار به سوی یک مرد 43 ساله سیاهپوست به نام ساموئل دوبوُز است. ری تنسینگ که ژوئیه سال گذشته خودرو ساموئل دوبوُز را به دلیل نداشتن پلاک متوقف کرده بود از او خواست از خودرو پیاده شود. اما این مامور پلیس سفیدپوست می گوید به دلیل آن که فکر می کرد مظنون قصد داشته با ماشین او را زیر بگیرد، به سمت او شلیک کرده است. مقتول هنگام حادثه مسلح نبود. ری تسینگ در حال حاضر به قید وثیقه یک میلیون دلاری آزاد است.
- در یازدهم فوریه 2016، یک مامور پلیس نیویورک به نام پیتر لیانگ در پرونده قتل آکای گرلی مجرم شناخته شد. گلوله ای که وی هنگام گشت زنی در اطراف یک مجمتع مسکونی در سال 2014 شلیک کرد، بعد از کمانه کردن به آکای گرلی اصابت کرد و به مرگ این جوان 28 ساله سیاهپوست منجر شد. این مامور پلیس چینی تبار آمریکا، گفت هنگام گشت زنی ناگهان صدایی آمد و او به ناچار اقدام به تیراندازی کرد. در ماه آوریل، قاضی دادگاه جرم پیتر لیانگ را به سهل انگاری و قتل غیرعمد کاهش داد و او را به 800 ساعت خدمات اجتماعی و 5 سال تحت نظر بودن محکوم کرد.
- مرگ جمار کلارک در اثر شلیک دو مامور پلیس در پاییز گذشته، موجب شد خیابان های شهر مینیاپولیس برای هفته ها شاهد تظاهرات مردم خشمگین باشد. ماموران مارک رینگنبرگ و داستین شوارتز روز پانزدهم نوامبر هنگام دستگیری جمار کلارک به سمت او شلیک کردند، که گلوله به سر او اصابت می کند و وی روز بعد از دنیا می رود. مسئله کلیدی در این پرونده این است که آیا به جمار کلارک هنگام شلیک دستبند زده شده بود یا خیر. نتایج تحقیقات مسئولان فدرال و ایالتی می گوید هنگامی که ماموران به سوی جمار کلارک 24 ساله تیراندازی کردند، به وی دستبند زده نشده بود.
- بنا به توصیه چارلی بِک رئیس پلیس شهر لس آنجلس، در ژانویه 2016 علیه مامور کلیفورد پراکتور، که به سوی یک مرد غیرمسلح سیاهپوست شلیک کرد و او را کشت، اعلام جرم شد.
- مرگ برندون گلن 29 ساله توسط مامور پلیس سفیدپوست چندین تجمع اعتراضی را به دنبال داشت. این حادثه در ماه مه سال قبل رخ داد.
این برای نخستین بار بود که رئیس پلیس لس آنجلس علیه یکی از ماموران پلیس آن شهر در ارتباط با تیراندازی به مظنون اعلام جرم کرد. تحقیقات نشان می دهد که برندون که به دستور پلیس بر روی شکم بر روی زمین دراز کشیده بود، می خواست بلند شود که مامور پراکتور به او شلیک می کند.
- یک امریکایی آفریقایی تبار که عضو تیم فوتبال دانشگاه ایالتی آنجلو بود، ماه اوت پارسال به ظن سرقت از یک ماشین فروشی در شهر آرلینگتون هدف گلوله پلیس قرار گرفت و کشته شد. کریستین تیلور 19 ساله، در اثر شلیک یک مامور پلیس سفیدپوست به نام برَد میلر جان خود را از دست داد. تیلور پس از این حادثه از اداره پلیس اخراج شد. با این حال هیئت منصفه تصمیم گرفت هیچ اقدامی علیه این مامور پلیس انجام نگیرد. چرا که کالبدشکافی از مقتول نشان می دهد وی هنگام درگیری با مامور پلیس، تحت تاثیر مواد مخدر بوده است.
* قتل سیاهان معمولا بدون مجازات
از علل افزایش خشم سیاهان آمریکایی و فقدان اعتماد آنها به دستگاه قضایی این است که معمولا محاکمات پلیس های عامل قتل سیاهان حتی به رغم اقامه ادله کافی بی فرجام می ماند و مرتکبان تبرئه می شوند.
هیات عالی منصفه ایالت تگزاس آمریکا در فوریه 2015 (اسفندماه 93)، بار دیگر یک پلیس قاتل آمریکایی را که جوان سیاه پوست غیرمسلحی را کشته بود، تبرئه کرد.
این هیات 'جوونتینو کاسترو' افسر پلیس شهر هیوستون آمریکا که به قتل یک جوان سیاه پوست 26 ساله متهم بود، بی گناه اعلام کرد.
کاسترو، ژانویه گذشته 'جوردن بکر' جوان آمریکایی آفریقایی تبار را در حالی که مشغول تماشای ویترین مغازه ها بود، به ضرب گلوله از پای در آورد.
حکم تبرئه این افسر پلیس امریکایی به دنبال تصمیمات چند وقت گذشته دادگاه های آمریکا برای بی گناه شناختن دو افسر دیگر سیاه پوست صادر شده است که خشم مردم آمریکا و فعالان حقوق بشر را برانگیخت.
'وارون ویلسون' افسر سفید پوست عامل قتل ' مایکل براون' نوجوان 18 ساله سیاه پوست و 'دانیل پانتالئو' افسر سفیدپوست دیگر عامل خفه کردن 'اریک گارنر' در نیویورک نیز چندی قبل از این رویداد تبرئ شده بودند.
تبرئه این دو پلیس قاتل، خیابان های آمریکا و برخی پایتخت های اروپایی را به صحنه تظاهرات علیه سیاست های تبعیض آمیز و بی عدالتی در دستگاه قضایی آمریکا بدل کرد.
کارشناسان سازمان ملل نگرانی خود را از احکام تبرئه افسران قاتل براون و گارنر ابراز کرده اند و خواستار محاکمه عادلانه آنها شده اند.
* تبعیض نژادی در آمریکا، معضل بزرگ اسکار
مراسم اعلام برندگان جوایز اسکار 2016 در بخش های مختلف هنر هفتم، نیز امسال چون سال های گذشته بدون حضور هنرمندان رنگین پوست برگزار شد و اعتراض های بسیاری به علت تبعیض نژادی صورت گرفته بدنبال داشت.
شاید ناامید کننده ترین نتیجه اعلام نامزدهای اسکار 2016، عدم حضور حتی یک بازیگر رنگین پوست در میان 20 نامزد چهار شاخه بازیگری بود. اتفاقی که برای دومین سال پیاپی رخ داد و باز هم حاشیه های فراوانی را به سبب عدم تنوع نژادی به سمت آکادمی اسکار روانه کرد.
'مایکل.بی جردن' و 'تسا تامپسون' برای فیلم 'اعتقادنامه'، 'ادریس آلبا' و 'آبراهام آتا' برای بازی در فیلم 'جانوران بی سرزمین'، 'ویل اسمیت' بازیگر فیلم 'ضربه مغزی' و تیم بازیگران فیلم 'از کف خیابان های کمپتون'، همگی از گزینه های رنگین پوستی بودند که می توانستند در میان نامزدهای شاخه بازیگری نقش اصلی و مکمل مرد و زن جای داشته باشند اما باز هم 'اسکار سفید' دیگری رقم خورد تا مجددا انتقادها از آکادمی اسکار بالا بگیرد.
این اتفاق، با موج گسترده و بی سابقه تحریم از سوی اهالی هالیوود مواجه شد. 'اسپایک لی' کارگردان سیاهپوست آمریکایی نخستین کسی بود که تحریم مراسم اسکار را مطرح و به طور رسمی اعلام کرد که به دلیل عدم رعایت تنوع نژادی در اعلام اسامی نامزدهای اسکار، در این مراسم شرکت نمی کند.
* پیشینه تبعیض نژادی و مبارزات رنگین پوستان در آمریکا
مساله تبعیض نژادی در آمریکا به دوره نظام برده داری در سده 17 میلادی بازمی گردد و از آن زمان تاکنون جامعه رنگین پوست این کشور به اشکال مختلف با انواع محدودیت ها و محرومیت ها مواجه هستند و ابتدایی ترین حقوق انسانی آنان مورد تعرض قرار می گیرد.
در سال 1968 میلادی و در اوج نژادپرستی و سرکوب رنگین پوستان، مارتین لوتر کینگ رهبری جنبش مدنی و تظاهرات آرام و مسالمت آمیز با سخنرانی های آتشین خود که معروفترین آن رویایی دارم (I Have a Dream) نام گرفت،علیه تبعیض نژادی قیام کرد و در نهایت ترور شد.
هر چند که رهبران آمریکا بعدها برای مصادره اقدامات روشنگرایانه مارتین لوتر کینگ سومین دوشنبه در ماه ژانویه را به نام او نهادند و از آن تاریخ تاکنون این روز در آمریکا تعطیل است، اما رنگین پوستان این کشور همچنان برای تحقق رویای لوتر کینگ که پایان تبعیض نژادی در آن کشور بود، مبارزه می کنند.
باراک اوباما نخستین رئیس جمهوری رنگین پوست تاریخ آمریکا در زمان انتخابات ریاست جمهوری در سخنرانی های خود بارها اقدامات و رویای لوتر لینگ برای پایان دادن به تبعیض نژادی در آمریکا را ستود و عکس های لوتر کینگ را در بنرهای تبلیغاتی خود قرار داد و جوانان رنگین پوست لباس هایی می پوشیدند که عکس لوترکینگ و اوباما بر آنها حک شده بود.
اوباما وعده داد درصورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری وضعیت حقوق بشر جامعه رنگین پوستان آمریکا را بهبود خواهد داد اما حوادث و اتفاقات پیش آمده در حدود هشت سال دوران ریاست جمهوری او تاکنون نشان می دهد که در عمل نتوانست اقدامی تاثیرگذار برای پایان دادن به تبعیض نژادی در آن کشور انجام دهد.
در طول سال های گذشته پلیس آمریکا بارها بدون کمترین دلیل قانونی و یا عذر موجهی به سمت رنگین پوستان این کشور به ویژه نوجوانان سیاهپوست شلیک کرده و دستگاه قضایی هم کمترین برخوردی با ماموران خاطی انجام نداده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین