کد خبر: ۳۸۱۴۶۷
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۳

کامرون خداحافظی کرد/ترزا می نخست‌وزیر انگلیس شد

کامرون از داونینگ استریت خداحافظی کرد و خانم ترزا می پس از دیدار با ملکه الیزابت نخست وزیر انگلیس شد.
آفتاب‌‌نیوز :
'ترزا می' رهبر جدید حزب محافظه کار همزمان با خداحافظی دیویدکامرون از 'داونینگ استریت' پس از شش سال، عصر روز چهارشنبه پس از دیدار با ملکه الیزابت در کاخ باکینگهام، به عنوان نخست وزیر انگلیس معرفی و مامور تشکیل کابینه شد.

کامرون پیشتر پس از سخنرانی کوتاهی در برابر داونینگ استریت ( ساختمان نخست وزیری معروف به ساختمان شماره 10) راهی کاخ محل اقامت ملکه الیزابت دوم شده بود تا استعفای خود را رسما تقدیم او کند.

ترزا می،59 ساله رهبر جدید حزب محافظه کار، به دنبال استعفای دیوید کامرون، از سوی ملکه الیزابت مامور تشکیل کابینه شد.

'تراز می' بدین ترتیب از غروب روز چهارشنبه رسما به عنوان هفتاد و ششمین نخست وزیر تاریخ انگلیس، فعالیتش را شروع کرد.

وی دومین بانوی نخست وزیر در تاریخ بریتانیا پس از 'مارگارت تاچر' شمرده می شود.

نخست وزیر جدید انگلیس در اولین سخنرانی اش پس از رسیدن به این سمت در برابر دوانینگ استریت گفت که دولت جدیداین کشور بر اساس تحقق منافع همه ملت این کشور عمل خواهد کرد.
وی با بیان اینکه میراث واقعی دیوید کامرون، عدالت اجتماعی بوده است گفت: گام به گام از یک رهبری مدرن بزرگ تبعیت می کند و علیه نا عدالتی مبارزه خواهد کرد.

نخست وزیر جدید انگلیس عنوان کرد: با یکدیگر بریتانیای بهتری را خواهیم ساخت و دولت جدید بر اساس تحقق منافع همه ملت انگلیس عمل خواهد کرد.

'ترزا می ' اضافه کرد که دولت جدید به مردم این قدرت را خواهد داد که کنترل بیشتری بر زندگی خود داشته باشند.

نخست وزیر جدید انگلیس گفت: اولویت در نظام مالیات ها تنها برای ثروتمندان نبوده و برای همه این موضوع خواهد بود و ما مردم عادی و نه ثروتمندان را در اولویت قرار می دهیم.

وی اضافه کرد: ما شاهد تغییرات ملی بزرگ پس از تصویب خروج انگلیس از اتحادیه اروپا خواهیم بود.
کاخ باکینگهام پیش از دیدار 'ترزا می ' با ملکه انگلیس اعلام کرده بود که ملکه الیزابت استعفای دیوید کامرون را پس از شش سال خدمت پذیرفته است.

کامرون پیش از ترک داونینگ استریت و رفتن به کاخ باکینگهام در سخنان کوتاهی گفت: خوشحال است که برای دومین بار در تاریخ انگلیس یک زن از حزب محافظه کار نخست وزیر کشور خواهد شد.

وی در حالی که همسر و سه فرزندش در کنارش بودند، در آخرین سخنان در مقابل دفتر نخست وزیری انگلیس:' گفت کار کردن در این دفتر، بزرگ ترین موهبت زندگی ام بود؛ یگانه آرزویم، تداوم موفقیت برای این کشور بزرگ است که بسیار آن را دوست می دارم.'

وی همچنین برای آخرین بار به عنوان نخست وزیر در نشست روز چهارشنبه مجلس عوام که اختصاص به پرسش و پاسخ نمایندگان دارد، حضور یافت و از کارنامه و سیاست های دولتش در طول شش سال گذشته دفاع کرد.

کامرون در این نشست خطاب به خانم 'ترزا مِی' گفت: «نصیحتم به جانشینم، که مذاکره کننده ای عالی است، این است که ما بایستی تلاش کنیم تا جای ممکن بخاطر منافع تجاری، همکاری و امنیتی به اتحادیه اروپا نزدیک باشیم. کانال مانش با خروج ما از اتحادیه اروپا عریض تر نخواهد شد و این اساس رابطه ای است که ما بایستی در پی آن باشیم.»

دیوید کامرون در سال 2010 میلادی در جریان انتخابات عمومی به عنوان رهبر حزب محافظه کار، توانست با شکست حزب کارگر، حزبش را پس از 13 سال دوباره به قدرت برساند و در سن 43 سالگی بر کرسی نخست وزیری تکیه زند.

تصمیم غیرمنتظره دیوید کامرون برای دادن استعفا به دلیل رأی شوک آور مردم کشورش به برگزیت در همه پرسی 23ژوئن ( سوم تیرماه)، سبب شد که رقابت ها بر سر جانشینی او پیش از موعد مقرر که قبل از انتخابات عمومی انگلیس در سال 2020 میلادی انتظار آن می رفت، کلید بخورد.

کامرون، که مخالف جدایی کشورش از اتحادیه اروپا بود، بیان کرده بود تا زمان برگزاری اجلاس سرتاسری حزب محافظه کار در ماه اکتبر آینده و انتخاب رهبر جدید این حزب که نخست وزیر آینده انگلیس نیز خواهد بود، به کارش ادامه خواهد داد.

اما وی روز دوشنبه به دنبال کناره گیری 'آندریا لدسام' رقیب 'ترزا می ' از رقابت رهبری حزب محافظه کار گفت: با توجه با تغییرات صورت گرفته، ما نیازی به طی کردن فرایند انتخاب رهبری ندارم و به همین دلیل من روز سه شنبه برای آخرین بار ریاست نشست کابینه را برعهده خواهم داشت.

کامرون همچنین افزود: بعد از شرکت در نشست مجلس عوام در روز چهارشنبه، استعفای خودم را تقدیم ملکه انگلیس خواهم کرد.

کامرون با بیان اینکه از اینکه 'ترزا می ' جانشینش می شود 'خوشحال است' گفت: ' ترزا می' فردی قوی و شایسته ' است.

نخست وزیر انگلیس افزود:' 'ترزا می' قادر به رهبری کشور در سال های در پیش رو بوده و مورد حمایت کامل من است.'

'ترزا می' روز اول اکتبر 1956 میلادی متولد شد و در سال 1997 میلادی به مجلس عوام راه پیدا کرد. او از ماه می 2010 میلادی به مدت شش سال وزیر کشور انگلیس بوده و در یک قرن اخیر بیش از هر کس دیگری در این پست کلیدی مقاومت کرده است.

حزب محافظه کار انگلیس که ریشه در حزب 'توری' دارد، در سال 1834 میلادی پایه گذاری شده و دارای 184 هزار عضو رسمی است .

به گزارش ایرنا، این حزب که به دلیل پیشینه اش همچنان اعضایش را 'توری ها' می خوانند، در مجلس عوام که دارای 650 کرسی است ، دارای 331 کرسی، و در مجلس اعیان که دارای 800کرسی است، 224 کرسی در اختیار دارد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین