کد خبر: ۳۸۱۶۸
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۸۴ - ۲۲:۰۵

تحولات اتمی ایران از نگاه خبرنگاران الوطن

آفتاب‌‌نیوز : به اعتقاد خبرنگاران الوطن در بروکسل ، مسکو ، تهران ، برلین ، لندن ، دهلی نو ، پکن ووین پرونده اتمی ایران بیش از گذشته پیچیده شده است وبا تضاد مواضع در میان کشورهای غربی در مورد ارجاع پرونده اتمی آن به شورای امنیت در میان گنگی مواضع روسیه وچین وورود هند واسرائیل به صحنه مانورها این مسئله از پیچیدگی دو چندانی برخوردار شده است. 

بر اساس این گزارش همزمان با فراهم شدن اطلاعاتی در مورد زد وبند محرمانه بین آمریکا واروپا برای اعطای آزادی عمل بیشتر به جورج بوش برای برخورد با تهران تونی بلر نخست وزیر انگلیس ومهمترین هم پیمان آمریکا از طریق سخنگوی خود اعلام کرد که راه حل ایده آل لندن برای بحران اتمی ایران استفاده از راهکارهای دیپلماتیک است. 

سخنگوی بلر از زبان وی گفت : این به آن معنی است که ایران به تعهدات بین المللی خود پایبند شود واین مسئله خود معیار سنجش خواهد بود. 

در مقابل خاویر سولانا مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از این ابراز امیدواری کرده بود که پرونده اتمی ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شود وروسیه وچین نیز از طرح اتحادیه اروپا وآمریکا در این رابطه حمایت خواهند کرد. 

یک مسئول بارز در وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد تصور می کند که ایران به دلایل فنی اکنون در حال بازی کردن با ابتکار عمل روسیه است. 

گرنوف ایرلر معاون وزیر خارجه آلمان که درجلسه ای که بین مسئولین اروپایی ، روی ، چینی وآمریکایی پریروز در لندن برگزار شده بود حاضر بود گفت : موفق نشدیم در رابطه با نحوه تعامل با ایران در مورد برنامه های هسته ای این کشور به اتفاق نظر دست پیدا کنیم. 

وی که با تلویزیون آلمان سخن می گفت افزود : در مورد برگزاری جلسه اضطراری آژانس بین المللی انرژی اتمی در دوم فوریه آینده به توافق رسیده شد اما همچنان اختلاف نظرهایی در مورد مشروح قطعنامه ای که پرونده اتمی ایران ره به شورای امنیت ارجاع می کند بین کشورهایی که در لندن گرد هم آمده بودند اختلاف نظر وجود دارد.

در این حال روسیها همچنان سیاست های دو پهلوی خود را در این رابطه ادامه داد وسرگئی ایوانف وزیر خارجه این کشور تاکید کرد که اعمال تحریم علیه تهران نمی تواند بهترین راهکار برای حل وفصل مشکل اتمی آن محسوب شود. 

وی درخواست کرد گاری را در برابر اسب قرار ندهند . 

به اعتقاد کارشناسان با وجود لهجه انعطاف پذیر در قبال ایران اما اعلام تصمیم موسسه "روس اینتر اتم" در مورد تعویق آموزش مهندسان ایرانی نیروگاه بوشهر همه را غافلگیر کرده است. 

الکساندر ایوانچنکو رئیس این مؤسسه اعلام کرد کار آموزش کارشناسان ایرانی نیروگاه اتمی تولید برق بوشهر به تعویق افتاده است. 

تصمیم روسیه این طرز تلقی را ایجاد کرد که مسکو کار وارد کردن فشار بر ایران را آغاز کرده است تا تهران را بار دیگر تهران را به پای میز مذاکره بازگرداند. 

منابع آگاه اروپایی در بروکسل هم خبردادند که مذاکرات محرمانه گسترده ای در مورد پرونده اتمی ایران در حال انجام است. 

به گفته دیپلمات های اروپایی حاضر در بروکسل روسها در این مذاکرات از واشینگتن خواستند تا تضمین هایی قویتر ومعتبر تر از وعده های داده شده در مورد عدم کشاندن بحران به سوی فعالیت نظامی علیه ایران در آینده بدهد. 

مسکو هم در مقابل این تعهد اعلام آمادگی کرد تا از جبهه طرفدار اعمال تحریم علیه تهران جانبداری کند. 

بر اساس اطلاعاتی که این دیپلمات ها در اختیار دارند با وجود آنکه ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در دیدار خود با آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان اعلام کرد چشمداشت های اتمی ایران چالش در مقابل تفاهم با غرب است اما روسها تا کنون موافقت رسمی خود را با ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت اعلام نکرده اند 

همچنین از دیگر موارد مذاکرات محرمانه صورت گرفته رایزنی وچانه زنی ترویکای اروپایی با آمریکا است ، در چارچوب این مذاکرات طرف اروپایی از امریکا می خواهد تا معاملات نفتی جایگزن نفت ایران را دراختیار آنها قرار دهد ، به نحوی که اگر ایران قیمت ها را بالا برد یا صدور نفت خود را کاهش داد آنها زیانی را متحمل نشوند. 

در این رابطه خبر می رسد که آمریکا پیشنهاد جایگزینی نفت عراق را برای این منظور به طرف اروپایی داده است. 

از چین هم خبر رسید این کشور از ایران وغرب خواست تا مذاکرات خود را در مورد برنامه های هسته ای تهران از سر بگیرند اما حاضر نشد در مورد نحوه تعامل با تلاش های صورت گرفته جهت ارجاع این پرونده به شورای امنیت مستقیما پاسخ مستقیمی بدهد. 

کونگ کوان سخنگوی وزارت خارجه چین در بیانیه اعلام کرد : " دولت چین معتقد است که مسئله اتمی ایران باید به طور مسالمت آمیز حل وفصل شود ، وراهبرد دیپلماتیک تنها راه ایده آل در حال حاضر است که به نفع تمامی طرف ها می باشد". 

اظهار نظر کالین پاول وزیر خارجه سابق آمریکا هم در این رابطه هم جالب توجه است او انجام یک اقدام فوری از سوی جامعه جهانی را امری ضروری علیه ایران دانست زیرا به زعم وی برنامه های اتمی ایران بسیار خطرناک است. 

در این میان هند هم از سخنان علی لاریجانی مذاکره کننده ارشد اتمی ایران که هند را یکی از نمادهای سیاست دوگانه آمریکا در مورد مسئله خطر انتشار تسلیحات اتمی توصیف کرده بود ، ابراز تاسف کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین