کد خبر: ۳۸۴۶۸۸
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳

پیش‌بینی مدعیان اصلی قهرمانی برای فصل 96-95 لیگ برتر/ قرمز، آبی، قرمز

با پیگیری هفته اول بازی های لیگ برتر می توان مدعی های لیگ شانزدهم را حدس زد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش تماشاگران امروز، با نزديك شدن به شروع ليگ برتر، با تغييرات گسترده‌اي كه در برخي تيم‌ها صورت گرفته تقريباً چهره‌ مدعیان قهرماني در فصل 96-95 مشخص شده است. تيم‌هايي كه با هزينه‌هاي بسيار تقريباً مربي يا بازيكنان مد نظر خود را جذب كرده و انتظار بازي در فصل شانزدهم ليگ برتر را مي‌كشند. مثلاً تيم‌هاي پرسپوليس، استقلال و تراكتورسازي بيشترين فعاليت را در فصل نقل‌وانتقالات داشته‌اند و به نظر مي‌رسد جزو مدعيان اصلي قهرماني در اين فصل جديد باشند.

پرسپوليس‌‌؛ حضور يك دروازه‌بان مطمئن
اگر پرسپوليس فصل پيش قهرمانی می‌شد، یک شگفتی بزرگ اتفاق می‌افتاد؛ يعني تيمي بدون داشتن دروازه‌بان مطمئن توانسته قهرمان شود. پيش از آن يكي از ويژگي‌هاي تيم‌هاي قهرمان در تمام ادوار ليگ برتر داشتن دروازه‌بان مطمئن و كم اشتباه بود. براي همين پرسپوليس هم با تمام قابليت‌هايي كه براي قهرماني داشت، در نهايت نتوانست اين عنوان را به دست بياورد. اين موضوع البته از چشم برانكو ايوانكوويچ دور نمانده و سرمربي كروات سرخ‌ها از همان ابتدا به فكر تغيير در پست دروازه‌باني تيمش بود. سوشا مكاني را به راحتي كنار گذاشت و گرچه عليرضا بيرانوند، دروازه‌بان نفت تهران گزينه اصلي برانكو نبود، در نهايت بيرانوند به عضويت تيم پرسپوليس درآمد. بيرانوند يكي از بهترين دروازه‌بان‌هاي فوتبال ايران در سال‌هاي اخير بوده و يكي از نفرات تيم ملي هم به حساب مي‌آيد. او البته فصل گذشته نمايش ويژه‌اي در ليگ برتر نداشت اما برانكو به درخشش بيرانوند بسيار اميدوار است. در سال‌هاي گذشته نفراتي مانند مكاني و ميثاق معمارزاده در تيم‌هاي قبلي خود عملكرد قابل قبولي داشته‌اند ولي وقتي راهي پرسپوليس شدند به دروازه‌بان‌هاي پُراشتباه تبديل شدند. بیم‌ آن می‌رود بيرانوند هم در شرايطي مشابه قرار بگيرد.
به نظر مي‌رسد نقطه قوت پرسپوليس براي شروع فصل جديد حضور اغلب بازيكنان فصل گذشته اين تيم باشد. نزديك به 7 تا 8 بازيكن اصلي سرخ‌ها همچنان در اين تيم بازي مي‌كنند. در عين حال، سيدجلال حسيني و حسين ماهيني كه سابقه بازي در اين تيم را داشته‌اند، بار ديگر به جمع‌ سرخ‌ها بازگشته‌اند. همچنين وحيد اميري، يكي از خريدهاي مهم فصلِ پرسپوليس، به عنوان مهاجم مي‌تواند در روند موفقيت احتمالي اين تيم تأثير زيادي بگذارد. ظاهراً اين موضوع براي برانكو ارزشمند است، به خصوص كه مهدي طارمي هم بازگشته تا خط حمله سرخ‌ها خطرناك‌تر به نظر برسد. اين تيم در اردوي اوكراين هم نشان داد كه تيمي هجومي است و بازي‌هاي تداركاتي اين تيم پُرگل بوده. البته احتمال مي‌رود در اين فصل هم بحث حضور بازيكنان در تيم ملي پرسپولیس را به چالش بکشد. چالشی که هر اندازه برانکو از آن فراری باشد، ممکن است با اصرار کی‌روش شکل بگیرد. حسيني در يكي دو سال گذشته دو بار مصدوم شده اما مشكل اصلي برانكو انتخاب نفر دوم اين پست است. گويا مدافع استراليايي تا حالا رضايت برانكو را جلب نكرده و احتمال دارد محمد انصاري از دفاع چپ به دفاع وسط منتقل شود.

استقلال‌‌؛ ترافيك در خط حمله
عليرضا منصوريان بعد از چندين بار قرار گرفتن در بين گزينه‌هاي مربيگري استقلال بالاخره به كادر فني اين تيم رسيده. او زماني سرمربي استقلال شده كه اين تيم در فصل نقل‌وانتقالات خريدهاي زيادي داشته و حالا تنوع زيادي در خط حمله آبي‌ها ديده مي‌شود. دو گزينه مناسب اين تيم براي حمله در مواقع حساس مي‌توانند كاوه رضايي و علي قرباني باشند. رضايي كه از ذوب‌آهن آمده و قرباني نيز فصل قبل در نفت شاگرد منصوريان بوده. اين دو بازيكن در زمان گره‌خوردن بازي مي‌توانند نفرات تأثيرگذاري باشند. البته نقطه قوت آبي‌ها سمت راست است‌‌؛ جايي كه وريا غفوري و خسرو حيدري حضور دارند. حيدري معتقد است كه به همراه غفوري بهترين زوج سمت راست استقلال خواهند شد.
البته اين تيم چالش‌هايي هم براي فصل جديد خواهد داشت. تيم‌هاي تحت هدايت منصوريان تدافعي بوده‌اند و شيوه بازي تيمش نزديك به بازی تيم ملي است. اگر استقلال تيم تدافعي باشد، احتمال دارد صداي هواداران را دربياورد. البته پيروزي استقلال در هفته ششم مقابل پرسپوليس مي‌تواند دستِ منصوريان را براي ادامه ليگ باز بگذارد تا با همان شيوه‌اي كه در ليگ حاضر مي‌شود، ادامه دهد. چالش دوم تعداد زياد بازيكنان در برخي پست‌ها است و مي‌تواند براي منصوريان حاشيه‌ساز شود. اگر شهباززاده هم برگردد، مشكلات بيشتر مي‌شود‌‌؛ بدين ترتيب كه منصوريان با بازي دادن به رضايي و شهباززاده مجبور مي‌شود نفراتي چون آرش افشين، جابر انصاري، بهنام برزاي و قرباني را روي نيمكت بنشاند. موضوعي كه مي‌تواند براي سرمربي استقلال دردسر ايجاد كند.
چالش سوم غيبت دو هفته‎اي مهدي رحمتي در درون دروازه است. سال قبل وقتي مكاني هفته‌هاي نخست ليگ برتر را از دست داد، برانكو از اطمينان به ايمان صادقي ضربه خورد. حالا استقلال مي‌تواند در وضعيت مشابه قرار بگيرد. به‌خصوص كه حسيني، دروازه‌بان دوم استقلال مصدوم است و حضورش در درون دروازه مشخص نيست.

تراكتورسازي‌‌؛ بازگشت قلعه‌نويي
امير قلعه‌نويي بعد از يك دوره يكه‌تازي در ليگ برتر به عنوان پُرافتخارترين مربي ليگ با حضور در تراكتورسازي قصد دارد به جايگاه قبلي برگردد. او اين‌بار با كادر فني متفاوت وارد ليگ شانزدهم خواهد شد. قلعه‌نويي معمولاً دستياراني براي همكاري در نظر مي‌گرفت که چهره‌هاي شناخته‌شده بودند. اين‌بار اما از دستياران جوان و گمنام استفاده مي‌كند. البته تراكتورسازي در سال‌هاي گذشته هميشه يكي از مدعيان قهرماني بوده و فصل گذشته نيز برانكو به تراكتوري‌ها گفته بود كه «شما يك تيم ملي كوچك در تبريز داريد». اما اين تيم در فصل گذشته نه‌تنها مدعي جدي قهرماني نشد، حتي نتوانست سهميه ليگ قهرمانان آسيا را هم به دست بياورد. تراكتورسازي حالا براي اين فصل دو مدافع وسط مانند محسن بنگر و هادي محمدي را به خدمت گرفته تا قدرت اين پست را بالا ببرد. در پست هافبك نيز بازيكنان خلاقي مانند جاسم كرار و محمد نوري را در اختيار دارد. اين تيم قبلاً با سيستم 1-3-2-4 بازي مي‌كرد و عرض زمين را به خوبي پوشش مي‌داد. امسال اما سيستم اين تيم به 2-4-4 تغيير مي‌يابد و با توجه به داشتن بازيكنان خلاق به نظر مي‌رسد بازي اين تيم پُرگل شود. چالش تراکتورسازی، علاوه بر جنگ‌های فرسایشی قلعه‌نویی با منتقدان بی‌شمارش، سن بالای برخی بازیکنان تیم است. بازيكناني كه به نظر مي‌رسد براي تورنمنت‌هاي كوچك نتيجه مناسبي داشته باشند اما براي ليگ مشخص نيست كه چه جوابي خواهند داد.

جايي در ميانه جدول
در ليگ برتر معمولاً هدف‌گذاري براي برخي تيم‌ها سخت به نظر مي‌رسد. تيم‌هايي كه اغلب در ميانه جدول حضور دارند و نه خطر سقوط به ليگ دسته پايين‌تر را احساس مي‌كنند و نه به كسب سهميه ليگ قهرمانان آسيا و قهرماني اميد دارند. حالا براي شروع فصل جديد به نظر مي‌رسد تيم‌هاي نفت تهران، سياه‌جامگان، پيكان، ماشين‌سازي و پديده جزو همين دسته باشند. پيكان فصل قبل در ليگ دسته اول كشور بازي كرد اما خيلي زود به ليگ برتر بازگشت. تيمي كه با داشتن بازيكناني مانند فراز امام‌علي، مرتضي آقاخاني و سياوش يزداني فصل قبل هم مي‌توانست با تيم‌هاي ليگ برتري بجنگد. حالا با حضور مجيد جلالي در كادر فني چندين بازيكن هم به اين تيم اضافه شده‌اند.
ماشين‌سازي تبريز نيز امسال به ليگ برتر صعود كرده اما براي حضور اين تيم در ليگ برتر هزينه‌هاي زيادي شده است. ماشين‌سازي با جذب چند بازيكن در فصل نقل‌وانتقالات موفق ظاهر شد و با گرفتنِ آندرانيك تيموريان اميدهاي زيادي در ليگ شانزدهم دارد. اگر پيام صادقيان هم به اوج بازگردد، مي‌تواند به تیم کمک کند. نفراتي چون سامان نريمان‌جهان از تراكتورسازي و جلال رافخايي از ملوان نيز از بهترين خريدهاي ماشين‌سازي به حساب مي‌آيند. تيمي كه به نظر نمي‌رسد كار سختي براي ماندن در ليگ برتر داشته باشد.
نفت تهران كه در سال‌هاي گذشته يكي از تيم‌هاي مدعي قهرماني به حساب مي‌آمد، قرار است با تغييرات گسترده در ليگ شانزدهم حضور پيدا كند. تيمي كه ممكن بود به شهرستان برود اما چنين نشد و نفت امسال با مربيگري علي دايي فصل را شروع خواهد كرد. دايي سال قبل سرمربي صبا بود و با اين تيم نتايج نسبتاً مناسبي گرفت. اين مربي معمولاً در ليگ برتر جايگاه مشخصي دارد‌؛ نه آنقدر قدرتمند كه بتوان تيمش را به عنوان مدعي جدي قهرماني قلمداد كرد و نه آنقدر ضعيف كه گزينه سقوط باشد.
پديده مشهد سال قبل عملكرد قابل قبولي داشت و امسال با خريدهاي هوشمندانه به نظر مي‌رسد تيم بهتري باشد. تيمي كه كمنداني و كفشگري را از پرسپوليس گرفت، خرسندنيا را از استقلال و شهاب گردان را از سپاهان. اين تيم حالا در پست دروازه‌باني و هافبك كمترين دغدغه را دارد.
سياه‌جامگان ديگر تيم مشهدي است كه به نظر مي‌رسد با اندك خريدهايي كه انجام داده تيم ضعيفي باشد اما به نظر مي‌رسد سياه‌جامگان تيم يك‌دستي باشد كه سبب غافلگيري اهالي فوتبال در ليگ برتر شود.

در خطر سقوط
طبق پيش‌بيني‌ها سه تيم خطر بيشتري را در فصل جديد احساس خواهند كرد‌؛ نفت تهران، فولاد خوزستان و صباي قم. نفت آبادان يكي از تيم‌هايي است كه به تازگي به ليگ برتر صعود كرده اما احتمال اينكه خيلي زود به ليگ دسته اول بازگردد، دور از ذهن نیست. تيمي كه با مربيگري نادر دست‌نشان وارد ليگ شانزدهم مي‌شود و احتمال مي‌رود اين مربي با حاشيه‌هاي هميشگي‌اش پا به فصل 95-94 بگذارد.
اگر فولاد خوزستان يكي از تيم‌هاي مدعي سال‌هاي قبل بوده، از فصل گذشته اين تيم سير نزولي را طي كرده و امسال نيز در پست دفاع بازيكنان مناسبي به خدمت نگرفته است. در عين حال، نعيم سعداوي كه يكي از مربيان پُرحاشيه فولاد در سال‌هاي قبل بود، حالا حكم سرمربيگري اين تيم را به عهده دارد. اگر فولاد نتواند شروع خوبي در ليگ داشته باشد، احتمالاً هواداران پُرشمارش صبوري نخواهند كرد.
صباي قم در هفته‌هاي گذشته وضعيت مبهمي براي حضور در ليگ برتر داشت. اين تيم حالا از بلاتكليفي بيرون آمده اما نسبت به تيم سال گذشته ضعيف‌تر شده است. اين تيم ديگر، بازيكناني مانند اميرحسين صادقي را در اختيار ندارد. حالا صمد مرفاوي جانشين دايي شده، مردی كه معمولاً نامش به ناكامي در ليگ برتر گره‌ خورده است.

تلاش براي سهميه
با نيم‌نگاهي به قهرماني

بعضي از تيم‌هاي ليگ برتر معمولاً زير سايه تيم‌هاي مدعي قهرماني حركت مي‌كنند. تيم‌هايي كه نيم‌نگاهي به امسال نيز به نظر مي‌رسد 5 تيم چنين شرايطي داشته باشند.
استقلال خوزستان آخرين قهرمان ليگ برتر برخلاف فصل گذشته به نظر نمي‌رسد كه همان تيم قدرتمند فصل قبل باشد. اين تيم دو عنصر اصلي قهرماني خود يعني عبداله ويسي(سرمربي) و خسوس(دروازه‌بان) را از دست داده است.
البته اين تيم ديگر كوليبالي، مدافع راست خود را در اختيار ندارد اما عزت پورقاز به مجموعه اضافه شده تا غيبت كوليبالي به چشم نيايد.
در عين حال، بازيكنان تيمي كه فصل قبل طعم قهرماني را چشيده حالا تجربه زيادي دارند. به خصوص كه حضور در ليگ قهرمانان آسيا انگيزه بازيكنان را براي شروع يك فصل جديد بالا برده است و اگر بار ديگر آنها جزو مدعيان قهرماني قرار بگيرند، جاي تعجب ندارد.
سايپا با تغييرات در كادر فني و حضور حسين فركي انگيزه‌هاي زيادي براي شروع فصل جديد دارد. فركي با سپاهان و فولاد قهرماني در ليگ برتر را تجربه كرده و حالا قصد دارد باز هم در قامت يك مدعي
ظاهر شود.
اغلب بازيكنان سايپا جوان هستند و اگر مهدي ترابي، فصل قبل پديده اين تيم به حساب مي‌آمد، حالا ستاره نارنجي‌ها است. خط دفاع اين تيم با حضور سيامك كوروشي، سعيد لطفي و امير خالدي قدرتمند
شده است.
گسترش فولاد با جذب خسوس، دروازه‌بان برزيلي يكي از مهمترين خريدهاي فصل را داشته. او در 5 بازي تداركاتي گسترش گلي دريافت نكرده و مطمئن ظاهر شده است.
اگر دفاع اين تيم هم عملكرد قابل قبولي در فصل جديد داشته باشد، احتمالاً گسترش مي‌تواند به سادگي سهميه بگيرد.
اين تيم البته بازيكناني مانند محمدرضا خلعتبري و داريوش شجاعيان را هم جذب كرده تا خط حمله قدرتمندي داشته باشد.
سپاهان با اينكه 5 بار قهرمان ليگ برتر شده، فصل قبل جزو مدعيان قهرماني نبود و امسال نيز به نظر مي‌رسد تنها به فكر كسب سهميه باشد. زيرا اين تيم در بين تيم‌هاي ليگ برتري بيشترين خروجي را داشته و البته بازيكنان پابه‌سن گذاشته‌اي مانند عبداله كرمي از تيم جدا شده‌اند.
اين تيم بعد از سال‌ها تغييرات زيادي كرده و در عین حال نفراتي مانند محرم نويدكيا را حفظ كرده است. نويدكيا مي‌تواند كليد آرامش سپاهان در فصل جديد باشد.
طرفداران سپاهان نيز توقع قهرماني از اين تيم دارند و با بازيكناني مانند فريد كريمي و مهرداد محمدي در خط حمله دارد و رسول نويدكيا كه قدرت انتقال توپش زياد است، نيز در پست هافبك حضور دارد، به موفقيت تيمش اميدوار است.
البته چالش بزرگ اين تيم در پست دروازه‌باني است. ظاهراً دروازه‌بان برزيلي قابليت‌هايي مانند خسوس را براي ويسي ندارد. در حالي كه رحمان احمدي و شهاب گردان از اين تيم جدا شده‌اند.
ذوب‌آهن كه فصل قبل قهرمان جام‌حذفي شد، به دليل مشكلات مالي بازيكناني مانند كاوه رضايي و هادي محمدي را از دست داده است.
اين تيم كه دو فصل پيش تيم بهتري بود، فصل قبل در ليگ برتر روند يكنواختي داشت و به نظر مي‌رسيد يحيي گل‌محمدي نمي‌تواند انگيزه لازم را به بازيكنانش دهد.
البته امسال ذوب‌آهن تيم جوان‌تري شده . یکی از مشکلات بزرگ ذوب‌آهن دوری چندین ماهه قاسم حدادی‌فر از میادین خواهد بود. بازیساز سبزهای اصفهان، در تمرینات پیش از فصل مصدوم شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین