کد خبر: ۳۸۶۰۹
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۵:۵۲

شروط گفتگوی تمدنها از نگاه خاتمی

آفتاب‌‌نیوز :  شرکت‌ کنندگان مسیحی و مسلمان ایرنی، انگلیسی و آلمانی در همایش مشترک ایجاد جوامع از طریق گفتگو، در سومین و آخرین روز این همایش با سید محمد خاتمی دیدار کردند.
در این دیدار ابتدا سید محمدعلی ابطحی، رئیس مؤسسه گفتگوی ادیان گزارشی از پیشینه و نحوه برگزاری این همایش ارائه کرد. سپس "رالف کوپه"، اسقف کلیسای لوتری آلمان درباره تجربه برگزاری این همایش گفت: این تجربه را تجربه کاری مناسبی می‌داند که بین کلیسای انگلیس و آلمان و مؤسسه گفتگوی ادیان به وجود آمده است.
اسقف کوپه یکی از ویژگیهای این همایش را که در کشورهای ایران، انگلستان و آلمان برگزار می‌شود، درک زندگی اقلیت در کنار اکثریت دانست و گفت: کسی نمی‌تواند درباره حقوق بشر سخن بگوید، اما از حقوق اقلیت صحبتی نکند.
سپس "مایکل ایپگریو"، اسقف محلی بیرمنگام به خاتمی گفت: دنیا در زمانی که شما رئیس‌جمهور ایران بودید تحت تأثیر ایده گفتگوی تمدنهای شما بود. جنگ میان تمدنها باید از راه گفتگو حل و فصل شود و گفتگوی تمدنها بدون گفتگوی ادیان امکان‌پذیر نیست. مذهب همواره شکل‌ دهنده تمدنهای دنیاست. مذهب هم تشدید کننده و هم کاهش دهنده مناقشات است. گفتگوی تمدنها می‌تواند کاهش دهنده تنش های سیاسی باشد.
او همچنین گرایش‌ برخی فرقه‌های ادیان را برای ارائه تفسیری ساده از مذهب برای ایجاد صلح بین‌المللی مناسب دانست.
در پایان سید محمد خاتمی درباره امکان گفتگوی تمدن‌ها اظهار داشت : امروز هیچ کس درباره ضرورت گفتگوی تمدنها تردیدی ندارد، اما درباره امکان گفتگو تردید وجود دارد. معتقدم قبل از گفتگوی تمدنها باید زبان گفتگو را مشخص کرد. اما بدون شک گفتگوی ادیان بخش مهمی از گفتگوی تمدنهاست.
خاتمی با اشاره به آیه‌ای از قرآن که خطاب به پیامبر فرمان داده شده بر آنچه بر او نازل شده ایمان بیاورد و خداوند گفته مؤمنان کسانی هستند که به کتابهای خدا، فرشتگان و پیامبران او ایمان بیاورند، و هیچ فرقی میان پیامبران خدا وجود ندارد گفت: یعنی خدا کسی را مؤمن می‌داند که همه پیامبران را قبول داشته باشد، نه پیامبری واحد.
به گزارش مؤسسه گفتگوی ادیان، خاتمی یکی از مشکلات مشترک ادیان را خشونت دانست و تصریح کرد: خشونتی که غرب و شرق را آزار می‌دهد، اشکال مختلفی دارد که یکی از این اشکال تروریسم است. مشکل ادیان متکثر نیستند، عدم شناخت و تفاهم مشکل جهان ماست. ما باید سوء‌ تفاهمهای تاریخی را از بین ببریم. گفتگو از بین برنده این سوءتفاهمهاست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین