کد خبر: ۳۸۶۹۵۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۸
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران:

دو نوع موسیقی حرام است/ آنهایی که به «یالثارات» مجوز موقت داده‌اند پاسخگو باشند/مشکل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران حل‌شده

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه برگزاری جشن فارغ‌التحصیلی ادوار دانشکده خبر و روز خبرنگار برگزار می‌شد درباره برخی از اتفاقات و مداخله برخی از نهادها و سازمان‌ها در رویه صدور مجوز و یا نقد آنها اعلام نظر کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به فتوای رهبر معظم انقلاب که موسیقی مجالس لهو و لعب و موسیقیِ «مضل عن سبیل الله» را حرام اعلام کرده اند اشاره کرد و گفت ما تابع نظر معظم له هستیم.

به گزارش آفتاب‌نیوز، علی جنتی این موضوع را روز شنبه در حاشیه آیین نخستین جشن دانش آموختگی ادوار مختلف دانشکده خبر در تالار ایوان شمس در جمع خبرنگاران مطرح کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به اینکه شنیده شده در برخی از نقاط کشور، کلاس های رقص مختلط برگزار می شود خبر دارید؟ اظهار داشت: در جریان این کلاسها نیستم؛ ولی اگر جایی چنین چیزی مشاهده کردید، به خود من اطلاع دهید حتماً با آنها برخورد خواهد شد.
جنتی در عین حال به خبرنگاران حاضر در این مصاحبه اعلام داشت: اگر فیلمی در این رابطه دارید، حتماً به من اطلاع دهید.

دو نوع موسیقی حرام است/ آنهایی که به «یالثارات» مجوز موقت داده‌اند پاسخگو باشند/مشکل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران حل‌شده

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه در پاسخ به موضوع تفویض اختیار ممیزی کتاب به ناشران که مورد سوال یکی از خبرنگاران بود اظهار داشت: این اختیار به کل ناشران داده نشده اما به برخی از ناشران که سالیان درازی است در حوزه های مختلف کتاب منتشر می کنند و خودشان دارای هیئت های علمی توانمند و قوی هستند و تا به حال هم یک مورد تخلف از آنها دیده نشده، مجوزهایی داده شده تا قبل از انتشار، خودشان کار بررسی کتاب هایشان را انجام دهند و اگر بعد از انتشار مشکلی به وجود آمد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی خواهد کرد.
جنتی گفت: ما شخصیت هایی داریم که کتاب های آنها اصلاً نیاز به بررسی و ممیزی به آن معنا ندارد به عنوان مثال آیت الله جوادی آملی اگر کتابی نوشتند، چه کسی می خواهد آن را ممیزی کند!؟

** فقط تابع نظرات رهبر معظم انقلاب در حوزه موسیقی هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه دیدگاه رهبر معظم انقلاب نسبت به موسیقی و کنسرت ها را کاملاً مشخص و استفتائاتی که از ایشان شده روشن بیان کرد و گفت: نظرات معظم له در این باره شفاف است. پس باید طبق نظر ایشان عمل شود. 

جنتی تصریح کرد: اینجا یک نظام حاکم است و حاکمیتی واحد هم دارد و در راس آن هم یک ولی فقیه قرار دارد که درباره این مسائل نظر داده اند از این رو همه باید تابع نظرات ایشان باشند؛ ما هم تابع نظر معظم له در این زمینه هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مشخص است که موسیقی حلال و حرام کدام است؟ تاکید کرد: در این باره هم تابع نظر مقام معظم رهبری هستیم.

جنتی تصریح کرد: نظر معظم له درباره غنا و موسیقی این است که اگر یک موسیقی، مجالس لهو و لعب و مخصوص مجالس باشد، و یا اینکه «مضل عن سبیل الله» باشد، یعنی نوع اشعار آن و مطالبی که در شعرهای آن هست، به گونه ای باشد که تحریک آمیز شود و انسان را از راه خدا بیرون کند، این دو نوع موسیقی، فقط، حرام است بقیه موارد هیچ اشکالی ندارد.

وی همچنین در حوزه صدور مجوز کنسرت ها هم گفت: قانون و همچنین مصوبات دولت، وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در این رابطه مشخص کرده اما بعضی از آقایان احساس وظیفه شخصی می کنند ولی آنها و به خصوص کسانی که نماینده ولی فقیه هستند، باید ببینند ولی فقیه در این کشور چه می فرماید؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه و بخش دیگری از این گفت و گو در پاسخ به درخواست یکی از خبرنگاران که «خواهش می کنیم مشکل انجمن صنفی روزنامه نگاران را حل کنید»، اظهار داشت: مشکل این انجمن حل شده است.

اکثر اعضای هیات نظارت برمطبوعات موافق لغو مجوز «یالثارات» بودند

عضو کابینه دولت یازدهم در پاسخ به خبرنگاری که سوال کرد: با ازسرگیری انتشار نشریه لغو مجوز شده « یالثارات » ، تصمیمات هیئت نظارت بر مطبوعات در میان افکار عمومی بی اهمیت شده است؟، تاکید کرد: ما به وظیفه خودمان عمل کرده و دستگاه قضائی هم به وظیفه خودش عمل می کند اما اینکه چه برداشتی از این اتفاقات می شود، موضوع دیگری است.

جنتی در عین حال گفت: دو هفته نامه یالثارات اگر لغو پروانه شده، این تصمیم را که فقط، من نگرفته ام؛ همه اعضای هیئت نظارت بر مطبوعات که هفت نفر هستند مرکب از نمایندگان قوه قضائیه، حوزه علمیه، شورایعالی انقلاب فرهنگی، مدیران مسئول مطبوعات، مجلس و بقیه دوستان، همه در این هیئت بوده اند و این تصمیم را گرفته اند. در ادامه مجددا خبرنگاری که از توضیحات وزیر فرهنگ قانع نشده بود گفت: یعنی آنقدر تخلف بالا بوده، که دو ماه قبل لغو پروانه شده بود، بعد دوستان قوه قضائیه اجازه انتشار موقت دادند؟ جنتی تاکید کرد: بروید در این زمینه از آنها بپرسید که چرا به آنها اجازه انتشار موقت داده اند؟

آیین نخستین دوره جشن فارغ التحصیلی ادوار مختلف دانشکده خبر با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری، اساتید دانشگاه علوم ارتباطات و دانشکده خبر، جمع کثیری از دانشجویان ادوار مختلف، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیرفرهنگ، محمد خدادی مدیر عامل ایرنا در ایوان شمس برگزار شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
0
0
حيف .......................
فرشته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
0
1
سلام. ظاهرا توی کشور ما خیلی چیزها سلیقه ای هست و نظر مردم هم هیچ اهمیتی نداره! توهین و فحاشی هم دیگه داره جزو فرهنگ ما میشه! وقتی یه هفته نامه خیلی راحت فحاشی میکنه و باهاش مدارا میکنن یعنی فحاشی برای یه عده ی خاص حلاله!!!
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
0
0
واقعا متاسفم
فرشته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
0
0
سلام. ظاهرا توی کشور ما خیلی چیزها سلیقه ای هست و نظر مردم هم هیچ اهمیتی نداره! توهین و فحاشی هم دیگه داره جزو فرهنگ ما میشه! وقتی یه هفته نامه خیلی راحت فحاشی میکنه و باهاش مدارا میکنن.....
فرشته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
0
0
سلام. ظاهرا توی کشور ما خیلی چیزها سلیقه ای هست و نظر مردم هم هیچ اهمیتی نداره! توهین و فحاشی هم دیگه داره جزو فرهنگ ما میشه! وقتی یه هفته نامه خیلی راحت فحاشی میکنه و باهاش مدارا میکنن یعنی فحاشی برای یه عده ی خاص حلاله!!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین