کد خبر: ۳۸۷۰۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸

دلیل توقف پروژه‌ی تونل قلاجه چه بود؟

معاون عمرانی استانداری ایلام جابه‌جایی اعتبار از تونل قلاجه را تکذیب کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
شاپور پولادی در نشست خبری ضمن تبریک روز خبرنگار در مورد خدمات سه سال دولت تدبیر و امید در حوزه عمرانی در استان، اظهار کرد: تاکنون 640 روستا در سطح استان دارای کد شناسایی هستند که 224 روستا از این تعداد در دولت گذشته صاحب دهیاری شده‌اند و در حال حاضر 256 روستا دهیاری دارند.

وی گفت: از این تعداد 32 روستا در طول سال اضافه‌شده و 62 روستای استان ایلام زمینه‌ها و مجوزهای اولیه برای دهیار دار شدن آن فراهم‌شده که 160 هزار نفر از جمعیت روستایی راتحت پوشش قرار دارند.

به گزارش ایسنا، پولادی بابیان اینکه در سال 88 تا سال 91 مجموع کل اعتباراتی که از منابع مختلف در اختیار روستاها در بخش عمران دهیاری‌ها 131 میلیارد ریال بوده که از سال 92 تا 94 این عدد به 365 میلیون ریال افزایش پیداکرده است، خاطرنشان کرد: عملکرد سه‌ساله این دولت 385 درصد بیشتر از چهارساله گذشته بوده است و علاوه بر این تعداد 211 وسیله نقلیه در اختیار دهیاری‌های استان است و به‌غیراز 32 روستایی که درگذشته ابلاغ‌شده کلیه دهیاری‌ها حداقل دارای وسیله نقلیه هستند.

معاون عمرانی استانداری ایلام ادامه داد: از این تعداد وسیله نقلیه 82 دستگاه و بیش از 42 درصد در این سه سال در اختیار دهیاری‌های استان قرارگرفته و در این مدت 24 باب ساختمان دهیاری با مبلغ هشت میلیارد احداث‌شده و نیز 9 باب کتابخانه روستایی در راستای کار فرهنگی و نیز 16 باب خانه بهداشت بااعتبار 16 میلیارد ریال احداث‌شده است.

وی با اشاره به اینکه از محل اعتبارات مرزی 45 میلیارد ریال اعتبار در ظرف این سه سال جهت تکمیل پروژه‌های آب شرب در مناطق مرزی و روستایی و نیز پمپاژ آب در مناطق مرزی استان تزریق‌شده است، خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که در دولت تدبیر و امید به‌صورت جدی جلوگیری از مهاجرت از روستا است چون در سال 1357جمعیت ساکن در روستا 70 و در شهر 30 درصد  بود اما الآن شاخص جابجا شده و مصرف‌کننده 70 درصد و تولید کننده به 30 درصد رسیده است.

پولادی تصریح کرد: عواملی باعث به وجود آمدن این مشکل شده و یکی هم تبدیل روستاها و بخش‌ها به شهر بوده و یکی هم مهاجرت روستاها به شهر بوده که بحث مسائل حاشیه‌نشینی برای شهرها به وجود آورده است.

معاون عمرانی استاندار ایلام مهم‌ترین علت مهاجرت را عدم ایجاد اشتغال پایدار در روستاها دانست و افزود: نظام در این مدت در بحث زیرساخت‌های روستایی خدمات شایانی داشته اما مانع از مهاجرت نشده چون شرایط آن گونه که باید برای روستایی ما فراهم نیست.

وی با تأکید بر اینکه این موضوع در روستاهای مرزی نیز سرایت کرده و به‌عنوان یک تهدید امنیتی به آن نگاه می‌شود  و در این راستا مرزهای استان خالی از سکنه می‌شوند و این‌یک تهدید برای کشور درزمینهٔ مباحث امنیتی نیز به شمار می‌رود و برای همین تمرکز دولت بر روی ایجاد اشتغال در مناطق روستایی است و در این زمینه سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت تعیین‌شده است افزود: در سال 95 برای استان ایلام تعداد پنج هزار و 300 نفر شغل به‌عنوان تعهد دستگاه‌های اجرایی بااعتبار تسهیلاتی 110 میلیارد تمان در نظر گرفته‌شده که کلیه دستگاه‌های مشمول این تفاهم‌نامه بر اساس فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی موظف به انجام آن هستند. 

پولادی بیان کرد: علاوه بر این ایجاد تسهیلات در مناطق روستایی نیز در دستور کار قرار دارد و دو طرح در استان از مناطق محروم ازجمله طرح مشارکتی و غیر مشارکتی است که در حال بررسی نهایی شده تا این تسهیلات منجر به اشتغال پایدار در این مناطق شود.

معاون عمرانی استاندار ایلام ایجاد تفاهم‌نامه بنیاد مستضعفان با جانبازان را از دیگر موارد در دست اجرا برای روستائیان عنوان کرد و گفت: هر استان سهمیه 20 میلیارد تومان در مرحله اول برای ایجاد اشتغال پایدار در نظر گرفته‌شده و ظرف یک ماه پیش این دستورالعمل ابلاغ‌شده و ایلام به‌عنوان سه استان برتر کشور درزمینهٔ شناسایی این طرح در نظر گرفته‌شده است.

وی اظهار کرد: تسهیلات این طرح با کارمزد 3 درصد است که ابتکار عمل خوبی بوده تا انگیزه‌ای برای اشتغال در روستاها به وجود آید و هراستانی بتواند از این فرصت اول بهترین استفاده را ببرد در مراحل بعدی بودجه‌های بهتری نصیب ان استان‌ها خواهد شد.

پولادی بابیان اینکه در حوزه عمران شهری در این مدت حدود 170 میلیارد تومان اعتبار از محل‌های مختلف ارزش‌افزوده و کمک‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به شهرداری‌های استان اختصاص‌یافته که عدد در سال 94 به 713 میلیارد ریال رسیده که رشد چند برابری را نشان می‌دهد ،گفت: علاوه بر این در حوزه‌های حمل‌ونقل 370 میلیارد تومان اعتبار، در بحث مسکن 249 میلیارد تومان و 180 میلیارد ریال هم در بخش ایجاد ساختمان‌های دولتی اختصاص‌یافته است.

معاون عمرانی استانداری ایلام شایعات جابه‌جایی اعتبار از تونل قلاجه را کذب محض دانست و افزود: هیچ‌گونه جابجایی اعتبار در پروژه قلاده صورت نگرفته و قانون اجازه این نوع اقدامات را نیز نداده، در رابطه با پیمانکار نیز ضرب العجل های لازم به پیمانکار مربوطه برای پایان طرح یادشده داده‌شده است اما پیمانکار 15 میلیارد تومانمی‌خواهد که ما زیر بار این نرفتیم که موجب متوقف شدن پروژه شده است.

وی با اشاره به اینکه تونل کبیر کوه یکی از پروژه‌های سخت و طولانی است که در دست اقدام است و در این زمینه رکورد حفاری در این تونل در سطح کشور شکسته شده و در طول 24 ساعت هفت متر از این تونل حفاری‌شده است خاطرنشان کرد: تا پایان سال 95 100 درصد شهرهای استان از نعمت گاز بهره‌مند و 85 درصد جمعیت روستایی نیز از این نعمت الهی برخوردار خواهند شد.

پولادی تصریح کرد: فراخوان ایجاد باند جاده صالح‌آباد به مهران تا 50 کیلومتر انجام‌گرفته و عملیات اجرایی آن به‌زودی آغاز می‌شود و مسیر اول ایلام تا صالح‌آباد نیز در دستور کار قرار دارد تا بعد از اتمام مرحله دوم عملیات آن انجام شود. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
0
1
صدرصد جابه جایی صورت گرفته وکسی نیست که بعد از 6سال این تونل را به پایان برساند مملکت بایستی در همه امور مدیران برجسته را انتخاب کند نه اینکه هنوز نیامده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین