کد خبر: ۳۸۷۸۳۶
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
جزییات سفر سی ام شهریورماه نمایندگان بخش خصوصی به سوییس

نایب رئیس اتاق ایران: مخالفان برجام برای اقتصاد کشور تله درست کرده اند

نایب رئیس اتاق ایران تاکید کرد فضایی که مخالفان داخلی و خارجی برجام برای بالا بردن انتظارات عمومی از دستاوردهای آن ایجاد کرده اند، به بی اهمیت جلوه دادن این توافق منجر می شود.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و بازرگانی ایران، با گذشت یک سال از اجرای برجام، هر روز دستاوردهای این اقدام توسط موافقان برشمرده می شود اما مخالفان اجرای برجام در بالا بردن انتظارات و توقعات مردم نسبت به نتایج برجام می کوشند.
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و بازرگانی ایران گفت: متاسفانه مخالفان برجام تله ای برای اقتصاد کشور درست کرده اند که القا کنند باید در مدت کوتاه از برجام نتایج بزرگ و سطح بالا بگیریم. برجام تاکنون ثمره های زیادی داشته که البته اینها نتایج ابتدایی است و تناسبی با نتایج بلندمدتی که از برجام انتظار می رود، ندارد.

«پدرام سلطانی» درباره نتایج و دستاوردهای برجام افزود: هزینه های نقل و انتقال پولی، لجستیک و حمل ونقل و بیمه و همچنین ریسک سیاسی با اجرای برجام کاهش یافته؛ همچنین برجام توانسته است قدرت چانه زنی ایران را در تجارت با دنیا در موضوع صادرات و واردات افزایش دهد.
سلطانی ادامه داد: دسترسی سریع تر و آسان تر به فناوری از دیگر نتایج برجام است که در همین 6 ماه اتفاق افتاده است و هرچه جلوتر برویم این نتایج بزرگ تر می شود.
به گفته وی، جوی که مخالفان داخلی و خارجی برجام برای بالا بردن انتظارات عمومی از دستاوردهای این توافق ایجاد کرده اند، به بی اهمیت جلوه دادن برجام منجر می شود.
به گزارش ایرنا، شامگاه بیست و ششم دی ماه 1394 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.

**جزییات سفر سی ام شهریورماه نمایندگان بخش خصوصی به سوییس
در پی رایزنی اتاق بازرگانی ایران و سوییس، یک هیات اقتصادی از مدیران بخش خصوصی به ریاست سلطانی سی ام شهریورماه راهی این کشور می شود.
نمایندگانی از صنایع گردشگری، صنایع سنگین، ماشین سازی، بانکداری و تامین سرمایه، پزشکی، دارویی، شیمیایی، کالاهای اساسی و صنایع هوایی در این هیات حضور خواهند داشت.
در این سفر دو همایش اقتصادی با حضور فعالان تجاری، اقتصادی و شرکت های سوییسی و ایرانی در دو شهر ژنو و زوریخ برگزار می شود.
سلطانی درباره این سفر گفت: با توجه به اهمیت سوییس در اقتصاد اروپا و توسعه یافتگی اقتصاد آن و همچنین با توجه به اینکه از پارسال تاکنون چندین هیات تجاری از این کشور به ایران آمده است، در برنامه ریزی امور بین الملل مقرر شد امسال هیاتی تجاری به سوییس اعزام کنیم.
مدیر پروژه نمایشگاه های تجاری سازمان تجارت جهانی سوئیس شانزدهم خردادماه به ایرنا گفت: نگاه شرکت های سوئیسی به بازار ایران مثبت است.
«ساندرا بروگلی» ابراز امیدواری کرد با رفع مشکلاتی در زمینه سیستم بانکی و پرداخت پول در آینده نزدیک تجارت با ایران عادی شود.
مدیر پروژه نمایشگاه های تجاری سازمان تجارت جهانی سوئیس نبود امکان استفاده از کارت های بانکی معتبر بین المللی را از موانع فعالیت شرکت های خارجی در ایران برشمرد.
وی افزود: با برطرف شدن مشکلات، به طور قطع نگرانی ها برطرف و به سرعت به شمار شرکت های علاقه مند برای حضور در ایران افزوده می شود.
این مقام تجاری در مورد امکان سرمایه گذاری شرکت های سوئیسی در ایران در آینده گفت: محور سرمایه گذاری، اعتماد است. ایران باید وضعیت خود در شاخص های جهانی را که برای سرمایه گذاران مهم است و بر اساس آن در مورد سرمایه گذاری تصمیم می گیرند، ارتقا بخشد.
رشد تولید ناخالص داخلی سوییس در سال 2014، 1.8درصد و نرخ بیکاری در همان زمان 4.54درصد بود.
نرخ تورم این کشور منفیِ 0.01درصد است و نزدیک 9.1درصد از جمعیت این کشور بر پایه آمار سال 2012، زیر خط فقر زندگی می کنند.
بر اساس آمار رسمی گمرک ایران، میزان واردات ایران از سوییس بسیار بیشتر از صادرات به این کشور است. در نه ماهه پارسال میزان صادرات غیرنفتی ایران به سوییس فقط 6میلیون و 600هزار دلار بود. در همین بازه زمانی، ایران یک میلیارد و 860میلیون و 500هزار دلار کالا از سوییس وارد کرد.
بررسی مبادلات تجاری ایران و سوئیس نشان می دهد در 10سال گذشته ارزش صادرات ایران به این کشور کاهشی قابل توجه داشته است. در حالی که صادرات ایران به سوئیس در سال 1385، 19میلیون و 900هزار دلار بود، این میزان در سال 1393 به 10میلیون و 700هزار دلار رسید.
فرش و کف پوش نسجی، زعفران، روده، بادکنک و شکمبه حیوانات و گل و غنچه از اقلام صادراتی ایران به سوییس است.
در مقابل ذرت دامی، لوبیای سویا، کنجاله و سایر آخال های جامد، روغن خام سویا، انواع دانه ها و مکمل های دارویی از اقلام وارد شده به ایران از سوییس را تشکیل می دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین