کد خبر: ۳۹۱۲۲۱
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴

دستاوردهای سه ساله دولت در بخش برق/ارتقای ظرفیت نیروگاهی و خوداتکایی در تولید 90درصد فناوری ها

وزارت نیرو در سه سال دولت یازدهم توانسته مسیر خوداتکایی در بخش های مختلف خود بویژه صنعت برق را گسترش دهد به طوری که ظرفیت نیروگاهی کشور به 75 هزار و 199 مگاوات رسیده و برق رسانی به روستاهای بالای 10 خانوار تا پایان امسال به سرانجام می رسد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، وزارت نیرو اعلام کرده که کمترین تاثیر از تحریم های تحمیلی سال های گذشته به این وزارتخانه رسیده و خوداتکایی صد درصدی در عرصه های مهم خدمات برق همچنان ادامه دارد.
به گفته «حمید چیت چیان» وزیر نیرو، بیش از 90 درصد فناوری مورد نیاز بخش برق کشور در داخل تولید می شود و این سبب شده تا ایران از این نظر در میان هفت کشور برتر جهان قرار گیرد.
ژاپن، چین، ایتالیا، آلمان، فرانسه و آمریکا کشورهای پیشرو در زمینه تامین برق خود به شمار می روند.

با این همه، ایران اسلامی به دلیل وسعت زیاد، توزیع خاص جمعیت، رویارویی با مساله خشکسالی، اهمیت مقوله توسعه پایدار و همچنین استهلاک سرمایه و تجهیزات، همواره به سرمایه گذاری بیشتر در صنعت آب و برق نیازمند است.
با نگاهی به وضعیت صنعت برق در سه سال گذشته از زمان آغاز به کار دولت یازدهم در می یابیم که صنعت برق به عنوان صنعت زیربنایی نقش مهمی در توسعه اقتصادی و رفاه جوامع دارد.
کمبود سرمایه گذاری در صنعت برق کشور، هزینه زیاد واحدهای تولیدی و نقش این واحدها در تامین برق، ایجاب می کند که همواره ساخت نیروگاه های جدید و سرویس و نگهداری واحد های قدیمی با دقت و برنامه ریزی درست تر و روزآمدتر صورت گیرد.
کمبود ظرفیت تولیدی نیروگاه های کشور، اثرهای نامطلوبی مانند خاموشی برق را در پی دارد که ضربات جبران ناپذیری به پیکره اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور وارد می کند.
در کنار این امر، باید توجه داشت که توسعه شبکه های انتقال و توزیع برق متناسب با ظرفیت سازی نیروگاهی یک نیاز ضروری به شمار می رود.

** مهمترین اقدام های دولت
از مهم ترین اقدام های انجام شده در سال های 1392 تا 1394 برای جبران و رفع مشکلات و تنگناهای موجود در بخش برق کشور می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- افزایش نزدیک به 6 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه های برق کشور (از 69 هزار مگاوات در سال 1392 به بیش از 75 هزار مگاوات).
بنابراین از نظر ظرفیت تولید برق، ایران در جایگاه نخست منطقه و رتبه چهاردهم جهان قرار دارد.
- افتتاح و بهره برداری از 14 پست 400 کیلوولت در 15 استان که ظرفیت آنها هفت هزار و 840 مگاولت آمپر برآورد شد.
- افتتاح و بهره برداری از 19 پست 230 کیلوولت در 19 استان که ظرفیت آنها هفت هزار و هشت مگاولت آمپر بود.
- 37 پست 132 کیلوولت نیز در 13 استان با ظرفیت 2 هزار و 543 مگا ولت آمپر افتتاح شد و به بهره برداری رسید.
- بهره برداری از 85 پست 63.66 کیلوولت در 24 استان با ظرفیت پنج هزار و 604 مگا ولت آمپر
- شمار مشترکان جدید برق به سه میلیون و 600 هزار مورد رسید.
- از 9 نیروگاه تجدیدپذیر با ظرفیت 58 مگاوات بهره برداری شد.
- تلاش برای اصلاح قیمت تمام شده برق با در نظر گرفتن نرخ خدمات توزیع برق و انتقال
- فراهم کردن بسترهای لازم برای توسعه صادرات برق توسط بخش خصوصی
- کاهش تلفات توزیع برق از 14.8 درصد در سال 1392 به 12 درصد در پایان سال 1394
پیش تر، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع برق ایران (توانیر) گفته بود، هر یک درصد کاهش تلفات، صرفه جویی سالیانه 2 میلیارد و 800 میلیون کیلو وات ساعتی در مصرف برق را به دنبال دارد.
- افزایش شاخص آمادگی نیروگاه های کشور از 94 به 97 درصد تا پایان پارسال
- اصلاح ساختار صنعت برق و تشکیل شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی
شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی مسئولیت ساماندهی فعالیت های تصدی دولت در زمینه تولید نیروی برق حرارتی متصل به شبکه انتقال و فوق توزیع برق کشور، راهبری شرکت های زیر مجموعه و برنامه ریزی، مدیریت توسعه و بهره برداری از نیروگاه های یاد شده در چارچوب سیاست های وزارت نیرو و تسهیل مشارکت بخش غیر دولتی در تولید برق حرارتی برعهده دارد.
- ساخت توربین های 25مگاوات گازی و 2.5 مگاوات بادی در داخل کشور
- ساخت پست های 63 کیلو ولت از نوع GIS (دارای عایق گازی) در داخل کشور
- طراحی و ساخت نخستین توربین های آبی در داخل کشور
- طراحی و ساخت نخستین گاورنرهای نیروگاه های آبی در داخل کشور (گاورنر یکی از تجهیزات بسیار حساس و پیچیده نیروگاه برق آبی است که مغز فرماندهی نیروگاه است)
- طراحی و ساخت کنتورهای هوشمند در داخل کشور
شرکت های «فراب» و «الکترونیک افزار آزما» موفق شدند پایلوت های (نمونه های) طرح فهام (فراسامانه هوشمند اندازه گیری و مدیریت انرژی) را مطابق با استانداردهای روز جهان و با استفاده از نرم افزارها و کنتورهای هوشمند ساخت داخل با نصب چهار هزار کنتور هوشمند در استان های بوشهر و زنجان با موفقیت پشت سر بگذارند و اینک آماده اجرای طرح در سطح کشور هستند.
- صادرات برق به میزان 27 هزار و 300 گیگاوات ساعت
ایران با همه کشورهایی که مرز خاکی دارد، انرژی الکتریکی مبادله می کند؛ عراق، ترکیه، ارمنستان، ترکمنستان، آذربایجان، پاکستان و افغانستان و جمهوری خودمختار نخجوان با ایران مبادله برق دارند.
- صادرات تجهیزات صنعت آب و برق و خدمات فنی و مهندسی به میزان بیش از هشت میلیارد و 630 میلیون دلار اعم از طرح های پایان یافته و در دست اجرا.
پیش از این، مدیرکل دفتر توسعه صادرات و صدور خدمات فنی و مهندسی وزارت نیرو اعلام کرده بود، صنعت آب و برق کشور، 90 درصد صادرات بخش خدمات فنی و مهندسی را به خود اختصاص داده است.

** فرجام سخن
به گزارش ایرنا، وزیر نیرو پیش از این در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت پنجشنبه گذشته(31 شهریورماه)، با اشاره به عملکرد سه ساله دولت یازدهم عنوان کرد: 38 واحد نیروگاهی در این دولت به بهره برداری رسید و ظرفیت تولید برق که در آغازین روزهای دولت 69هزار و 200 مگاوات بود، امروز به 75 هزار و 199 مگاوات افزایش یافت.
به گفته چیت چیان، در این سه سال یک هزار و 538 روستا از نعمت برق برخوردار شدند؛ تلفات شبکه توزیع برق از 15 به 10.7 درصد کاهش یافت و 19 سد با مجموع ظرفیت بیش از چهار میلیارد مترمکعب (20 برابر ظرفیت سد کرج) به بهره برداری رسید.
بهره برداری از سه نیروگاه در شهرهای گناوه، بهبهان و سیرجان در مجموع به ظرفیت یک هزار و 460 مگاوات، 23 پروژه خطوط انتقال برق به طول هزار و 152 کیلومتر، افتتاح طرح ها و پروژه های انرژی های نو با ظرفیت 22 مگاوات و بهره برداری از 62 مورد برق رسانی روستایی، پروژه های بخش برق است که امسال در هفته دولت بهره برداری می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین