کد خبر: ۳۹۳۴۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴

سرنوشت پارک 26 ساله جردن در هاله‌ای از ابهام

بحث تخریب باغات و فضای سبز تهران جدید نیست، سال‌هاست که در این باره خبرهای گوناگونی به گوش می‌رسد. درختان قطع می‌شوند و جای آنها را برج‌های بلند قامت پر می‌کنند. تخریب باغ معروف دروس و برج‌سازی در آن جنجالی‌ترین خبر در خصوص تخریب فضای سبز تهران بود که طی چند ماهه گذشته سر و صدای زیادی را به پا کرد اما هنوز چند ماهی از تب و تاب این خبر نگذشته بود که یکی از اعضای شورای شهر تهران در صفحه مجازی خود از فروش یک پارک 26 ساله در خیابان جردن خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
خبر از آنجا آغاز شد که احمد حکیمی‌پور، عضو شورای شهر تهران در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «امروز جلسه‌ای متفاوت داشتم. محمد درویش دوست داشتنی و پرانرژی با همان ایده‌های خوبش میهمانمان شده بود تا از دغدغه‌های مشترکمان برای صیانت از تهران صحبت کنیم. مهندس حقانی و تعدادی از دوستان فعال «ان‌جی‌او» نیز حضور داشتند و تنها کلامی که جاری می‌شد نگرانی‌مان نسبت به پایان یافتن ظرفیت زیست محیطی تهران و تخریب میراث آن بود. 

درویش به انتقاد از رویکرد توسعه‌ای شهر بدون مطالعه پرداخت و می‌گفت ای کاش در این سال‌ها به جای ساخت پل‌های دو طبقه و تونل‌هایی گران به ایجاد بسترهای ایمن برای دوچرخه سواری یا استفاده از حمل و نقل عمومی پرداخته شده بود و این را خسرانی جبران ناپذیر برای تهران می داند. قرارمان شد همراهی و حمایت از یکدیگر تا بتوانیم در کنار مردم به نجات تهران از هجوم سوداگران برج سازی بپردازیم، هر چند که دقیقه‌ای قبل از همین جلسه بود که آقای حقانی با ناراحتی بسیار از هجوم دیگری البته این بار با فروش پارکی ٢٦ ساله آن هم در خیابان جردن خبر می‌داد و این مصداقی بود بر آن که باید با جدیت در اندیشه صیانت از سرمایه‌های تهران بود.»

هنور چند روزی از انتشار این خبر در صفحه عضو شورای شهر تهران نگذشته بود که حسین معصوم، مشاور و نماینده تام‌الاختیار وزیر راه و شهرسازی در شورای عالی حفظ حقوق بیت المال در این خصوص گفت که روند تخریب پارک‌های تهران رو به تشدید است. شهرداری تهران اخیرا یکی از پارک‌های منطقه جردن را به برج‌سازان فروخته است. در منطقه سعادت‌آباد هم دیده شده دور بخشی از پارک‌ها دیوارکشی شده و ساخت و ساز در آن منطقه در حال انجام است. تعدادی از پارک‌های تهران به دو نیم، تقسیم شده‌اند که نیمی از آن به بسازوبفروش‌ها فروخته شده و ساخت و ساز در حال انجام است.

پای شاکی خصوصی در میان است
رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران اما در خصوص فروش این پارک اطلاعاتی دیگری دارد، او به خبرنگار آنا می‌گوید: آن طور که مشخص است این پارک معارض داشته و فردی با شکایت در خصوص این پارک اعلام مالکیت کرده است.

حافظی با بیان اینکه دادگاه این ادعا را به همراه مستندات بررسی کرده است، اضافه می‌کند: پس از بررسی‌های صورت گرفته با رای دادگاه بخشی از این پارک تفکیک شده و به عنوان ملک خصوصی شاکی شناخته شده است.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران ادامه می‌دهد: با این وجود ما انتظار داریم که شهرداری تهران در راستای صیانت از فضای سبز و بوستان‌های شهر تهران با صاحب خصوصی پارک تعامل کند و مکان دیگری را اعم از زمین یا ملک به این شخص دهند و یا تهاتر کنند و اجازه ندهند که فضای سبز شهر اینگونه مورد آسیب قرار گیرد و امیدوارم که شهرداری در این رویه که دنبال می‌کند تجدیدنظر کند.

حافظی درباره تخریب باغات و فضای سبز پایتخت و بی‌توجهی مدیریت شهری به این موضوع توضیح می‌دهد: شهرداری تبعیت از شورا را برنمی‌تابد و هر آنچه که خود تصمیم می‌گیرد، انجام می‌دهد و مصادیق از این دست زیاد است.

او در این خصوص شورای شهر و سایر همکاران خود را هم مقصر می‌داند و می‌گوید: جو حاکم بر شورا هم قصد کنترل شهر و شهرداری را ندارد. کسانی که دغدغه محیط زیست را در شهر تهران دارند، در اقلیت هستند و اکثریت شورا هم همراهی نمی‌کنند.

این اظهارات در حالی از سوی حافظی مطرح می‌شود که حسین معصوم، نماینده تام الاختیار وزیر راه و شهرسازی درباره این پارک مدعی شده بود: «سال‌هاست که شهر تهران گرفتار ترافیک، برج‌سازی‌های بی‌قواره، ساخت و سازهای غیرمجاز، آلودگی هوای تهران و بسیار مشکلات دیگر است و جای تعجب و سوال دارد چطور در برابر چنین تخلفات گسترده‌ای سکوت می‌شود؟ این در حالی است که تخلفات شهرداری کاملا مشهود است.»

به گزارش آنا، حال باید منتظر ماند و دید شهرداری تهران که این روزها هجمه زیادی بر عملکردش وارد است قصد دارد برای جلوگیری از تخریب این پارک 26 ساله چه اقدامی انجام دهد؟


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
0
1
بالاخره باید هزینه بذل و بخشش های جناب شهردار از یکجا تامین بشه و چه چیزی بهتر و سهل الوصول تر از فروش شهر و اهدای فله ای تراکم مازاد!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین