کد خبر: ۳۹۳۷۸۸
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۶

محوطه تاریخی متعلق به هزاره اول قبل از میلاد در کاشان شناسایی شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از شناسایی یک محوطه تاریخی بسیار ارزشمند متعلق به هزاره اول قبل از میلاد در این شهرستان خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایرنا، محسن جاوری روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران گفت: این محوطه تاریخی در محدوده روستاهای«جوشقان» و «استرک» از توابع این شهرستان قرار دارد.
این باستان شناس و عضو هیات علمی دانشگاه کاشان افزود: بر اساس اطلاعات اولیه، این محوطه تاریخی با یکی از دوره های سیَلک(دوره آهن) همپوشانی دارد. 
جاوری، زمان اجرای کاوش در این محوطه تاریخی را هفته آخر شهریور بیان کرد و گفت: این حفاری و کاوش به سرپرستی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان با همکاری دانشگاه کاشان انجام می شود. 
وی تصریح کرد: در این کاوش از دو تن از استادان بخش فیزیولوژی انسانی دانشگاه ورشو لهستان نیز دعوت شده است. 
به گفته وی، این دو استاد دانشگاه ورشو متخصص شناخت ویژگی ها و فیزیولوژی اسلکت و تشخیص رژیم غذایی، سن، جنسیت و بیمارها از روی وضعیت اسکلت انسانها هستند. 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان تصریح کرد: این کاوش محدود برای مطرح کردن این محوطه تاریخی اجرا می شود تا بتوایم در سال آینده حضور تیم هفت نفره دانشگاه ورشو را در کنار تیم حفاری ایرانی برای کاوش گسترده تر در منطقه ببینیم. 
جاوری با بیان این که اولین مرحله از کاوش در محوطه تاریخی محدوده روستاهای 
«جوشقان» و «استرک» به 300 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد، یادآور شد: فرمانداری کاشان بخشی از این هزینه را تقبل کرده و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز قول مساعد در این زمینه داده است. 
وی همچنین از وجود محوطه تاریخی و باستانی با 40 هزار سال قدمت(دوره پارینه سنگی میانه) در شهرستان کاشان خبر داد و گفت: قرار بر آن شده است تا تیمی از بخش پارینه سنگی موزه ملی ایران برای کاوش تا پایان سال به این منطقه سفر کنند. 
جاوری همچنین یادآور شد: برای نخستین بار دو ویترین از یافته های سطحی منطقه های «کفتارخون»و «آب سفیداب» کاشان که مربوط به دوره پارینه سنگی میانه با قدمت 40 هزار سال است در موزه باغ تاریخی فین در 27 مهر امسال همزمان با روز باستان شناسی، رونمایی و در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. 
وی این یافته ها را شامل ابزارهای اسکنه و انواع خراشنده های سنگی مانند تبر، چاقو و ابزار سنگی لازم برای تراش چوب و پوست کندن حیوانات بیان کرد و گفت: این ابزارها در کاوش از منطقه «کفتارخون» بدست آمده است. 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان یادآور شد: با وجودی که آثار متنوع تاریخی فراوانی از دوره های مختلف در این شهرستان وجود دارد اما هنوز برنامه مدونی برای شناسایی این همه آثار در کاشان نداشته ایم. 
وی تاکید کرد: نیاز به اعتبار قابل توجهی داریم تا یک تیم باستان شاسی، شهرستان کاشان را مورد کاوش، تحقیق و بررسی قرار دهد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین