کد خبر: ۳۹۳۸۶
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۸۴ - ۲۲:۴۳
رویکرد جدید قدرت های اتمی

بوش تصمیم می گیرد شیراک تهدید می کند

آفتاب‌‌نیوز : دراین شرایط بحران اتمی بعنوان یک سلاح ویرانگر همچنان بعنوان کابوسی برای بشریت محسوب می شود وبرخلاف پیش بینی ها این سلاح وارد موزه وبایگانی تاریخ نشده است مسئله ای که هواداران صلح را در جهان بر آن می دارد تا در محاسبات خود بازنگری جدی بکنند.

گفتار فوق بر گرفته از نوشتاری است که محمد کاظم الشهابی در شماره امروز روزنامه "اخبار الخلیج " به چاپ رسانده ونشان از دغدغه صحنه عربی از تهدیدهای اخیر ژاک شیراک در مورد به کارگیری سلاح های هسته ای دارد.

این نویسده در ادامه می نویسد :

این رویکرد ونوع نگرش سخنانی جدیدی است که در آسمان ساختار چالش نظامی بین کشورهای عضو کلوپ اتمی شروع به درخشیدن کرده است وبی شک نشانگر آن است که عصر تهدید با تسلیحات اتمی به پایان نرسیده است ، واز این سلاح تنها بعنوان اهرمی بازدارنده مؤثردر صورت لزوم استفاده نمی گردد بلکه خطرناکتر از آن است وبه راهبردی برای باج خواهی سیاسی تبدیل شد است.

چند روز پیش ژاک شیراک رئیس جمهور فرانسه در سخنانی در جمع تفنگداران دریایی فرانسه هشدار قابل توجهی را داد ، او اعلام کرد : رهبران کشورهای جهان که سعی دارند ما را با تروریسم بترسانند یا آنکه سرگرم برنامه ریزی برای دستیابی به تسلیحات کشتار جمعی هستند باید از یاد نبرد که پاسخ ما هم مناسب ودرناک خواهد بود.

هیچ کس نمی داند چرا شیراک از این واژه برای تهدید خود استفاد کرد ، او طرفی را هم خطاب این تهدیدهای شدید خود نکرد، اما به اعتقاد اکثر قریب به اتفاق تحلیلگران روی سخن شیراک با ایران بود وعملا تهدید به استفاده از سلاح اتمی علی این کشور کرد تا اعلام کند که گام بعدی اینبار اعلام جنگ علیه ایران است.

به اعتقاد نویسنده این مقاله سخنان شیراک نشانگر کوته بینی سیاسی در مقابل بازی بسیار زیرکانه ایران محسوب می شود بخصوص که ایران با بازی بر روی بندهای حساس وداغ توانست به وزنه ای استراتژیک وبازیگری عمده در منطقه خاور میانه تبدیل شود .

حال تهدید به استفاده از تسلیحات اتمی آنهم در شرایط بین المللی بسیار پیچیده که ما اکنون در آن به سر می بریم یک اقدام بی سابقه است که می تواند رعب ووحشیت را در میان بشریت بسط دهد ، وموضعی خطرناک است که یک رهبر تنها می تواند مشابه آنرا در زمان جنگ اتخاذ کند یا آنکه در شرایط مشابهی همچون مورد تهدید قرار گرفتن برنامه های اتمی کشورش آنرا به کار گیرد، اما شیراک هرگز با چنین مشکلاتی دست به گریبان نیست ، از اینرو می توان گفت که شیراک اکنون سعی دارد خود را با رویکردی جلف گرایانه که روز به روز بر دامنه آن افزوده می شود ، همنوا شود.

آمریکا هم بسیاری از سلاح های نامشروع وممنوعه را در عراق به کار برد ، وشاید حتی از سلاح اتمی در بمباران فلوجه وقائم استفاده کرد، این عملکرد باعث شد تا آمریکا استفاده از سلاح های اتمی را بدون اعلام جنگ علیه کشور بخصوصی قانونمند کند ، سه ماه پیش اعلام شد که وزارت دفاع آمریکا پیش نویس نگرش نظامی جدید آمریکا را که در آن امکان انجام عملیه بازدارنده علیه دشمنان آمریکا را به تصویب رسانده است.

نویسنده در پایان می نویسد : آری.. تمامی این مسایل با موافقت رئیس جمهوری آمریکا انجام می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین