کد خبر: ۳۹۴۰۱۶
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲

الشرق‌الاوسط مدعی شد:‌ حماس تمایل دارد هنیه جای مشعل را بگیرد

ایسنا نوشت: منابع در جنبش حماس از رویکردی در داخل این جنبش جهت انتخاب اسماعیل هنیه برای ریاست دفتر سیاسی به جای خالد مشعل در انتخابات در اواخر سال جاری میلادی خبر دادند.
آفتاب‌‌نیوز :
منابع در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفتند که قویا رویکردی در داخل چارچوب‌ رهبری حماس برای سپردن رهبری حماس به اسمائیل هنیه وجود دارد. طبق گفته این منابع، هنیه تلاش می‌کند تا به همراه خانواده‌اش در قطر ساکن شود.

آنطور که این منابع گفته‌اند، هنیه که منصب معاون رئیس دفتر سیاسی حماس را پس از انتخابات اخیر در سال ۲۰۱۲ برعهده داشته است، برای برعهده گرفتن مسئولیت رهبری حماس باید در خارج از غزه حضور داشته باشد.

رهبری حماس در داخل و خارج ظرف چند ماه گذشته عمیقا آینده حماس را پس از پایان دوره ریاست خالد مشعل مورد بررسی قرار داده است.

خالد مشعل این حق را ندارد که برای سومین بار ریاست حماس را برعهده داشته باشد.

بیشتر آراء نیز بر سر انتخاب هنیه توافق نظر پیدا کرده‌ است چراکه او در سطوح ملی، عربی و بین‌المللی چهره‌ای شناخته شده و مورد قبول است.

پیش بینی می‌شود که در ماه نوامبر و دسامبر انتخابات داخلی مقدماتی حماس پیش از انتخابات دفتر سیاسی برگزار شود. در ماه میلادی گذشته انتخاباتی در داخل برخی از مناطق برگزار شد تا این انتخابات در دو ماه مذکور تکمیل شود تا شامل تمامی نهادهای حماس و هیئت‌های سیاسی و نظامی آن بشود تا در اواخر سال جاری میلادی به مجلس شورا برسد.

یک منبع آگاه در حماس گفت که تقریبا توافقی در داخل رهبری دفتر سیاسی وجود دارد تا هریک از نامزدهای احتمالی دیگر همچون موسی ابو مرزوق از انتخابات عقب نشینی کنند و اسماعیل هنیه نامزد انتخابات باقی بماند تا رهبر این جنبش شود.

اما این منبع هشدار داد، در حالی که هنیه نتواند در آینده‌ای نزدیک نوار غزه را ترک کند، این طرح احتمالا شکست می‌خورد.

طبق گفته این منبع، قرار بود که خروج هنیه از نوار غزه در روزهای گذشته صورت بگیرد و وی برای ادای فریضه حج به عربستان برود و سپس از آنجا راهی قطر شود و در آنجا بماند.

از اواسط ماه میلادی گذشته، تماس‌های فشرده‌ای با مسئولان مصری و از طریق طرف‌های عربی درخصوص خروج هنیه از نوار غزه به همراه کاروان حجاج صورت گرفته است.

مشخص نیست که آیا به هنیه اجازه داده خواهد شد که امروز نوار غزه را ترک کند، به ویژه اینکه امروز آخرین روز برای باز بودن گذرگاه زمینی رفح در مقابل جنبش حماس جهت خروج حجاج و مسافران غزه است. این گذرگاه ظرف پنج روز باز بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین