کد خبر: ۳۹۴۵۲۸
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴

مصرف شیر سنتی بهتر است یا شیر پاستوریزه؟

معاون بهبود تولید های دامی سازمان جهاد کشاورزی قم از توزیع روزانه یکصد تن شیر سنتی به صورت خام در استان خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
حسین علی بیگی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با یادآوری سرانه مصرفی 120 لیتری شیر در قم در سال 86، افزود: در سال‌های اخیر و در پی حذف یارانه شیر و توانایی نداشتن مردم برای خرید و تهیه این محصول استقبال عمومی از مصرف شیر سنتی افزایش یافته است.

وی همچنین انتشار اخباری مبنی بر وجود روغن پالم در شیر را در کنار حذف سوبسید دیگر عامل پرهیز مردم از مصرف شیر صنعتی عنوان کرد و افزود: مردم به مراتب اعتماد بیشتری نسبت به شیر سنتی دارند و استفاده از این نوع شیر توانسته رضایت آنها را جلب کند.

معاون جهاد کشاورزی قم همچنین با ذکر محاسن شیر سنتی در مقایسه با صنعتی افزود: هزینه تمام شده هر لیتر  شیر صنعتی به خاطر استفاده از ظروف مختلف و همچنین هزینه های کارگری و زیر ساختی لازم از جمله برق و سایر موارد و همچنین رقابت کارخانه های تولید کننده، بالغ بر 28 هزار ریال است، اما هزینه تمام شده شیر سنتی 14 هزار ریال بیشتر نیست.

معاون جهاد کشاورزی قم با اشاره به دغدغه ها و نگرانی های وزارت بهداشت در خصوص آلوده بودن شیر سنتی به ویروس تب مالت خاطر نشان کرد: این مشکل از طریق تهیه دستگاه پاستیرازیسیون و پاستور کردن شیر قابل رفع است، چرا که درصد احتمال آلودگی شیر پاستور شده به میکروب تب مالت کمتر از شیر خام است.

وی افزود: با توجه به ورود بسیج سازندگی به موضوع توسعه صنایع کوچک تبدیلی در استان از جمله لبنیات، سرمایه گذاری این نهاد در این بخش می تواند تامین کننده این نیاز دامداران باشد.

علی بیگی همچنین حرفه دامپروری را به خاطر وجود رودخانه قره چای که به رودخانه قمرود منتهی می شود را دارای سابقه و پیشینه زیادی عنوان کرد و افزود: دامپروری از دیر باز مورد علاقه ایل های شاهسون، لک و زند که هنوز هم در این استان حضور دارند، بوده است.

وی با بیان اینکه در دهه 70 عمده محصولات لبنی کشور از دانمارک وارد کشور می‌شد، افزود: با برنامه ریزی های 10 ساله ای که از سوی وزارت جهاد کشاورزی انجام شده، رشد این صنعت در کشور به گونه ای پیشرفت کرده که در حال حاضر به یکی از صادرکنندگان فرآورده های لبنی تبدیل شدیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین