کد خبر: ۳۹۴۶۰۰
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵

این مردم روی بمب می‌خوابند+تصاویر

باراک اوباما در حالی به عنوان نخستین رییس جمهور آمریکا به لائوس رفته است که بمب های امریکایی هنوز جان شهروندان این کشور را می گیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
اوباما که ماه های آخر ریاست جمهوری خود را می گذراند، نخستین رییس جمهوری آمریکاست که به لائس سفر کرده است تا در اجلاس "آس.آن" شرکت کند؛ این در حالی است که بسیاری از بمب هایی که ارتش آمریکا در سال های 1964 تا 1973 به صورت گسترده و مخفیانه بر سر مردم لائوس ریخت هنوز عمل نکرده است. گفته می شود بیش از دو میلیون تن بمب طی آن سال ها در این کشور آسیایی پرتاب شد که حدود 30 درصد از آنها هنوز منفجر نشده و هراز چندگاهی باعث انفجار و تلفات می شوند.

تاکنون بیش از 50 هزار تن از شهروندان این کشور در موقعیت های مختلف با انفجارهای تصادفی بمب های برجای مانده کشته و مصدوم شده اند. گفته می شود علت عمده بیشتر تلفات و خسارت ها از تلاش روستاییان و کشاورزان برای خنثی کردن بمب ها و فروش و مواد منفجره و ضایعات آنها است. 

قرار است اوباما در جریان این سفر برنامه ایالات متحده را در پاکسازی و خنثی کردن بمب های عمل نکرده در لائوس اعلام کند و بار دیگر بر همکاری و ارتباط نزدیک میان این کشور و آمریکا تاکید کند.

 لائوس از دشمنان سرسخت آمریکا در زمان جنگ ویتنام بود و از ویتنام تجزیه شد. روابط آمریکا و لائوس از سال 1975 (1354) که جنگ ویتنام با تجزیه این کشور از ویتنام پایان یافت، کاملا قطع بود، اما از آنجایی که این کشور رییس دوره ای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) است، توجه باراک اوباما را به خود جلب کرده تا بتواند به عنوان نخستین رییس جمهوری آمریکا در پایان ماه های ریاست جمهوری اش به حریم چین سری بزند.

به گزارش فرادید، همزمان با این سفر تاریخی خبرگزاری رویترز سری به "شنگ وانگ" یکی از مناطق لائوس که بیشترین تعداد بمب عمل نکرده در آن قرار دارد زده و از آنجا گزارش تصویری تهیه کرده است؛ عکس ها نشان می دهد در کنار معلولیت های ناشی از انفجار، بمب های امریکایی آنقدر در اینجا فراوان است که بسیاری از چیزها با پوکه های فلزی آنها ساخته شده‌اند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین