کد خبر: ۳۹۵۰۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵

خداحافظی با استاد تار ایران+ تصاویر

پیکر هنرمند فقید فرهنگ شریف، صبح امروز در تالار وحدت تشییع شد و سپس به سوی آرامگاه ابدی بدرقه شد.
آفتاب‌‌نیوز :
در ابتدای مراسم تشییع پیکر هنرمند فقید موسیقی، فرهنگ شریف، از دکتر محمد باقر نوبخت به عنوان تنها مسئول عالی رتبه کشور که طی پیام رسمی درگذشت مرحوم شریف را تسلیت گفت قدردانی شد.

همچنین اعلام شد هوشنگ ظریف به دلیل شرایط نامساعد جسمانی از درگذشت فرهنگ شریف اطلاعی ندارد و پروین صالح همسر هوشنگ ظریف با حضور در این جمع پیام تسلیتی ارسال کرده است که در مراسم تشییع خوانده شد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در ادامه حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی گفت: «نمی‌خواهیم باور کنیم که فرهنگ شریف را از دست داده‌ایم، مردی که بیش از 6 دهه از عمر شریفش را به هنر این مملکت خدمت کرد. کسی که از دوران نوجوانی، نبوغ و بلوغش در هنر و موسیقی آشکار شد و از سنین نوجوانی توانست در کنار بزرگان بنشیند و هنرنمایی کند.»

وی ادامه داد: «کیست که با نغمه‌های آسمانی وی آشنا شود و به فضای لایتناهی پر نکشیده باشد؟ صداقتی که در فرهنگ شریف بود در سازش بیشتر متبلور بود و افزود که در این چند سال اخیر به طور ناگهانی دچار ضعف جسمانی شد و مدتی بود که از پنجه‌های سحرآمیز وی محروم بودیم البته آنقدر آثار از او وجود دارد که نسل‌های آینده از آن استفاده کنند.»

نوربخش اعلام کرد: «نام فرهنگ در فرهنگ این سرزمین جاودانه خواهد ماند. من در اینجا از آقای ارژنگ که سال‌ها در کنار فرهنگ شریف بود و صادقانه به وی خدمت کرد و همچنین از پهلوان حسین عبدالعلی تشکر می‌کنم.»

در ادامه این مراسم حسین خواجه امیری که آثار مشترکی با زنده یاد فرهنگ شریف داشته است به سخنرانی پرداخت. وی گفت: «ما از بچگی با هم بودیم و هر جایی که می‌رفتیم با هم می‌رفتیم. بیشتر برنامه‌های من با وی بود و امیدوارم که بستگانش سلامت و خوب باشند؛ به خصوص برای هوشنگ شریف که سال‌ها در خدمت فرهنگ شریف بوده اظهار ارادت می‌کنم.»

در قسمت بعدی این مراسم داریوش پیرنیاکان نوازنده تار به عنوان سخنران دعوت شد. وی گفت: «برایم سخت است درباره استاد فرهنگ شریف صحبت کنم. من علاقه خیلی خاصی به ایشان داشتم و دارم و ایشان هم به من لطف بسیاری داشتند اگر بخواهیم درباره هنر فرهنگ شریف صحبت کنیم بهترین راه این است که آفتاب را تعریف کنم. آفتاب همیشه می‌تابد و خود را نشان می‌دهد فرهنگ شریف یکی از ماندگارترین نوازندگان تار سرزمین ایران است نوازنده‌ای که از نوجوانی به تک نوازی و بداهه نوازی می‌پرداخت فرهنگ در بداهه نوازی و شیوه صدا درآوردن از تار و جنس صدا یکی از بهترین‌ها و شاید بهترین بود به همین دلیل در مورد آثار فرهنگ شریف می‌توان کتاب‌ها و مقاله‌های زیادی نوشت.»

وی افزود: «ابداعاتی که در کوک‌های مختلف روی تار داشت و همچنین استفاده از امکانات صدایی به ابداعات بسیار زیادی دست پیدا کرد.»

وی همچنین اعلام کرد: «من می‌خواهم در مورد شخصیت فرهنگ شریف بگویم که در مصاحبه تفصیلی درباره فرهنگ شریف گفته‌ام تنها چیزی که می‌توانم در شخصیت وی بگویم اسم با مسمای اوست فرهنگ به معنی شریف است سال‌ها خدمت وی رسیدم و هر زمان که در کنارش بودم هر گاه خاطراتی با بازگو می‌کرد متوجه می‌شدم که حتی برای یک بار نیز پشت سر کسی حرف نمی‌زند و این یکی از اخلاق‌های پسندیده‌ای است که یک هنرمند می‌تواند داشته باشد. شریف بود، شریف زیست و شریف هم از دنیا رفت. سعی کنیم اخلاق پسندیده شریف را سرلوحه زندگی خود کنیم.»

در بخش دیگری از این مراسم رضایی همسر فرهنگ شریف به پشت تریبون آمد. وی گفت: «درود به همه شما دوستان هنردوستان و هنرمندان، هنرمندان بزرگواری که هنوز هستند و تکرار نشدنی‌اند چون مضراب فرهنگ شریف که تکرار نشدنی است من فقط می‌توانم از حسم بگویم چون در اینجا دل سخن می‌گوید و حس همراهی می‌کند شاید بد نباشد از آخرین لحظات استاد عزیزمان که به نیابت از شما بزرگواران چندی افتخار این را داشتم که در کنارشان باشم سخن بگویم از نگاه یک هنر دوست و نه از نگاه همسر.»

وی افزود: «وقتی خودم را کنار این بزرگ مرد تکرار نشدنی موسیقی اصیل می‌دیدم همیشه اول از دریچه این که او فرهنگ شریف است به او نگاه می‌کردم و شاید کمتر در ذهنم تکرار می‌شد که بگویم همسر وی هستم همیشه سعی می‌کردم شأن و شئون و جایگاه ویژه‌ مضراب عاشقانه‌اش که دیگر به گوش نمی‌رسد را حفظ کنم و از این دریچه بنگرم که مبادا به ساحت مقدس ایشان خدشه‌ای وارد شود امیدوارم در این رسالت و مسئولیت بزرگ توانسته‌ باشم نقش خود را به عنوان همسر ایفا کنم.»

همسر زنده یاد فرهنگ شریف عنوان کرد: «آخرین لحظه زندگی فرهنگ شریف که عاشقانه زندگی می‌کرد و این عاشقانه زیستن او که از مضراب عاشقانه‌اش بسیار پیدا و نهان می‌شد به قدری آشکار بود و بر دل می‌نشست که نمی‌توانست و نخواهد توانست این مضراب را نهان کند. چون همیشه با دل عاشقانه‌اش و راه ساز و مضرابش با همه گفت‌وگو می‌کرد. در آخرین لحظاتش چون مضرابش عاشقانه بود می‌خواست که از بستر بلند شود و در حیات باشد و به من می‌گفت من زنده می‌مانم؟ گفتم آری تو همیشه زنده هستی و این جسم فیزیکی تو که ارزش بسیاری برای همه ما دارد در کنار ما خواهد ماند. من نیز به او گفتم که نکند فرهنگ جان در این ثانیه‌ها که نیستی با نبودنت عادت کنم و از این لحظه می‌ترسیدم. فرهنگ جان تو در قلب‌ها هستی، تو ریشه موسیقی اصیل ایرانی هستی، تو و دیگر بزرگواران سازنده تاریخ زیبا و دوران طلایی موسیقی ایران هستی و همیشه خواهی ماند.»

در بخش پایانی این مراسم قاسم رفعتی با چند بیت شعر یاد و خاطره فرهنگ شریف را گرامی داشت.

در پایان این مراسم اعلام شد مراسم ترحیم فرهنگ شریف سه شنبه ساعت 18 تا 19:30 در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.

براساس اعلام، مراسم ختم فرهنگ شریف سه‌شنبه (۲۳ شهریورماه) از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ در مسجدجامع شهرک غرب برگزار می‌شود.
کسانی مانند محمد اسماعیلی، هوشنگ کامکار، انوشیروان روحانی، کیوان ساکت، امین‌الله رشیدی، احسان و حسین خواجه امیری، صدیق تعریف، محمدعلی بهمنی، شاهرخ نادری، پوری بنایی، داوود گنجه‌ای، محمد سریر، پری ملکی، داود آزاد، محمد اصفهانی، فضل‌الله توکل، عبدالحسین مختاباد و بردیا صدرنوری - نماینده محمدباقر نوبخت، معاون رییس‌جمهور - در مراسم تشییع پیکر فرهنگ شریف حضور داشتند.


منبع: آنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
علیرضاآب رخت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
0
0
باعرض تسلیت به جامعه هنری وخانواده استادفرهنگ شریف وتشکروسپاس ازجناب آقای دکترنوبخت بخاطرارج نهادن به هنروهنرمند،ونماینده ایشان دراین مراسم جناب آقای دکتربردیاصدرنوری نویسنده ومحقق وهمچنین استادموسیقی دررشته پیانو
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین