کد خبر: ۳۹۵۳۲
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۱:۱۳

زلزله سیاسی در سوریه

آفتاب‌‌نیوز : زلزله دوم که اوضاع سوریه را به هم ریخت اعترافات عبدالحلیم خدام در تلویزیون العربیه بود که به تشریح نقش بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در ترور رفیق حریری پرداخته بود.

 از آن روز به بعد هر روزی که می گذرد ابعاد تخریبی و وسیع زلزله سیاسی که سخنان عبدالحلیم خدام, در این کشور بوجود آورده روز به روز آشکار تر می شود, تا حدی که کمیته بین المللی تحقیق درباره ترور و قتل حریری, نخست وزیر پیشین لبنان بازجویی از بشار اسد رئیس جمهور جوان و تعدادی از مقامات بلند پایه سیاسی سوریه را را در دستور کار خود قرار داده تا درباره صحت و سقم این اظهارات تحقیق کند.

 این در حالی است که مهليس، رئيس سابق كميته بين‌المللي تحقيق در مورد ترور «رفيق الحريري» نخست‌وزير پيشين لبنان كه پارسال در انفجاري كشته شد، در دو گزارش خود به شوراي امنيت، سوريه را به‌دست داشتن در اين جنايت متهم ساخته بود.

درحالي كه صدها گزارش و تحليل كارشناسان حقوقي از كشورهاي مختلف اثبات كرد كه گزارش‌هاي او غيرحرفه‌اي و بيانيه‌اي سياسي بوده خدام در مصاحبه طولاني خود با العربيه مدعي شد، گزارش‌هاي «دتلو مهليس» حرفه‌اي و غيرسياسي بوده و با این کار خود نظام سوريه را در وضعيت دشواري قرار داد چرا که اين نظام قادر نيست اظهارات و شهادت معاون حافظ اسد و معاون پيشين بشار اسد را تكذيب كند زيرا کمیته تحقیق به خدام به چشم شاهدي واقعي نگاه می کند كه از قلب سوريه به‌پا خاسته است.

در پی پخش مصاحبه تلویزیونی خدام, تلویزیون دولتی سوریه نیز او را مزدور و خیانتکار معرفی کرد و شروع به پخش موضع گیریهای جدید سیاسی مقامات سوری علیه وی نمود. تلويزيون دولتي سوريه در يك گزارش گفت: «خدام از منزل اشرافي خود در پاريس، ميهنش را مورد حمله قرار داد و با اين كار مزدوري خود را به بيگانگان و طرف‌هاي لبناني دشمن سوريه ثابت كرد.

 گزارشگر تلويزيون سوريه گفت سخنان خدام از داخل منزل اشرافي خود در مورد فقر مردم سوريه احساسات آنان را جريحه‌دار كرده است. او از فساد سخن گفت، ولي چگونه مي‌توان باور كرد كه خدام كاخش را با حقوق محدود خود به عنوان يك كارمند بلندپايه دولتي خريداري كرده باشد؟!.

به‌نظر مي‌رسد عبدالحليم خدام داوطلب شده  به عنوان يك شاهد  عليه سوريه شهادت دهد و آنچه وی را به خروج از سوریه و راه انداختن زلزله سیاسی در این کشور  وادارکرد ترس از جان خود بوده, به این دلیل که بشار اسد بارها اعلام کرده بود که حاضر است کسانی را که در ترور رفیق حریری دست داشته اند را تحویل مقامات بین المللی داده و یا به مجازات برساند. از این رو حوادثی که پس از ترور حریری در لبنان و سوریه اتفاق افتاد زنگ خطر را برای افرادی نظیر خدام به صدا در آورد.

عملکرد خدام از دو بعد قابل بررسی است. بعد اول در ارتباط با لبنان و دخالت های مقامات سوری در امور این کشور است. ولی بعد دوم به وضعیت داخلی این کشور باز می گردد به گونه ای که خدام رسما علیه بشار اسد و رژیم کشورش موضع گرفته و خواستار سرنگونی آن شده است .او اگر در این مسیر با رفعت اسد عموی بشار که مخالف وی است همراه و هم آوا شود اوضاع برای رژیم بعث سوریه چندان مساعد نخواهد بود و زلزله سیاسی که خدام آغاز کرده می تواند عواقب ناگواری در پی داشته باشد چرا که کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که اظهارات عبدالحلیم خدام بر ضد نظام سوریه با انگیزه زیرسوال بردن مشروعیت آن صورت می گیرد،

 به اعتقاد آنها هدف غرب و آمریکا از اعمال فشار به سوریه ، تغییر ماهیت سیستم حکومتی این کشور و حذف اصالت عدم تابعیت پذیری از غرب می باشد . 

در پی اظهارات خدام شماری از مقام ها و شخصیت های بلند پایه لبنان این سخنان را مهم و ارزشمند تلقی کرده و از آن به عنوان عیدی شب عید به مردم لبنان نام بردند. «مروان حماده» وزير ارتباطات لبنان طي سخناني در بيروت گفت: خدام با اظهارات خود در پايان سال اندوهبار 2005 هديه حقيقت را به مردم لبنان و سوريه اعطا كرد و سخنان او به آشكار‌ شدن «حقيقت بزرگ» كمك خواهد كرد. 

وي افزود: سخنان خدام تلاش‌هاي نظام سوريه براي سياسي جلوه دادن گزارش «دتلو مهليس» رئيس كميته بين‌المللي تحقيق درباره ترور رفيق حريري و اتهام به مهليس مبني بر اين كه او با شاهدان ساختگي مصاحبه كرده است را از بين برد.

حماده كه مهر‌ماه سال گذشته در عمليات تروريستي در غرب بيروت به‌شدت مجروح اما محافظ وي كشته شد، تصريح كرد:  در كشوري مثل سوريه ممكن نیست   كه يك دستگاه امنيتي و اطلاعاتي بدون دستور يا اطلاع سران آن اقدام به اجراي يك طرح و تصميم بكند. 

«آنتوان زهرا» نماينده مجلس لبنان نیز گفت: سخنان خدام روشن كرد كه برخي افراد در نظام سوريه جلوي هر‌گامي براي روشن‌شدن جزئيات ترورها و حوادث لبنان كه آنان در آن دست دارند، مي‌ايستند و در مقابل كساني كه مخالف مواضع اين نظام هستند، به اقدام خشونت‌بار دست مي‌زنند. 

وي ادعا كرد كه نظام سياسي سوريه همچنان بر مهره‌هاي خود در لبنان براي اجراي اهدافش در اين كشور مسلط است. «وائل فاعور» از نمايندگان حزب سوسياليست ترقي‌خواه دروزي در مجلس لبنان به رهبري «وليد جنبلاط» گفت: خدام بر درستي احساس و قضاوت بيشتر مردم لبنان كه سوريه را به دست داشتن در ترور رفيق حريري و ديگر ترورها در بيروت متهم كرده‌اند، مهر تائيد زد. 

عبدالحلیم خدام بعد از مصاحبه تلویزیونی با شبکه العربیه بارها از طریق این شبکه سخنان قبلی خود را تکرار کرده و حتی در اظهارات تندتری خواستار انقلاب مردم برای سرنگون کردن حکومت بشار اسد شد که تکرار اظهارات او به فاصله های زمانی معین ناشی از هدفدار بودن اینگونه اظهارات است که تکرار آنها به نفع آمریکا و فرانسه و مخالفان دولت سوریه در لبنان است که از اظهارات آنها به عنوان ابزاری برای تحت فشار قرار دادن سوریه استفاده می کنند. 

اما سوا از فشارهائی که در حال حاضر از سوی افکار عمومی لبنان به سوریه وارد می آید دمشق بشدت نگران فشارهای سیاسی و روانی آمریکا و فرانسه به این کشور است. 

آمریکا در چارجوب طرح خاورمیانه خود و فرانسه در چارچوب معادلات سیاست خارجی خود برای نفوذ مجدد در لبنان همواره سعی می کردند به بهانه دخالت سوریه در امور داخلی عراق و لبنان بازوهای سوریه را در لبنان قطع کنند و در پی همین فشارها موفق شدند  سوریه را وادار به خروج نیروهای خود از لبنان کنند

 و اکنون قصد دارند با توسل به اظهارات خدام و مسلح کردن یا حمایت مالی از مخالفان دولت سوریه از تمام امکانات خود برای تغییر ماهیت حکومت مرکزی در سوریه استفاده کنند که این مسئله سبب بروز نگرانی های بسیاری برای کشورهای عرب منطقه از ترس تکرار مجدد سناریوی عراق در سوریه شده است, 

اما آنچه که مسلم است این است که کشورهای عرب منطقه و اتحادیه عرب از توان و وزن زیادی برای مقابله با اعمال فشارهای غرب برخوردار نیستند. 

سخنان حسنی مبارک برای عدم بازجوایی از بشار اسد توسط تیم تحقیق ترور رفیق حریری و دیدار رئیس جمهوری سوریه با پادشاه عربستان برای کاهش فشارها در چارجوب عملکرد اتحادیه عرب تاکنون موفق به کاهش فشارها بر سوریه نبوده است.
ژاک شیراک در هفته های اخیر اعلام کرده که فرانسه به هر کشوری که از تروریست ها حمایت کند حمله هسته ای خواهد کرد. گفته اخیر شیراک از آنجائی حائز اهمیت است که "سیا"(سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) و همتای فرانسوی آن سعی دارند با عملیات روانی این تصور را ایجاد کنند که دمشق منشاء توطئه ها و خرابکاریها ست تا به این طریق بتوانند بهانه ای برای حمله به سوریه و تغییر رژیم این کشور بدست آورند, 

چرا که آمریکا و فرانسه برای کمک به فعالیت نیروهای آزادی بخش, کاهش قدرت رژیم سوریه در برپایی عملیات نظامی, تلاش ویژه ای را برای حذف برخی رهبران کلیدی این کشور را در دستور کار خود قرار داده اند.

با توجه به شرایط دگرگون سیاسی جهان و شرایط سیاسی منطقه خاورمیانه آنچه که مسلم است این است که هر گونه اقدام نظامی آمریکا و فرانسه بر ضد سوریه منطقه را بی ثبات خواهد کرد و حتی کشوری مثل آمریکا با در اختیار داشتن تمامی امکانات مادی و نظامی نیز نمی تواند آنرا کنترل کند. 

هر چند که بشار اسد در برخی امور از خود انعطافی نشان داده و این مسئله سب دل مشغولی غرب شده ، اما می توان نتیجه گیری کرد که "طرح پنتاگون برای عملیات بین مرزی برای بستن مرزعراق و سوریه و نابودی پایگاههای بیرونی که نقطه اتکای شورش های عراق به شمار می روند، و دست آخرحمله علیه رژیم   بشار اسد کارساز نخواهد بود و اعمال تحریم علیه سوریه باعث ترس سایر کشورهای جهان از حملات آمریکا شده و این ترس در نهایت باعث تلاش کشورها برای دست یابی به سلاح های کشتار جمعی (هسته ای و شیمیایی) برای دفاع از خود در برابر حملات آمریکا و متحدانش می شود که در صورت وقوع چنین وضعیتی باید شاهد گسترش آشوب در جهان باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین