کد خبر: ۳۹۷۹۶۵
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۲

خبرهایی از حوزه موسیقی

کنسرت موسیقی «صدای بال پروانه» با اجرای گروه همنوازان سایه به سرپرستی محمدامین اکبرپور هفتم مهرماه برگزار می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی بنیاد رودکی، این کنسرت به‌عنوان «نصیرخوانی» و «صدای بال پروانه» برگزار خواهد شد. محمدامین اکبرپور به‌عنوان سرپرست گروه و نوزانده تار در آن حضور دارد و امیر خاکسار - شاعر - به دکلمه کردن اشعار می‌پردازد .

در این اجرا علیرضا حاجی طالب به‌عنوان خواننده و پویان گرامی به‌عنوان نوازنده تنبک هنرنمایی می‌کنند. همچنین تصانیف «هرچه که بود» و «طوفان نشسته» با بهره‌گیری از برخی ملودی‌های محلی و شیوه نوازندگی امین‌الله حسین و محمدرضا لطفی اجرا می‌شود. دو تصنیف بی‌کلام آوازی همراه با صدای شاعر ساخته‌ی علیرضا حاجی طالب و نیز تصنیف «من بی‌مایه» علینقی وزیری به اجرا درمی‌آید.

ذهنیت کلی در این آثار پرداختن به فرم ساز و آواز در کوک‌های بکر و گوشه‌های مهجور و البته با رویکرد حماسی است.

 کنسرت گروه همنوازان سایه هفتم مهر ساعت ۲۰  در تالار رودکی برگزار می‌شود.

~.~.~.~.~.~.~.~.~

آهنگساز ایتالیایی و دبیر بی‌ینال موسیقی ونیز درپی حضور سه آهنگساز ایرانی در شصتمین دوره بینال موسیقی ونیز، گفت: من فقط موسیقی برخی آهنگسازان ایرانی را که ساکن اروپا هستند، می‌شناسم. در اقامت طولانی مدتم در استرازبورگ توسط همکارم، ایرج صهبایی موسیقی ایرانی به من معرفی شد و خیلی مشتاقم که وقایع موسیقی ایران را از نزدیک و مستقیم ببینم و بشناسم.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی بخش موسیقی ایرانی بی‌ینال ونیز، به‌دنبال حضور سه آهنگساز ایرانی در شصتمین بینال موسیقی ونیز و اجرای آثاری از موسیقی دستگاهی ایران در این دوره ، ایوان فدله - دبیر بی‌ینال موسیقی ونیز - اظهار کرد: دلیل حضور سه آهنگساز ایرانی در شصتمین فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر بی‌ینال ونیز، کیفیت بسیار بالای موسیقی این آهنگسازان است، چون آن‌ها هنرمندان بزرگی هستند.

او حضور آهنگسازان ایرانی و اجرای آثاری از موسیقی ایران را بعد از 60 دوره در این رویداد هنری، گامی در راستای تحسین موسیقی و فرهنگ ایرانی در جهان دانست.

فدله درباره اجرای بخشی از موسیقی ایران با عنوان «از گذشته تا امروز» در این دوره از بی‌ینال، افزود: بی‌ینال ونیز بسیار مفتخر است که یک پروژه اصل از موسیقی ایران را معرفی و توجه مردم را به یک اتفاق عالی هنری جلب کند که  فرهنگ‌های مختلف را به شیوه‌ای خاص و متقاعدکننده پیوند می‌دهد.

این آهنگساز ایتالیایی درباره ضوابط انتخاب آثار و هنرمندان در شصتمین بی‌ینال موسیقی ونیز، بیان داشت: بالا بودن سطح حرفه‌ای، اوریجینال بودن آثار، همسویی و هماهنگی پروژه با تم اصلی فستیوال که هر سال تغییر می‌کند، از دلایل اساسی انتخاب بود.

به گزارش ایسنا، شصتمین دوره بی‌ینال موسیقی ونیز مهرماه امسال در حالی برگزار می‌شود که برای نخستین‌بار آثار مهدی خیامی، علیرضا فرهنگ و کارن کیهانی، سه آهنگساز ایرانی در این فستیوال توسط دیوِرتیمنتو آنسامبل به رهبری سندرو گُرلیاجرا می‌شود. در این اجرا که 25 مهرماه با عنوان «موسیقی ایران از گذشته تا امروز» برگزار می‌شود، هر سه آهنگساز آثاری را برای یک ساز ایرانی و آنسامبل بزرگ تصنیف کرده‌اند.

قطعه کنسرتو کمانچه اثر مهدی خیامی برای کمانچه و آنسامبل، قطعه صبا اثر علیرضا فرهنگ برای تار و آنسامبل و قطعه «نقطه‌ای بود و دگر هیچ نبود» اثر کارن کیهانی برای سنتور و آنسامبل، آثاری هستند که در بخش نخست این کنسرت با حضور سامان صمیمی نوازنده کمانچه، میلاد محمدی نوازنده تار و کارن کیهانی نوازنده سنتور اجرا خواهد شد. در قسمت دوم این کنسرت، گروه موسیقی مهرآیین شامل سامان صمیمی نوازنده کمانچه، میلاد محمدی نوازنده تار، محمدرضا رییسی نوازنده سازهای کوبه‌ای و کارن کیهانی سرپرست گروه و نوازنده سنتور، به اجرای موسیقی دستگاهی ایرانی خواهند پرداخت.

~.~.~.~.~.~.~.~.~

نوین افروز پنجم مهرماه در تالار رودکی رسیتال ژیانو می‌دهد.

به گزارش ایسنا به نقل روابط عمومی بنیاد رودکی، در راستای تعاملات فرهنگی ایران و ایتالیا، رسیتال پیانو توسط نوین افروز به نفع زلزله زدگان ایتالیا در تالار رودکی اجرا خواهد شد.

در این کنسرت قطعاتی از شوبرت، اسکارلاتی، شوپن و لیست اجرا خواهد شد.

افروز تحصیلات موسیقی خود را در کنسرواتوار موسیقی میلان ایتالیا به پایان رساند. او سپس گواهینامه مهارت را از کنسرواتوار موسیقی ژنو سویس دریافت کرد و مطالعاتی را نیز همراه با پروفسور آرتور میکل آنجلی انجام داد.

وی در کشورهای مختلف جهان از جمله آمریکا، کشورهای اروپایی و چین اجرا داشته و جوایز متعددی در سطح بین‌الملل کسب کرده است.

نوین افروز یکی از اعضای آکادمی بین‌المللی شاعران در کمبریج، در آکادمی والنتینیانا در ایتالیا و آکادمی مدیچی در فلورانس است. او دکتری افتخاری ادبیات و موسیقی را نیز از دانشگاه جهانی در آریزونا دریافت کرده است. افروز همچنین  یک آهنگساز است. او قطعاتی را برای پیانو، یک کوئینتت، یک دوئت و قطعه‌ای برای پیانو - ارکستر و گروه کر تصنیف کرده است.

~.~.~.~.~.~.~.~.~

سوئیت سمفونیک «گفت و شنید» که توسط پیمان سلطانی براساس خمسه نظامی گنجوی آهنگسازی شده است، منتشر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی این آلبوم، در این آلبوم که نوازندگان ارکستر فیلارمونیک ارمنستان اجرایش کرده‌اند، غلامرضا رضایی و سعید ادیب آواز خوانده‌اند و یارتا یاران خوانش شعرها را برعهده داشته است.

قطعات این آلبوم شامل آفرینش، نجوا، ستایش، سرود عشق، صبر، شکوه، امید، شهسوار، حسرت، هم‌نفس، گمشده و فریاد است.

استاد بهمن رجبی (تنبک)، علیرضا دریانی (کمانچه، قیچک آلتو)، حسین مرشدپور (سازهای کوبه‌ای)، مانی مرادریان (ضرب زورخانه)، محبوبه یاسینی، آتیه سعادتمند بحری، مقتدا افشار، مهدی تبریزی و حامی حقیقی (هم‌آوایان) در این آلبوم حضور داشته‌اند. رضا همتی راد هم نقاشی پرتره نظامی در جلد آلبوم را کشیده و طراحی گرافیک را هم پیمان سلطانی انجام داده است. ضبط اثر در سال 1393 انجام شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین