کد خبر: ۳۹۹۸۷
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۸۴ - ۲۲:۴۳

رقص کلاسیک واشینگتن ـ پاریس

آفتاب‌‌نیوز : این روزنامه لبنانی در گزارشی که پنج شنبه منتشر کرد خبر داد، یک کانال شبه محرمانه بین استیون هادلی مشاور امنیت ملی آمریکا وموریس گوردو مونتانی مشاور امنیت ملی ژاک شیراک از اوت 2004 از طریق یک سلسله سفرهای دوره ای که مونتانی هر 5 یا 6 هفته به واشینگتن انجام می داد ایجاد شد ، وی در این سفرها با هادلی در مورد مواضع مختلف دو کشور در قبال مسایل بین المللی از جمله اجرای قطعنامه 1559 شورای امنیت به هماهنگی می پردازد. 

النهار به نقل از یک تحلیلگر سیاسی به نام "دیوید اگناتیوس" در روزنامه واشینگتن پست افزود مونتانی نوامبر 2003 به طور محرمانه به سوریه سفر وبا بشار اسد دیدار وگفتگو کرد در آن زمان نوعی تنش بین پاریس وواشینگتن حکمفرما بود. 

بر اساس همین گزارش مونتانی در این دیدار پیامی را از سوی ژاک شیراک ، گرهارد شرودر وولادمیر پوتین رهبران کشورهای فرانسه ، آلمان وروسیه تسلیم اسد کرد که در آن آمده بود .

جنگ عیه عراق مسایل زیادی را در منطقه تغییر داده  وشما هم باید نشان دهید که تغییر کرده اید ، شما باید دست به یک اقدام شجاعانه مانند سفر به بیت المقدس بزنید. 

به اعتقاد تحلیلگر آمریکایی فرانسوی ها ظاهرا با این اقدام خود قصد داشتند موضع خود را نزد آمریکا بهبود ببخشند وبه نوعی خود را میانجی صلح معرفی کنند. 

در بخش دیگری از گزارش روزنامه النهار در مورد نوع ارتباط مشاور امنیت ملی رئیس جمهور فرانسه با جمهوری اسلامی ایران هم امده آمریکا وفرانسه بخصوص پس از ترور رفیق حریری تلاش های گسترده ای را برای مجبور کردن سوریه در چارچوب قطعنامه 1559 به عقب نشینی از لبنان انجام دادند.

در این چارچوب وبرای جلوگیری از مشکل آفرین شدن حزب الله مونتانی در سفری محرمانه به ایران که در فوریه 2005 انجام گرفت از مسئولین ایرانی خواست تا به حزب الله نصیحت کنند روندی مثبت را نسبت به این اقدام در پیش بگیرد. 

تحلیلگر آمریکایی تاکید دارد که فرانسه وآمریکا نقش ها را بین خود تقسیم می کنند به نحوی که فرانسویان اکنون به عنوان یک پلیس خوب وآمریکایی ها نقش پلیس بد را در جامعه جهانی ایفا می کنند. 

اکنون آمریکایی ها خواهان تصویب قطعنامه های تند هستند در حالیکه فرانسویان سعی دارند با قانع کردن روسیه وچین آنها را مجاب به پذیرش قطعنامه هایی با لحن ملایمتر کنند. 

به اعتقاد برخی کارشناسان این نوع هماهنگی در واقع نوعی رقص کلاسیک است که هرگز قادر به اجرای آن به تنهایی نیستند. 

النهار در پایان به نقل از این تحلیلگر آمریکایی می افزاید : به طور مثال به مسئله ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت اشاره می کنم که در همین چارچوب فرانسه پیشنهاد اعطای مهلتی یک ماهه به ایران را پیش ارجاع پرونده به شورای امنیت داد ، تا به تعهدات خود نسبت به آژانس بین المللی انرژی اتمی عمل کند، از اینرو می توان گفت که تصور عمومی در مورد دشمنی فرانسه با آمریکا به موفقیت این همکاری آرام پاریس واشینگتن کمک شایانی کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین