کد خبر: ۴۰۰۵۶۴
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲

استقبال روسیه از طرح دی‌میستورا برای حلب/ لاوروف: آماده‌ایم خروج امن النصره را تامین کنیم

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که مسکو آماده است موافقت دمشق را با خروج افراد مسلح جبهه النصره از حلب به دست آورد و تضمین کند این افراد بدون هدف قرار گرفته شدن شهر را ترک کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با تلویزیون این کشور درباره طرح استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه گفت: من اظهارات دی‌میستورا را شنیدم و فهمیدم که این اظهارات تنها درباره النصره است. اگر اعضای جبهه النصره با سلاح‌هایشان به سمت ادلب عقب‌نشینی کنند جایی که نیروهای اصلی این گروه حضور دارند، ما آماده حمایت از این راهکار برای نجات حلب هستیم و می‌توانیم دولت سوریه را نیز به قبول این طرح ترغیب کنیم.

لاوروف تأکید کرد: ما باید درباره سرنوشت افراد مسلح دیگری که در حلب باقی می‌مانند سؤال کنیم. برخی از افراد مسلح مخالف اخیرا به جبهه النصره پیوسته‌اند. اگر این افراد مسلح می‌خواهند با سلاح‌هایشان خارج شوند پس می‌توانند بروند و دیگر هیچ سؤالی در اینجا باقی نمی‌ماند اما اگر می‌خواهند در این شهر بمانند پس باید توافق‌نامه جداگانه‌ای در این باره امضا کنیم.

وی گفت: براساس آمارهای سازمان ملل بین شش تا هشت هزار فرد مسلح مخالف در حلب هستند که براساس ارزیابی‌های مختلف نیمی از آنها عضو جبهه النصره هستند. این افراد مسلح که نمی‌خواهند خارج شوند باید به وضوح از النصره جدا شوند و به صورت مکتوب تعهد بدهند. این مسئله به نیروهای وابسته به وزارت کشور سوریه و مخالفان اجازه می‌دهد هیئت‌های مشترکی را برای حفظ امنیت تشکیل دهند.

لاوروف درباره پیش‌نویس قطعنامه فرانسه درباره سوریه نیز گفت: روسیه آماده اتخاذ اقداماتی در این راستا است اما نه به خاطر صرف تصویب یک قطعنامه. این قطعنامه نباید با اصولی که در توافق‌نامه‌های آمریکا و روسیه آمده در تضاد باشد. به نظرم ما اگر این اصول و مکانیسم‌ها را کنار بگذاریم و به بررسی متن‌های احساسی درباره ساکنان حلب بپردازیم و بدون هیچ بررسی خواهان توقف فوری جنگ شویم مرتکب اشتباه فاحشی شده ایم چرا که در این صورت جبهه النصره فورا از شرایط بهره‌برداری خواهد کرد.

وی گفت: طرح دی‌میستورا درباره خروج جبهه النصره از حلب احتمالا پایه و قاعده‌ای برای قطعنامه جدید درباره سوریه خواهد بود. طرح و دیدگاه‌های دی‌میستورا در مسیر درستی قرار دارند اما سؤالاتی مشخصی وجود دارد که باید به وضوح به آن پاسخ داده شود. اگر این تلاش‌ها نتیجه‌ای بدهد این دیدگاه‌ها می‌تواند پایه و اساس قطعنامه شورای امنیت درباره چگونگی حل اوضاع در حلب باشد.

لاوروف تأکید کرد: خروج افراد مسلح از شهرهای سوریه هیچ ارتباطی با مهاجرت اجباری ندارد. مذاکراتی درباره خروج افراد مسلح از شهر دیگری در حومه دمشق در جریان است.

وی بر لزوم بازگشایی مسیر کاستیلو تأکید کرد و گفت که هیچ مسیر جایگزینی وجود ندارد.

لاوروف نسبت به اجرای اصلاحات پیشنهادی روسیه در قطعنامه فرانسه ابراز امیدواری کرد و گفت: بدون این اصول و بدون جدا کردن مخالفان از تروریست‌ها در سوریه قطعنامه جدید نمی‌تواند به حل و فصل بحران بینجامد.

وی بر مخالفت خود با مطرح کردن هرگونه پیش شرط در مذاکرات و حل و فصل بحران تأکید کرد و گفت: هیئت مورد حمایت ریاض در ازسرگیری مذاکرات کارشکنی می‌کنند.

از سوی دیگر لاوروف و فراک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان در گفتگوی تلفنی درباره طرح دی‌میستورا مبنی بر خروج افراد مسلح از حلب بحث و گفتگو کرد.

دو طرف بر لزوم حل و فصل بحران سوریه و اجرای آتش‌بس در این کشور تأکید کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین