کد خبر: ۴۰۰۷۰
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۶:۴۵

البرادعی خواهان شفافیت ایران شد

آفتاب‌‌نیوز : درحالیکه گزارش فعالیت های هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد  تا حدودی قطعی بنظر می رسد، جمهوری اسلامی روز گذشته تاکید کرد که اگر پای شورای امنیت سازمان ملل متحد به هرصورتی به میدان این اختلاف کشیده شود، تهران هرگونه همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی را متوقف خواهد کرد.
علی لاریجانی دبیر شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی و نماینده اصلی تهران در گفتگوهای هسته ای در نامه ای که خبرگزاری آسوشیتد پرس رونوشت آنرا بدست آورده است، روز گذشته خطاب به محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشت: به میان آوردن شورای امنیت در این قضیه برای ایران هیچ گزینه ای جز این برجای نمی گذارد که تمامی تدابیر داوطلبانه و همکاری های فوق العاده اش را با آژانس به یکسو بگذارد.علی لاریجانی این تهدید را هنگامی مطرح می کند که ساعاتی پیش از آن مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از رسیدن به مرحله ای خطیر خبر داده بود

محمد البرادعی در عین حال اعلام کرد این مرحله خطیری است اما بهیچ روی وضعیت بحرانی نیست. موضوع درباره اعتمادسازی و ضرورت فوری برای ایران است که گامهایی در راه اعتمادسازی بردارد. اما موضوع موضوع تهدید و خطری قریب الوقوع نیست.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنان به روند دیپلماتیک تاکید کرده و گفته است: چه نتیجه اجلاس شورای حکام، گزارش فعالیت های هسته ای ایران به شورای امنیت باشد و چه نباشد، همه توافق دارند که تنها راه پیشروی از مسیر دیپلماسی و گفتگو است و همچنان برای همه طرفهای دخیل دریچه ای از فرصت برای حرکت به پیش وجود دارد.

در حالی که همه چشم ها به گزارش البرادعی دوخته شد است وی در آخرین اظهار نظر در مورد ایران نسبت به عدم شفافیت ایران انتقاد کرده و آورده است: ایران باید از مرحله اعتمادآفرینی بگذرد. در اینجا فقدان اعتماد وجود دارد. اعتماد باید تجدید شود و دوره ای از تحقیق و نظارت بر ایران چیزی است که جامعه بین المللی شرط کرده است.
سرنوشت قطعنامه پیشنهادی پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد یعنی آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه همراه آلمان در انتقاد از فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی امروز رقم خواهد خورد. درحالیکه مخالفان صریح تصویب این قطعنامه در میان 35 عضو کنونی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به ونزوئلا، کوبا، سوریه و احتمالا مالزی محدود می شوند. هند نیز هرچند دودلی نشان می دهد اما بنظر می آید سرانجام به سود این قطعنامه رای خواهد داد. درهرحال گام قطعی تر در راه تعیین تکلیف فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی روز پانزدهم اسفندماه آینده در نشست غیر اضطراری شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برداشته خواهد شد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین