کد خبر: ۴۰۱۱۹۵
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶
تمایل اروپایی ها برای هتل سازی در ایران

هتلداران اروپایی گوی سبقت را از همتایان بلاتکلیف امریکایی خود ربوده اند

شرکت های هتل سازی زیادی در اروپا در تلاش هستند هرچه سریع تر وارد بازار گردشگری ایران شوند. آنها باتوجه به بلاتکلیفی کمپانی های امریکایی، گوی سبقت را از آنها ربوده اند. به گفته این سرمایه گذاران، مهم ترین موضوع سرمایه گذاری در هتل سازی در ایران تهیه «زمین» است.
آفتاب‌‌نیوز : «سعید شیرکوند» معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی در گفت و گو با شماره دوشنبه «ایران» می گوید:سرمایه گذاران خارجی با ثبت یک شرکت در ایران می توانند «زمین» لازم برای ساخت هتل در ایران را براحتی تهیه کنند.
به گفته شیرکوند، بسیاری از سرمایه گذارانی که بتازگی در همایش بین المللی سرمایه گذاری در حوزه گردشگری ایران شرکت کرده اند می خواهند مطمئن شوند که سیاست های دولت روحانی در دولت های آینده هم ادامه یابد.

پیشتازی هتل سازان اروپایی در بازار ایران
در میان بلاتکلیفی هتل سازان امریکایی، در این میان دیگر کمپانی های هتل سازی زمان را هدر نمی دهند و گروه هتل های روتانا (ابوظبی)، «آکور» (فرانسه)، «ملیا» (اسپانیا) و همچنین گروه هتل سازی «اشتاینگن برگر» (آلمان) بسرعت در حال فعالیت برای ورود به بازار گردشگری رو به رشد ایران هستند.
گروه هتل های «روتانا» در حال ساخت چهار هتل در ایران است که نخستین آن یک هتل 5 ستاره با 362 اتاق است که سال آینده در مشهد افتتاح می شود.
«گای هاچینسون»، رئیس گروه هتل های «روتانا» می گوید: «همه در انتظار به ثمر رسیدن تغییرات بین المللی هستند و ما با تمام سرعت به جلو می رویم.»
به گفته گای هاچینسون در ساخت هتل در ایران باید از تجارب خود در شهرهای مکه و کربلا استفاده کنیم، جایی که کار آنها با چالش های خاصی همراه بوده است. اگر با کمپانی های امریکایی در این باره صحبت کنید، آنها لزوماً درک مشابهی از بازارهای دست نخورده اینچنینی و چالش های کار در آن ندارند.

هتل های «اشتاینگن برگر» فرانکفورت نیز بتازگی با ارسال نامه ای نسبت به راه اندازی 10 هتل در ایران ابراز تمایل نشان داده و گروه هتل سازی اسپانیایی «Melia» هم اکنون مشغول ساخت یک هتل 5 ستاره در سواحل دریای خزر است.
رئیس گروه هتل سازی آکور فرانسه نیز می گوید: «ورود زودهنگام به بازار گردشگری ایران علاوه بر داشتن برخی مزیت ها، با چالش هایی نیز همراه است و هموار کردن مسیر برای سایر شرکت های خارجی بسیار دشوار است. ما زمان زیادی را صرف توضیح چگونگی عملکرد توسعه گردشگری کردیم.»

«گای هاچینسون» رئیس شرکت هتل سازی «روتانا» نیز معتقد است شرایط کنونی در ایران شبیه به چین پیش از تبدیل به یک قدرت بزرگ اقتصادی است. اندکی زمان می برد تا همه درها باز و حرکت آغاز شود، اما زمانی که آغاز شود حرکت سریعی خواهد داشت. گروه هتل های «آکور» سال گذشته مدیریت دو هتل تحت برندهای «Ibis» و «Novotel» در مجاورت فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) را به عهده گرفت و مشغول کار در 10 طرح دیگر در تهران و مشهد است. هزینه اقامت در دو شعبه هتل «آکور» در ایران برای هر شب بین 100 تا 140 دلار است.
رسانه های خارجی از حضور هتل سازان بزرگ اروپا در ایران به مأموریت بزرگ غول های هتل سازی در ایران تعبیر کرده اند.

کریستف لاندا از مأموریت های ویژه این گروهِ فرانسوی هتل های چند ملیتی در ایران خبر می دهد و می گوید: «قرار است در 10 سال آینده مأموریت های زیادی در سراسر ایران انجام دهیم، شاید در این مدت، 100هتل بسازیم.»
او با استناد به تجربه مشارکت و سرمایه گذاری این شرکت فرانسوی در ایران که پس از توافق برجام علنی شد، خطاب به سرمایه گذاران خارجی بازار ایران می گوید: «یک طرح خوب نه تنها باید جذاب باشد، بلکه از نظر زمانی باید پایدار هم باشد و برگشت سرمایه و سود آن هم مطلوب و تضمین شده باشد. بسیاری از سرمایه گذاران تمایل دارند در ایران هتل های تجملی بسازند، اما باید گفت مهم ترین موضوع در این نوع سرمایه گذاری، تهیه زمین است.»

شرایط آسان هتل سازی
«سعید شیرکوند» معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی در گفت و گو با روزنامه ایران می گوید:«براساس قانون سرمایه گذاری خارجی که در سال 81 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید هرگاه یک شخص حقیقی یا حقوقی خارجی به صورت انفرادی یا مشترک با یک ایرانی اقدام به ثبت شرکتی در ایران کنند و آن شرکت به ثبت برسد، آن شرکت ،ایرانی محسوب خواهد شد بنابراین می تواند مانند شرکت های ایرانی زمین خریداری و مستحدثات ایجاد کند و فعالیت اقتصادی داشته باشد.»

او با استناد به همین قانون می گوید: «بنابراین اگر هتل سازان خارجی بخواهند در ایران هتل بسازند براحتی می توانند با ثبت یک شرکت ایرانی درخواست خرید زمین کنند و هتل بسازند.»
شیرکوند می گوید: «براساس همین قانون هر گاه یک شخص حقیقی یا حقوقی خارجی برای فعالیت هایش در ایران پولی وارد کند، ارز وارد شده در مقابل تمامی ریسک ها و خطرات تجاری، تضمین و گارانتی می شود. بنابراین سرمایه گذار خارجی هر زمانی که بخواهد می تواند اصل و سود پول خود را از کشور ایران خارج کند.»

رئیس هتل های «آکور» فرآیند ساخت و ساز در ایران را طولانی می داند اما می گوید:«به عنوان گروهی که 12 سال است در ایران کار می کنیم، به این جمع بندی رسیده ایم که سرمایه گذار در این کشور می تواند کار کند، چون فرآیند، شفاف و تعریف شده است. فقط لازم است به عنوان سرمایه گذار مدام بازنگری های لازم را روی منابع مالی، هزینه زمین و ساخت طرح خود داشته باشد و کارهایی که می توانید انجام دهید تا این فرآیند کوتاه تر شود را مدام بررسی کنید تا سودآوری خود را تضمین کنید و زیان دهی هم نداشته باشید.»
«لاندا» سرمایه گذارانِ سایر کشورها را برای سرمایه گذاری در ایران تشویق می کند و می گوید: «در اروپا برای بانک ها مشارکت در چنین طرح هایی کمی مشکل است، اما در ایران این کار خیلی ساده تر است.»

شیرکوند هم در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود شفافیت قانون و تضمین سرمایه هنوز هتل سازان اروپایی از جمله فرانسوی ها موفق به ساخت هتل در کشور نشده اند،می گوید:«سرمایه گذاری تنها به تضمین سرمایه بستگی ندارد و به عوامل دیگری برمی گردد.» به گفته او سرمایه گذار خارجی مجموعه شرایط حاکم بر یک کشور را بررسی و ارزیابی می کند اگر شرایط مناسب بود اقدام به سرمایه گذاری می کند.
شیرکوند، بی خبری از قوانین و ضعف اطلاع رسانی را یکی از دیگر علل دیر به سرانجام رسیدن سرمایه گذاری خارجی ها در حوزه گردشگری بویژه هتل سازی می داند ومی گوید:«در همایشی که برگزار شد بیشتر سؤالات سرمایه گذاری متوجه امنیت سرمایه گذاری بود که ما توانستیم آنها را قانع کنیم.»

شیرکوند هم سرمایه گذاری را یک روند بلندمدت می داند و می گوید:«نباید انتظار داشت که ظرف چند سال این سرمایه گذاری ها به سرانجام برسد چون یک هتل ساز برای 50سال سرمایه گذاری می کند.»
او همچنین یادآور می شود که سرمایه گذاران می خواهند مطمئن شوند که سیاست های دولتی روحانی درآینده نیز تداوم دارد.
به گفته شیرکوند احتمال دارد برخی از سرمایه گذاران بخواهند تا سال آینده صبر کنند تا بتوانند با اطمینان بیشتری سرمایه گذاری کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین