کد خبر: ۴۰۱۳۷
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۳:۰۱

تکایایی که در آتش بی احتیاطی می سوزند

آفتاب‌‌نیوز : در حالی که امسال سازمان آتش نشانی شهرداری تهران بیش از 3 میلیارد تومان برای ایمن سازی مساجد و حسینیه های تهران اختصاص داده است ،معاون عملیات سازمان آتش نشانی تهران،تمامی تکایایی را که در سطح تهران نصب می شود،فاقد سیستم ایمنی می داند و از مسئولان آن درخواست می کند برای ایمن سازی این تکایا به سازمان آتش نشانی مراجعه کنند تا با کمک این سازمان در تکایا تجهیزات ایمنی نصب شود و این در حالی است که تکایای زیادی در سطح شهر به سازمان آتش نشانی مراجعه نکرده اند.

سازمان مدیریت بحران استان تهران نیز توصیه هایی را در قالب دستورالعمل ایمنی پیشگیری از بروز حادثه در مساجد، حسینیه ها و تکایا تهیه کرده و جهت تکثیر و توزیع بین مساجد و تکایا در اختیار نهادها و سازمان های مربوطه قرار داده است که هم اکنون برخی از مساجد ،بعضی از این موارد را بر پارچه های سفید نوشته و آن را برای اطلاع همگان بر دیوارها نصب کرده اند.

در این دستورالعمل ایمنی ،توجه همگان به رعایت این موارد جلب شده است:

توجه ویژه به نحوه باز شدن درها و بازشوها و کسب اطمینان از باز شدن تمامی درها به سمت بیرون.

اطمینان از سهولت تردد در تمامی مسیرها و درهای مساجد و تکایا ، حتی مسیرها و درهایی که در شرایط عادی مسدود است و نیز تخلیه و پاکسازی این مسیرها از هرگونه وسائل و اشیاء مزاحم آمد و شد.

مشخص کردن و علامت گذاری مسیرهای تخلیه اضطراری.

عدم استفاده از لامپ های غیر مجاز و سرپیچ های غیر استاندارد، دقت ویژه به عدم تماس سیم های برق با داربست فلزی چادر، تامین برق مورد نیاز تنها از طریق کنتور و استفاده از فیوزهای مناسب در مسیرجران برق.

تعیین یکی از بانیان هیئت جهت عهده دار شدن مسئولیت هماهنگی در زمان بروز حادثه ، تخلیه اضطراری ، تماس با سازمان های خدماتی ذیربط و انجام هماهنگی های لازم.

پرهیز جدی از استفاده از مواد نفتی و قابل اشتغال برای عایق بندی چادرها و جلوگیری از ورود سرما یا نفوذ برف و باران.

تهیه و تعبیه وسائل استاندارد اطفاء حریق در محل های مناسب و واگذاری مسئولیت بکارگیری از آنها به فرد یا افراد آشنا به کار با این گونه وسائل.

تهیه و تعبیه جعبه کمک های اولیه در محل مناسب.

استفاده از وسائل حرارتی و روشنایی استاندارد و استقرار صحیح وسائل حرارتی و نصب دودکش مناسب.

اجتناب از نگهداری و ذخیره غیر استاندارد مواد سوختی (نفت و مانند آن) در مساجد و هیئت ، نگهداری ظروف محتوی این گونه مواد در مکان های باز و به دور از مواد آتش زا، قابل اشتعال، وسایل حرارتی و گرمازا و دسترس اطفال و مشخص نمودن نوع ماده با برچسب مناسب.

حصول اطمینان از عدم نشت گاز در محل اتصالات شیلنگ گاز به بخاری های گازسوز و وسائل مورد استفاده در طبخ غذا.

خودداری اکید از نگهداری مواد شیمیایی خطرناک و شوینده های اسیدی و همچنین مواد قابل اشتعال مانند بنزین و تینر در محل هیئت.

حصور اطمینان از بسته بودن شیر اصلی گاز (بخصوص در آشپزخانه ها) قبل از ترک هیئت تکایا و حسینیه ها و مساجد.






بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین