کد خبر: ۴۰۱۹۹
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۸۴ - ۰۹:۵۴

پادشاهان خليج‌‏فارس ثابت كردند كه فاني‌‏اند

آفتاب‌‌نیوز : آخرين نفر از اين زنجيره مرگبار, «شيخ جابر الاحمد الصباح» بود كه از سال 1977 حاكم كويت بود. سه حلقه ديگر اين زنجير را «شيخ زايد» از ابوطبي, ملك «فهد بن‌‏عبدالعزيز آل سعود» از عربستان‌‏سعودي و «شيخ مكتوم بن‌‏راشد آل‌‏مكتوم» از دبي تشكيل مي‌‏دهند كه تا حدي نشان‌‏دهنده توازن در اين زنجيره است. 

با اين وجود, در مورد كويت, مشكلات لاينفك سيستم موروثي قدرت به طرز قابل توجهي چشم مي‌‏آيد. 

حكومت پادشاهي در خليج‌‏فارس با وجود مسائل اسرارآميز و خانواده‌‏هاي وسيع و پر انشعاب پيچيده‌‏تر مي‌‏شود. شيخ «سعد الصباح» كه به عنوان امير, جانشين شيخ «جابر الصباح» شده است، چنان پير و فرسوده است كه همه مي‌‏ترسند مبادا او نتواند سوگندنامه خود را در برابر پارلمان قرائت كند. 

طبق رسوم, رهبري كويت از پدر به پسر منتقل نمي‌‏شود و يا حتي همچون ديگر سلسله‌‏هاي مسلمان از برادران ارشد به برادران جوان‌‏تر نيز انتقال نمي‌‏يابد. حكومت كويت بين دو شاخه از خانواده الصباح به نام‌‏هاي «السالم» و «الجابر» دست به دست مي‌‏شود. جد بزرگ مشترك اين دو خانواده به نام شيخ مبارك در سال 1915 درگذشت. 

اين روش به خوبي عمل كرده است اما ظن و گمان‌‏هايي نيز وجود دارد مبني بر اينكه «جابري‌‏ها» به‌‏طور زيركانه‌‏اي «سالمي‌‏ها» يعني رقباي خود را از صحنه بيرون كرده‌‏اند. به عنوان مثال كويتي‌‏ها به اين مسأله توجه كرده‌‏اند كه تنها يك سالمي در كابينه 16 وزيره كويت وجود دارد در حالي كه جابري‌‏ها كمتر از شش عضو در كابينه اين كشور ندارند.

 آنهايي كه شكاك‌‏ترند، معتقدند كه شيخ «صباح الاحمد الصباح» نخست‌‏وزير اين كشور كه تصميم دارد بر كويت اميري كند، از اينكه يك سالمي‌‏ ضعيف جايگزين برادر ناتني خود يعني شيخ جابر شد، خوشحالند چرا كه اين سالمي ضعيف طبق قانون بر سركار آمده اما مدت زمان زيادي در قدرت باقي نخواهد ماند. 

در ماه‌‏هاي اخير برخي از سالمي‌‏ها اعتراضات آرامي به اين مساله كرده‌‏اند كه مبني بر اين حقوق آنها غصب شده است. نمايندگان مجلس كويت نيز خواستار دخالت بيشتري در اين مورد شده‌‏اند.

 اما با وجود اينكه اين دوز و كلك‌‏ها باعث برانگيخته‌‏شدن خشم و تنش در كويت نسبتاً دموكراتيك شده است, هنوز هم براي تماشاچيان اين بازي, يك تفريح به حساب مي‌‏آيد. همچون روند حاكم در ديگر كشورهاي حوزه خليج‌‏فارس، اين مسأله بايد بيش از يك دعواي خانوادگي باشد تا بتواند رضايت خاطر 950 هزار شهروند كويتي را مغشوش كند. 

سال گذشته اين كشور اميرنشين كه يك دهم ذخاير نفت جهان را در خود دارد، از راه فروش نفت 45 ميليارد دلار درآمد كسب كرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین