کد خبر: ۴۰۲۳۰۱
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳

وزیر بهداشت: عده ای سازمان یافته دروغ می گویند/تشخیص فتنه ها و راست و دروغ مشکل شده است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: عده ای سازمان یافته دروغ می گویند، دروغ،تهمت و غیبت برای کسب قدرت در جامعه رو به گسترش است، تشخیص راست و دروغ مشکل شده و این آفتی است که اگر از آن غفلت کنیم، همه ارزشها را از دست می دهیم.
آفتاب‌‌نیوز : سید حسن هاشمی این روزها در شرایط خاصی به سر می برد. او با موج اخباری مواجه است که از یک طرف مهمترین برنامه وزارت بهداشت در دولت یازدهم یعنی طرح تحول سلامت را زیر سوال می برد و از طرف دیگر انبوه اخبار ضد و نقیض درباره روغن پالم، آلودگی مواد غذایی، عوارض داروها و واکسن ها در رسانه های رسمی و غیر رسمی دیده می شود که هر روز مسئولان وزارت بهداشت را به پاسخگویی و تکذیب وادار می کند.

این بار نظر وزیر بهداشت را درباره این فضای جدید رسانه ای پرسیدیم. او از گرمی بازار دروغ و تهمت گفت و از افرادی که به گفته او «با اهداف قدرت طلبی، شهرت خواهی یا ثروت اندوزی، این سخنان را در جامعه منتشر می کنند» گلایه کرد.

با هم گفت و گوی تفصیلی خبرنگار ایرنا را با وزیر بهداشت می خوانیم:

*اخیرا شایعات زیادی درباره عوارض برخی واکسن ها، داروها یا مواد غذایی در شبکه های موبایلی و برخی رسانه ها دیده می شود، نظر شما درباره این فضای جدید چیست؟
هاشمی: این یک بیماری است،شایعه در تمام دنیا هست اما آنچه مهم است، این است که کاری کنیم، مردم به غذای سالم و داروی سالم دسترسی داشته باشند و بتوانند مواد سالم را از ناسالم تشخیص دهند.
بخشی از این شایعات سازمان یافته است که در آن مورد دستگاههای نظارتی و دستگاه قضایی باید برخورد کنند، که البته نمی کنند و این مایه تاسف است که برخی با استفاده از منابع دولتی یا حکومتی برای ایجاد و پخش شایعه هزینه می کنند.
شایعه در همه جای دنیا هست، در آمریکا و اروپا نیز اگر نگاه کنید، می بینید که چقدر راجع به غذاها شایعه است ولی مردم این کشورها این توانمندی را پیدا کرده اند و آن قدر توانمند شده اند که تحت تاثیر این شایعات قرار نمی گیرند. البته من فکر می کنم ما در ایران در مسیر درستی حرکت می کنیم و به تدریج مردم در برابر شایعات متعددی که با آن مواجه هستند، واکسینه می شوند.
نگاه کنید در این سی و چند سال گذشته چقدر شایعه شنیدیم، در حوزه سیاسی مردم یاد گرفته اند که به این شایعات اعتنا نکنند ولی در حوزه اجتماعی هنوز این آگاهی شکل نگرفته که البته به تدریج مردم یاد می گیرند که به شایعات اجتماعی هم توجه نکنند.

* چگونه این اتفاق می افتد؟
هاشمی: به هر حال تکنولوژی در حال پیشرفت است، دانش مردم هم افزایش می یابد، به هر حال تکنولوژی و فضای جدید آسیب هایی به دنبال دارد، تردیدی در این زمینه نیست ولی من فکر می کنم، مردم فهیم هستند و به تدریج خودشان این توانایی را پیدا می کنند که سره را از ناسره تشخیص دهند. البته شرط آن این است که مسئولان با مردم صادق باشند، حرف راست و درست را به مردم بگویند و به این ترتیب اعتماد عمومی به مسئولان افزایش پیدا می کند و مردم کمتر به حرف های حاشیه ای توجه می کنند، به هر حال مسئولان نیابد هیچ خبری را از مردم پنهان کنند و مخفی نگه دارند.

* مسئولان چگونه می توانند اعتماد مردم را جلب کنند؟ خود شما چگونه رفتار می کنید؟
هاشمی: راه حلش این است که حتما هر مسئله ای وجود داشت در وهله اول خودشان آن را به مردم بگویند، یعنی ما مسئولان باید به مردم راست بگوییم، تا اینکه اجازه دهیم شایعه پردازی شود و بعد بخواهیم شایعات را خنثی کنیم.
من فکر می کنم در حوزه سلامت مردم یک اعتماد نسبی به ما دارند. ما باید این اعتماد را قدر بدانیم و تلاش کنیم افزایش یابد، حقیقت و واقعیت را نباید از مردم پنهان کنیم. من از مردم خواهش می کنم، گوششان بدهکار شایعات نباشد، زیرا حرف های زیادی می زنند، حتی افرادی در لباس ما پزشکان هستند که حرف های نادرستی می زنند.

* مثلا چه می گویند؟
هاشمی: مثلا همین دو سه روز پیش، یکی از همکاران ما در نظام سلامت حرف هایی راجع به حقوق و درآمد پزشکان و از این جور مسائل زده است. وقتی این حرف ها را می شنوم با خودم می گویم، آخرش چه می خواهد بشود؟ این حرف ها چه نفعی برای مردم دارد، جز اینکه مردم را مأیوس می کند، جز اینکه بر این نکته تاکید می کند که نظام ناکارآمد است و ما نمی توانیم مشکلات مردم را حل کنیم، آیا ما واقعا نیاز داریم به مردم دروغ بگوییم، این حرف ها خوب نیست و امیدواریم همه مراقب صحبت هایمان باشیم.

* مردم چطور می توانند حرف های راست و دروغ را از هم تشخیص دهند؟
هاشمی: خیلی سخت است، کار مردم خیلی زیاد شده است، برای اینکه بتوانند حقیقت را تشخیص دهند. فتنه های مختلفی در جامعه وجود دارد.

* چه فتنه هایی؟
هاشمی: فتنه این است که شما واقعا نتوانید حقیقت را از غیر حقیقت و واقعیت تشخیص دهید.

* مردم چگونه می توانند متوجه واقعیت بشوند؟راه حل شما چیست؟
هاشمی: واقعا راه حل مشخصی ندارد. برای خود من هم پیش می آید، هر روز خبرهایی می شنوم یا می خوانم که فکر می کنم واقعیت آن است، آن هم در این سطح مسئولیت و تولیت، بنابراین کار خیلی سختی است. فکر می کنم که مسئولیت دستگاه قضایی در این زمینه خیلی مهم است.

* مسئولیت قوه قضاییه چیست؟
هاشمی: ما در یک جامعه اسلامی زندگی می کنیم، اگر در این جامعه خیلی از افراد دروغ بگویند یا حقیقت را به مردم نگویند، یا به تعبیری دروغ بگویند، این چه جامعه اسلامی است، اگر باور داشته باشیم کلید همه گناهان دروغ است، خیلی از مشکلات حل می شود.
اما برخی مسئولان و دستگاههای متولی به این امر باور ندارند، خیلی از مشکلات کشور به خاطر همین دروغ ها، غیبت ها و تهمت هاست، اگر به این نکته باور داشته باشیم، طور دیگری عمل می کنیم اما اکنون می بینیم که سازمان یافته دروغ می گویند، تهمت می زنند و غیبت می کنند.

**تهمت ها علیه چه کسانی است، دولت، وزارت بهداشت یا در کل کشور؟
هاشمی: نه در کل کشور است، منظور من فقط دولت یا وزارت بهداشت نیست.علیه اشخاص مختلف از تریبون های رسمی حرف هایی زده می شود و ادعاهایی می شود که در هیچ جایی ثابت نشده است و نمی شود، خیلی از فتنه هایی که در کشور ایجاد شد به خاطر همین اتهام زنی ها بود. اتهام هایی که در هیچ محکمه ای ثابت نشد. باید جلوی این رفتارها را بگیریم.

** چطور باید جلوی این رفتارها را بگیریم؟
هاشمی: بالاخره این کشور یک کشور اسلامی است، امام حسین(ع) برای چه قیام کرد و شهید شد، به خاطر مبارزه با دروغ بود، به خاطر مبارزه با ریا و بدعت گذاری بود.

** فکر می کنید این افرادی که به قول شما دروغ می گویند، چه هدفی دارند؟
هاشمی: هدف آنها چیزی جز نفسانیات نیست،به نظر می رسد خیلی ها از ما اسیر خودمان شده ایم و البته دیگران را مقصر می دانیم. برای قدرت، ثروت و شهرت است، چیزهایی که در طول تاریخ همه اسیر آن بوده اند، امروز هم به نظر می رسد بخشی از عقب ماندگی کشور از اهداف ارزشمند انقلاب اسلامی به خاطر این گرفتاری هاست که همه ما گرفتار آن شده ایم.

** چرا این روزها بیشتر از گذشته درباره دروغ و این حرف ها صحیت می کنید، اتفاق جدیدی افتاده است؟
هاشمی: خوب اگر در کشور اسلامی از این بلیه های اخلاقی دور نباشیم، مطمئن باشید که این جامعه اسلامی نمی ماند، من قبلا هم گفته ام که وجه تمایز جمهوری اسلامی با کشورهای دیگر اخلاقمداری آن است و گر نه در کشورهای دیگر، که خیلی بهتر از ما عمل کرده و می کنند. اگر توانستیم اخلاق را در جامعه تعمیم دهیم در مسیر رسول الله(ص) حرکت کرده ایم، در غیر این صورت پوسته ای بیشتر از اسلام باقی نمی ماند. جمهوری اسلامی که آرزوی شهدای انقلاب، امام بزرگوار و و رهبر انقلاب اسلامی است، مگر غیر از این است.

** جامعه چگونه باید باشد که این آرزو محقق شود؟
هاشمی: ما همان طور که در زندگی شخصی یکسری اصول اخلاقی داریم باید در جامعه هم داشته باشیم، در زندگی خصوصی ما اگر امانتداری، اعتماد و صداقت نباشد، زندگی از هم می پاشد، جامعه هم بدیلی از زندگی شخصی است، آنچه باعث غصه من است، این است که خیلی از دوستان ما که ارزشی هستند، متاسفانه این جوهر در رفتارشان فراموش شده است، از دیگران هیچ انتظاری ندارم، آنها را باید به اخلاق دعوت کنیم. خود ماها که باید انقلاب را و دستاورهای آن را حفظ کنیم و تبلیغ کنیم، نباید دچار این آلودگی ها شویم اما روز به روز بیشتر می بینیم که این بیماری و این رفتارهای غیر ارزشی گسترش و تعمیق پیدا می کند.

** چرا؟
هاشمی: برای هیچ. واقعا برای هیچ. هیچ همان قدرت است، آنچه ماندگار است، قدرت خداوند است، به خاطر دنیا، دروغ می گوییم، تهمت می زنیم، به خاطر چی، حالا فردا قدرت دست ما بیفتد، مگر قبلا دست ما نبوده است، آن وقت چه کار کردیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین