کد خبر: ۴۰۲۸۸
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۴:۲۶
ایران به همکاری های خود با آژانس ادامه می دهد

از شورای امنیت نمی ترسیم

سفیر ایران از دانمارک فراخوانده شد
آفتاب‌‌نیوز : سخنگوی وزارت امور خارجه در کنفرانس خبری امروز صبح خود در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید آیا شما از شورای امنیت می ترسید؟ 

گفت:« ما گزینه های مختلفی داریم و فکر می کنیم که در صورت ارجاع یا گزارش پرونده ایران به شورای امنیت طرف مقابل قطعا بیشتر ضرر خواهد کرد. در هر صورت ما خودمان را برای این شرایط آماده کرده بودیم. 

وی تصریح کرد: ما در گذشته شرایطی بسیار سخت تر از شرایط اکنون چه در دوران جنگ و چه در مقاطع دیگر را تجربه کرده ایم که با تدبیر و درایت از آنها سربلند بیرون آمدیم.»
آصفی در جواب به این پرسش که آیا ایران و آژانس در مذاکرات و همکاری های خود دچار بن بست شده اند؟ گفت:« ما هیچ بن بستی را مشاهده نمی کنیم، ایران در چارچوب مقررات و ان.پی.تی با آژانس همکاری کرده و این همکاری را ادامه می دهد. همان طور که درچند سال گذشته هیچ کشوری به اندازه ایران با آژانس همکاری نخواهد کرد.» 

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد:« ما اعلام می کنیم که راه مذاکره کماکان باز است و این به آژانس بر می گردد، آقای هاینونن معاون البرادعی هم که به ایران آمد اذعان کرد که همکاری های ایران با آژانس مطلوب بوده و ابهامات بازرسان آژانس بر طرف شده، منتهی فضای سیاسی جلسات اجازه نداد که کارکارشناسی بر روی پرونده انجام شود. 

وی ادامه داد: بخش اعظمی از غیر متعهدها با مخالفت های خود جلسه آژانس را برای سه روز به تاخیر انداختند.
آصفی در پاسخ به سوال خبرنگار آفتاب که از وی پرسید:« دلیل مخالفت فقط سه کشور با قطعنامه شورای حکام و رای موافق کشور شیعه یمن به این قطعنامه چه بود؟» اضافه کرد:« ما قبلا هم گفته بودیم که این جلسه یک جلسه زائد و سیاسی است و تاکید کرده بودیم که اگر این جلسه سیاسی باشد، قطعا مفید نخواهد بود. خود آقای البرادعی هم اعلام کرده بود که وقت کافی برای ارائه گزارش در این نشست را ندارد. 

به هر حال فضای بسیار زیاد سیاسی جلسه و فشار شدید برخی کشورها باعث شد تا کشورهایی که ضعیفند یا توان دیپلماسی ضعیفی دارند، تحت این فشارها تسلیم شوند.
در هر صورت وقتی فضا تا این اندازه سیاسی باشد و برخی کشورها با زور و تهدید مواجه شوند، نتیجه همین خواهد شد که دیدیم. 

آصفی درباره افزایش همکاری ایران با آژانس و اینکه آیا تعلیق غنی سازی جزو وظایف ایران بوده یا خیر گفت:« ما بر اساس یک تفاهم غنی سازی اورانیوم را موقتا به حال تعلیق در آوردیم و این تعلیق جزو وظایف ما نبوده، حالا اگر بخواهیم که سطح همکاری های خود را با آژانس افزایش دهیم احتیاج به مصوبه مجلس شورای اسلامی داریم ولی مجلس برخلاف این مصوبه رای داده است. اما این به معنای قطع همکاری با آژانس نیست و ایران در چارچوب ان.پی.تی با آژانس همکاری می کند. 

از سخنگوی وزارت خارجه پرسیده شد:« آیا طرح روسیه هنوز به قوت خود باقی است؟» 

آصفی در پاسخ گفت:« شرایط درباره طرح روسیه عوض شده، ما یک دور مذاکرات را با روسیه پشت سر گذاشتیم و دور دوم مذاکرات در 16 فوریه صورت خواهد پذیرفت. اما این روسیه است که باید طرح خود را با شرایط جدید سازگار کند. اگر این اتفاق بیفتد آن وقت این طرح قابل بحث و بررسی است.
از آصفی درباره مالکیت سفارت انگلیس بر باغ قلهک پرسیده شد و اینکه شهردار منطقه 3 گفته که انگلستان بر این باغ سند مالکیت دارد.‌آیا ایران می خواهد این باغ را باز پس بگیرد؟
وی در پاسخ فقط گفت: « این موضوع از طریق مراجع مختلف در حال بررسی است.» 

خبرنگاری از آصفی پرسید که طبق دستور احمدی نژاد آیا ایران فعالیت غنی سازی اورانیوم را در سطح صنعتی در تاسیسات نطنز از سر خواهد گرفت و آیا ایران اقدام به اخراج بازرسان آژانس و تعطیلی 

دوربین های نصب شده در سایت های هسته ای خود می کند؟ 

آصفی در پاسخ گفت: «این مباحث، بحث هایی فنی هستند که در هنگام خود، سازمان انرژی اتمی درباره آن تصمیم گیری می کند.» 

سخنگوی وزارت خارجه درباره علت همگامی روسیه و چین با اروپا و اینکه آیا این دو کشور در صورت مطرح شدن پرونده ایران در شورای امنیت به آن رای مثبت خواهند داد؟ 

گفت: «ایران بر روی هیچ کشوری حساب نکرده بود، ما همیشه گفته بودیم که فقط بر روی ظرفیت های داخلی خودمان حساب می کنیم. این جوسازی ها باعث نمی شود که در عزم مردم ما برای پیشرفت توسعه و دستیابی به فن آوری صلح آمیز هسته ای خللی وارد شود.» 

وی ادامه داد: «رای روسیه و کشورهای دیگر باعث تاسف است ولی آن چیزی که مهم است حقوق ایران است و اولویت ما منافع ملی ایران است. 

وی در پاسخ به این پرسش که از الان تا ماه مارس ایران چه ابتکار عملی را عرضه خواهد کرد و آیا تکیه به کشورهای عدم تعهد عاقلانه است یا خیر؟ گفت: «از کشورهای عدم تعهد 3 کشور به این قطعنامه رای مخالف و چند کشور دیگر هم رای ممتنع دادند بنابراین بدین گونه هم نیست که عدم تعهد وزنی نداشته باشد ما هم تا اجلاس ماه مارس فعالیت های دیپلماتیک خودمان را ادامه می دهیم. 

اقدام برخی روزنامه های غربی در توهین به پیامبر اسلام و واکنش ایران در این مورد سوال دیگری بود که از آصفی پرسیده شد و وی به آن پاسخ داد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: «این اقدام بسیار زشت بود تکرار آن هم نشان داد که یک عمل سازماندهی شده بود. آزادی بیان در همه جا همواره با احساس مسئولیت و حفظ کرامت انسانی است. ما در واکنش به این اقدام سفیر خود را از دانمارک فرا خوانده ایم. و ایشان تا چند روز آینده به تهران بر می گردند. رییس جمهور هم دستور دادند که در رابطه با روابط اقتصادی با این کشور تجدید نظر شود.این وظیفه اروپاست که این فضاحت را برطرف کند. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال حمله نظامی اسراییل به ایران وجود دارد بیان کرد: «به هیچ عنوان بحث حمله نظامی یا تحریم اقتصادی در کار نیست. رژیم صهیونیستی می داند که اگر این اشتباه را انجام دهد امکان تاوان آن را ندارد. فکر نمی کنم آنها این اقدام احمقانه را انجام دهند. 

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات صدر اعظم آلمان درباره ایران گفت: «این حرف ها ناشی از روحیه برتری جویی و خود شیفتگی آنها است که ربطی به دوره تاریخی اکنون ندارد. یک سیاستمدار باید هنگام حرف زدن چشم و دهانش را با هم باز کند. 

از آصفی پرسیده شد: « آفریقای جنوبی با توجه به سرمایه گذاری های زیاد ایران در آن کشور حاضر نشد به قطعنامه رای منفی بدهد. آیا ایران در شناسایی کشورهای دوست و دشمن دچار اشتباه نشده است؟ که وی اینگونه پاسخ داد: «ما اشتباهی انجام نداده ایم. ظرفیت کشور‌ها برای ما روشن است ولی در این اجلاس فشار آمریکا بسیار زیاد بود، ضمن اینکه در یک فضای سیاسی این گونه مسائل کاملا قابل پیش بینی بود. 

عدم حمایت کشورهای جهان اسلام از جمهوری اسلامی ایران در تصویب این قطعنامه موضوع سوال دیگری بود که سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به آن گفت: «سوریه به قطعنامه رای منفی داد و لیبی به آن رای ممتنع داد. ضمن اینکه نباید جهان اسلام را در دولت ها خلاصه کرد بلکه باید به ملت های اسلامی نگاه کرد. بنابراین ایران حمایت جهان اسلام را دارا می باشد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین