کد خبر: ۴۰۳۰۹
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۵:۴۷

آیا رهیافت تدریجی آمریکا برای فشار به ایران جواب خواهد داد؟

آفتاب‌‌نیوز : این روزنامه آمریکایی با اشاره به موفقیت آمریکا در گزارش پرونده ایران به شورای امنیت می نویسد: اخبار خوب در مورد رای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای این است که آمریکا و متحدینش توانمند ائتلاف بین المللی در مقابل خواسته تهران در دستیابی به سلاح هسته ای را گسترش دهند. یک سال پیش جورج بوش در تلاش برای ارجاع ایران به شورای امنیت تنها بود اما اینکه نه تنها حمایت قدرت های آمریکایی بلکه حمایت چین و روسیه را نیز به دست آورده است.
در مقابل، آمریکا برای ایجاد این ائتلاف هزینه هایی را نیز پرداخته است: اول اینکه اقدامات پیش بینی شده آرام و ضعیف است. آمریکا برای کسب حمایت (چین و روسیه) پذیرفت که شورای امنیت تا نشست مارس آژانس بین المللی انرژی هسته ای هیچ اقدامی بر علیه ایران انجام ندهد.
اظهارات گری شولت نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی هسته ای در مورد اینکه آمریکا رهیافتی تدریجی برای وارد آوردن فشار بیشتر بر ایران را پیش بینی کرده است نشان می دهد که شورای امنیت در ابتدا کاری جز صدور بیانیه انجام نخواهد داد. هرگونه اقدام شدیدتر مثل اعمال تحریم بر علیه ایران نیاز به حمایت بیشتر روسیه و چین در شورای امنیت دارد.
بعلاوه ایران، پس از آنکه وانمود کرد طرح روسیه برای انتقال غنی سازی ایران به خاک روسیه را در دست بررسی دارد اینک اعلام کرده است که هرگز این طرح را مورد توجه قرار نمی دهد. ایران همچنین تهدید کرده که همکاری غنی سازی در مقیاس وسیع را آغاز خواهد کرد. علاوه بر اینکه ایران می تواند از فرصت اضافی که آژانس بین المللی انرژی هسته ای برای مذاکره در نظر گرفته استفاده کند در عین حال ممکن است حکومت ایران بن بست هسته ای را گسترش دهد. حتی ممکن است ایرانیها این گونه تصور کنند که آمریکا به دلیل گرفتار شدن در عراق تمایلی به توقف گسترش تسلیحات ندارد و یا توانایی این کار را در خود احساس نمی کند.
از سوی دیگر متحدین آمریکا از اقدام نظامی و یا حتی تحریم بر علیه ایران حمایت نخواهند کرد، حتی اگر چنین اتفاقی هم بیفتد ایران امتیاز نفت را در اختیار دارد، بعلاوه می تواند با بیرون کشیدن نفت خود از بازارهای نفت خام بازار را به هم بریزد. تنها در صورتی ایران برنامه های هسته ای اش را متوقف می کند که بفهمد شورای امنیت یا متحدین دیگر آماده اند در مقابل ایران اقداماتی را انجام دهند که آسیب جدی به اقتصاد ایران یا امنیت رژیم می رساند.
در پایان واشنگتن پست به این نکته اشاره می کند که برای دولت جرج بوش همچنان این سوال باقی است که چگونه بازدارندگی محکم و به اندازه کافی موثر و معتبر برای متوقف کردن ایران ایجاد می شود و آیا این اقدام بازدارندگی با اتحاد جهانی یا بدون آن حاصل خواهد شد.ژ



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین