کد خبر: ۴۰۳۱۴
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۵:۱۳

آمریکا: فشار بر ایران را افزایش خواهیم داد

آفتاب‌‌نیوز : بوش گفت: این گام مهم پیام روشنی به ایران بود برای اینکه بداند دنیا اجازه نخواهد داد سلاح هسته‌ای به دست بیاورد.

وی گفت: رای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت برای تحریم‌های احتمالی به خاطر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور پایان دیپلماسی نیست بلکه آغاز یک مرحله «تلاش گسترده دیپلماتیک» برای بازداشتن تهران از ساخت بمب اتمی است.

مقامات آمریکایی می‌گویند ایران در محاسبه واکنش‌های بین‌المللی اشتباه کرده است.

«کاندولیزا رایس» وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت: امیدواریم حکومت ایران به این پیام روشن را توجه کند.

این سخنان نشانگر سخت‌تر شدن مواضع آمریکا علیه ایران پس از شکست دیپلماتیک روز شنبه این کشور با تلاش سه ساله واشنگتن و با وجود انکار ایران نسبت به قصد تولید بمب است.

«دونالد رامسفلد» وزیر دفاع آمریکا با بیان اینکه فشار آمریکا بر ایران افزوده خواهد شد، گفت این کشور بزرگ‌ترین حامی تروریسم است.

«جان مک کین» سناتور آمریکایی با یادآوری اینکه چین و روسیه دو کشور دارای حق وتو در مقابل خواست آمریکا برای اقدام سریع علیه ایران مقاومت کردند، خواستار اعمال تحریم این کشور از سوی تمام کشورهای جهان شد.
«مک کین» در یک کنفرانس امنیتی در مونیخ گفت: هر گزینه‌ای قابل تامل است. تنها یک چیز از اقدام نظامی بدتر است و آن این است که ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد.

ایالات متحده گفته است که برای متوقف ساخت ایران از ادامه برنامه هسته‌ای‌اش از روش دیپلماتیک استفاده خواهد کرد و قصد حمله نظامی ندارد.

شورای امنیت می‌تواند فشار بین‌المللی علیه ایران را شدت دهد اما بسیاری از دیپلمات‌ها و تحلیلگران منع تکثیر سلاح تردید دارند غرب بتواند ایران را در صورتی که قصد ساخت بمب اتمی داشته باشد، متوقف کند. تخمین زده می‌شود مدت زمان این کار چند سال تا یک دهه به طول انجامد.

بوش گفت: ایالات متحده انتظار دارد شورای امنیت در کنار آژانس قرار گرفته و از ایران بخواهد تمام فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی و بازفرآوری را به تعلیق درآورد، به طور کامل با آژانس همکاری کند و به مذاکرات با سه کشور اروپایی بازگردد.

وی گفت: این مراحل برای حکومت ایران ضروری است تا بتواند این اعتماد را به وجو آورد که به دنبال بمب اتمی در پوشش برنامه غیرنظامی نیست.

تهران روز شنبه پس از رای‌گیری در شورای حکام اعلام کرد که بازرسی‌های بازرسان را به سرعت محدود کرده و غنی‌سازی اورانیوم که در ساخت بمب مورد استفاده قرار می‌گیرد را در مقیاس گسترده را آغاز خواهد کرد. این در حالیست که اعلام کرده هدفش تولید انرژی است.

دیپلمات‌های بلندپایه آمریکایی گفتند ایالات متحده از مواضع خود عقب‌نشینی نخواهد کرد و اظهارات ایران را نشانه‌ آن دانستند که این کشور مقابله را به مذاکره ترجیح داده است.

بوش گفت: مقاومت ایران تنها موجب انزوای بیشتر این کشور از جامعه جهانی شده و خواسته مردم ایران برای داشتن زندگی بهتر را زیر سئوال می‌برد.

ایالات متحده در ماه مارس و زمان تشکیل نشست شورا تدابیر مشخص‌نشده‌ای را برای فشار تدریجی بر ایران به منظور محدود کردن برنامه‌هایش آغاز خواهد کرد. نیکلاس برنز مرد شماره 3 وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما قصد داریم فشار را مرحله به مرحله زیاد کنیم.

وی گفت: با وجود تلاش‌های بسیار ایران برای پیشگیری از هم‌رای شدن کشورهای قدرتمند اروپایی، روسیه و چین با آمریکا، واشنگتن موفق شد موضوع را به شورای امنیت ارجاع دهد.

برنز افزود: ایران در دیپلماسی خود استراتژی را پیگیری می‌کرد که فکر می‌کرد توسط آن قادر خواهد بود تدابیر مهمی را در کنار چرخه سوخت پیش ببرد.

مقاومت روسیه و چین موجب شد شانس اقدام شدید در زمان نزدیک توسط شورا کم شود.

با وجود شبهاتی که وجود دارد و ایران در طول این چند سال نتوانسته از نگرانی‌های جهانی مبنی بر اینکه به دنبال ساخت بمب اتمی است، بکاهد، بسیاری از کشورهای دیگر در حمایت از آمریکا مردد هستند زیرا نگرانند آمریکا به کشور همسایه عراق لشکرکشی کند.

ایالات متحده در سال 2003 برای صدور مجوز جنگ آغاز جنگ علیه عراق به سازمان ملل فشار آورد با عنوان اینکه هدفش محدود کردن سلاح‌های کشتار جمعی این کشور است اما چنین سلاح‌هایی هرگز در عراق یافته نشد و مدرک اصلی که واشنگتن به آن اشاره کرده بود، نادرست از آب درآمد.

«ریچارد پرل» معمار اصلی تهاجم به عراق روز شنبه گفت که غرب نباید اشتباه کند و برای استفاده از نیروی نظامی علیه ایران زیاد منتظر بماند زیرا ممکن است در این فاصله ایران به بمب اتمی دست یابد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین