کد خبر: ۴۰۳۱۹
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۵:۱۶

مرحله جدید بحران هسته‌ای ایران

آفتاب‌‌نیوز : بنا بر این گزارش، ایران در این باره به سرعت واکنش نشان داد و گفت که همکاری با بازرسان سازمان ملل را متوقف می‌کند و با تهدید به از سرگیری فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم، اعلام کرد قرارداد احتمالی با روسیه منتفی است که این موارد، موضوع رویارویی را تقویت می‌کند.

بر اساس این گزارش، مشخصه حرکت شورای امنیت دو وجه دارد، نخست قدرت اعمال تحریم این شورا است، که در این حال به یک نیروی تعدیل‌کننده نیاز است. دیگری آن چیزی است که قدرت‌های غربی به توسط آن روسیه و چین را با خود همراه کرده‌اند. این مشخصه غرب را قادر می‌سازد که به افکار عمومی بقبولاند که این یک مسئله بین‌المللی است و مقابله دیگر غرب با یک کشور اسلامی نیست.

این گزارش افزود: به هر حال، هیچکدام از دو کشور روسیه و چین از بازیگران عمده سیاست جهانی، موافق تدابیر سخت علیه ایران نیستند و هنوز حتی مشخص نیست که شورای امنیت چنین قصدی داشته باشد.

بنا به گزارش بی.بی.سی، به طور قطع تا ماه آینده که محمد البرادعی رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش دیگر خود راجع به ایران را آماده خواهد کرد، اتفاقی نمی‌افتد که البته این توافقی است که آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و نمایندگان کشورهای اروپایی در نشست لندن در 30 ژانویه کردند و بخش اعظم کار بستگی به گزارش دارد.

بی.بی.سی افزود: اگر البرادعی از ایران نشانه‌های خوبی دریافت کند، روسیه و چین که با تردید رای مثبت به ارجاع دادند، با هرگونه پیشنهاد تحریم مخالفت خواهند کرد. اما اگر گزارش مثبت نباشد، در این گزارش آورده است: شورا در وهله نخست به ایران هشدار می‌دهد که باید تمام درخواست‌های آژانس در مورد بازرسی را اجرا کند. ایران باید خودش را برای مسایلی مانند دسترسی به افراد، مکان‌ها و مدارک آماده کند گرچه به تازگی گام‌های بیشتری در این راه برداشته است.

بنابراین گزارش، آخرین اتهام علیه ایران که از سوی منابع آژانس مطرح شده آنست که این کشور اسناد مربوط به نحوه ریخته‌گری اورانیوم با غنای بالا به منظور تولید کلاهک هسته‌ای را در اختیار دارد. گفتنی است این مدارک از سوی تهران به آژانس ارایه شده است.

در این گزارش می‌خوانیم، ایالات متحده و متحدانش معتقدند این اسناد نشانگر علاقه ایران به ساخت بمب هسته‌ای‌ است اما ایران با این نظر مخالفت کرده و گفته بدون آنکه بخواهد این مدارک از سوی شبکه عبدالقدیر خان دانشمند هسته‌ای پاکستانی که عراق نیز پیش‌تر فناوری غنی‌سازی را از آن به دست آورده بود، در اختیارش قرار گرفته است.

مسئله داشتن چرخه سوخت هسته‌ای هنوز مورد اختلاف نظر اساسی با ایران است.

هیچکس نمی‌داند که این مسئله را چگونه حل کند چرا که ایران بر حق خود مبنی بر داشتن سوخت هسته‌ای بر اساس معاهده منع تکثیر هسته‌ای اصرار دارد. تمام آنچه این معاهده می‌خواهد آنست که مراحل کار زیر نظر بازرسان آژانس انجام شود. این در حالی است که ایران اعلام کرده بمب نخواهد ساخت و به علاوه رهبر این کشور فتوا داده که این کار نباید انجام شود.

اما غرب با این استدلال که تهران به مدت 18 سال برنامه غنی‌سازی‌اش را پنهان کرده و قابل اعتماد نیست، غنی‌سازی را حق ایران نمی‌داند.

به نظر می‌رسد روسیه و چین در بین دوراهی قرا گرفته‌اند. از سویی درباره ایران نگرانند و از سوی دیگر نمی‌خواهند مسئله طولانی شود. هر دو، منافع اقتصادی زیادی در ایران دارند. روسیه در حال ساخت راکتور هسته‌ای هستند که در زمان حکومت شاه آلمانی‌ها آغاز کرده‌اند. چین نیز به تازگی یک قرارداد بلندمدت خرید نفت و گاز با ایران امضا کرده است. اما این منافع باعث نمی‌شود که این کشورها بخواهند ایران به فناوری هسته‌ای دست یابد. روسیه پیشنهاد کرده که سوخت مورد نیاز ایران را غنی‌سازی کند و گفت‌وگوها با افرادی که مایل به یافتن راه‌حلی در این میان هستند، ادامه یابد. به هر حال ایران حداقل در حال حاضر این طرح را نپذیرفته است.

بی.بی.سی افزود: ادامه کار از طریق دیپلماسی زمان‌بر است. به علاوه یک مقام ارشد انگلیسی که از نزدیک روند پرونده را دنبال می‌کند، اظهار نظر کرده که این کار چندین سال طول خواهد کشید.

وی گفت: پنج سال پیش گفتیم که ایران پنج سال تا ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد و هنوز همین را می‌گوییم. به این می‌گویند پیشرفت.

البرادعی پیشنهاد کرده که ایران کارش را به مدت 10 سال متوقف کند.

تاکنون، ایران از حرکت سریع امتناع کرده است و تاکتیکی که استفاده کرده در حد حرف و انجام کارهای آزمایشی بوده است. این کشور تمام محدودیت‌ها را کنار گذاشته در حالی که می‌داند اگر به این روش ادامه دهد، مراحل سخت‌تری پیش رو دارد که اقدام توسط شورای امنیت یکی از آنها خواهد بود.

برخی این پرسش‌ را مطرح می‌کنند که آیا ممکن است روند دیپلماسی به سوی اقدام نظامی پیش رود. کسی نمی‌داند نقطه حساس چیست.







بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین