کد خبر: ۴۰۳۴۱
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۷:۱۵
وبلاگ نويسان، مراقب باشيد!

سند سری طرح آمريکا برای نبرد با اينترنت

آفتاب‌‌نیوز : در حالی که جهان از طريق اينترنت به سوی يکپارچگی می رود، پنتاگون استفاده از امکانات شبکه های رايانه ای، فن آوری های بی سيم و رسانه های نوين را در عمليات نظامی در نظر می گيرد.
ارتش آمريکا با پيش بينی استفاده از رسانه های نوين برای تاثيرگذاری بر افکار عمومی و طراحی سلاح هايی برای "حمله به شبکه رايانه" سعی می کند نحوه نبرد در يک جنگ الکترونيک را فراگيرد.
اين سند، "راهنمای عمليات اطلاعاتی" نام دارد و با استفاده از "قانون آزادی اطلاعات" از "بايگانی امنيت ملی" در دانشگاه جرج واشينگتن اخذ شده است.
مقامات رسمی پنتاگون اين سند را در سال ۲۰۰۳ نوشته اند و وزير دفاع آمريکا دونالد رامسفلد آنرا امضا کرده است.
اين "راهنما" خواستار بازسازی همه جانبه توانايی های نظامی برای هدايت عمليات اطلاعاتی و جنگ های الکترونيک شده است. اين سند همچنين در مورد برخی جزئيات، برای اينکه چگونه نيروهای ارتش آمريکا بايد درباره اين جنگ مجازی نوين فکر کنند، توصيه هايی کرده است.
سند مذکور می گويد اطلاعات برای "موفقيت در عمليات نظامی، واجب" است و اضافه می کند که رايانه ها و شبکه های مخابراتی اهميت عملياتی حياتی دارند.

تبليغات

روش های تشريح شده در اين سند مجموعه ای از فعايت های نظامی عجيب را شامل می شود: افسران مسئول روابط عمومی که خبرنگاران را توجيه می کنند، نيروهای عمليات روانی که سعی می کنند افکار و باورهای نيروی دشمن را دستکاری کنند و متخصصان حمله به شبکه های رايانه ای که تلاش می کنند شبکه های الکترونيکی دشمن را نابود کنند.
همه موارد فوق در دستورالعمل عمليات اطلاعاتی لحاظ شده اند.
احتمالا حيرت آورترين جنبه اين "راهنما" اعتراف آن به اين نکته است که اطلاعات بعنوان بخشی از عمليات روانی نظامی، راه خود را به درون رايانه و صفحه تلويزيون شهروندان عادی ايالات متحده نيز باز کرده است.
اين سند چنين تعبير کرده که: "اطلاعات ويژه مخاطبان خارجی شامل سياست های عمومی و عمليات روانی، به طور فزاينده بوسيله مخاطبان داخلی (آمريکا) جذب می شوند".
"راهنما" ادامه می دهد: "پيام های عمليات روانی اغلب بوسيله رسانه های خبری برای مخاطبان بسيار گسترده تری که شامل مردم آمريکا نيز می شوند، بازپخش می شود".
نويسندگان سند اعتراف می کنند که رسانه های خبری آمريکا نبايد ناآگاهانه تبليغات و پروپاگاندای ارتش را پخش کنند. "حد و مرزهايی مشخص بايد تعريف شوند". اما به نظر نمی آيد آنها چگونگی آن را تشريح کرده باشند.
يکی از مقامات بايگانی امنيت ملی آمريکا می گويد: "در اين دوران، غير ممکن است مانع بازگشت و پخش دوباره داستان هايی در آمريکا شد که بخشی از جنگ روانی و پروپاگاندا بوده و برای خارج فرستاده شده اند".

مشکل بی اعتباری

اطلاع عموم از عمليات اطلاعاتی ارتش آمريکا کم است، اما اينک به لطف برخی اشتباهات، در حال افزايش است.
اواخر سال گذشته، خبری به بيرون درز کرد که پنتاگون به يک شرکت خصوصی بنام گروه لينکلن پول داده تا صدها مقاله آماده را در روزنامه های عراقی به چاپ رساند. اين مقالات همه در حمايت از سياست های آمريکا و بوسيله کارکنان ارتش نوشته شده بودند.
در نمونه ای ديگر، يک سايت که ظاهرا اطلاعاتی در مورد مسايل سياسی در آفريقا و حوزه بالکان منتشر می کرد ساخته و پرداخته پنتاگون از آب درآمد.
اما وسعت واقعی عمليات اطلاعاتی پنتاگون چندان روشن نيست. مشخص نيست آنها چگونه کار می کنند، اهدافشان چيست و چه موقع از "اطلاع رسانی" به "تاثيرگذاری" بر عامه گرايش پيدا می کنند.
اين "راهنما" با اين حال شمه ای از آنچه ارتش آمريکا به سمتش در حرکت است را نشان می دهد و تصوير بزرگی از آنچه در فکرشان است به دست می دهد.
در اين سند آشکار شده که اعضای عمليات روانی از برنامه های رسانه ای دولت آمريکا "پشتيبانی" می کنند. بعنوان نمونه تلويزيون مارتی که برای کوبا برنامه پخش می کند از اين حمايت ها برخوردار است.
اين "راهنما" پيشنهاد می کند يک سايت جهانی برای حمايت از اهداف راهبردی آمريکا راه اندازی شود. اما توجه کنيد، از ديپلمات های آمريکايی استفاده نخواهد شد! در مقابل اين سايت از "افراد ثالث که از مقامات آمريکايی اعتبار بهتری برای مخاطبان خارجی دارند" استفاده می کند.
اين گزارش همچنين استفاده از مجموعه ای از فن آوری ها را برای پخش پروپاگاندا در خاک دشمن به اعضای عمليات روانی پيشنهاد کرده است. هواپيماهای بدون سرنشين، تجهيزات بی سيم، تلفن های همراه و اينترنت رايج ترين فن آوری های پيشنهادی هستند.

'نبرد با اينترنت'

وقتی اين گزارش به تشريح برنامه "جنگ الکترونيک" ميرسد، لحن بسيار غيرعادی به خود می گيرد.
به نظر می رسد که سند فوق اينترنت را معادل يک سيستم جنگ افزاری دشمن فرض کرده است.
در اين "راهنما" آمده که: "راهبردها بايد بر اين اساس بنا شوند که وزارت (دفاع) بعنوان يک سيستم جنگ افزاری دشمن با اينترنت بجنگد".
شعار "نبرد با اينترنت" بارها در لابلای اين "راهنما" به چشم می خورد.
نويسندگان سند هشدار داده اند که شبکه اينترنتی آمريکا در مقابل حملات هکرها، دشمنانی که قصد از کار انداختن آن را دارند يا جاسوسانی که بدنبال کسب اطلاعات هستند بسيار آسيب پذير است.
"شبکه ها سريعتر از آنکه بتوانيم از آنها حفاظت کنيم گسترش می يابند ... خطر حملات ماهرانه افزايش يافته است ... شمار رويدادهای خطرناک بيشتر شده است."

بلندپروازی آمريکا

در بخش آخر اين سند به ايالات متحده توصيه شده که بايد به قدرتی دست يابد تا بتواند "حداکثر کنترل را بر همه ارتباطات الکترومغناطيس" اعمال کند.

نيروهای آمريکا بايد قادر باشند "کل سيستم ارتباطات الکترونيکی دنيا را قطع يا نابود" کند.
کمی در اين مورد تامل کنيد!
ارتش آمريکا می خواهد به اين قدرت دست يابد تا همه تلفن ها، همه شبکه های رايانه ای و همه سيستم های رادار روی کره زمين را تحت کنترل خود در آورد.
آيا اين طرح ها تنها خواب و خيال ديوان سالارانی خود بزرگ بين هستند؟ يا واقعا جدی اند؟
اين حقيقت که "راهنمای عمليات اطلاعاتی" توسط وزير دفاع تاييد شده می تواند حاکی از اين نکته باشد که چنين طرح هايی در پنتاگون، بسيار جدی گرفته شده اند.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین