کد خبر: ۴۰۳۴۷
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۹:۴۰
به دنبال تصویب قطعنمه شورای حکام علیه ایران

همکاری، مذاکره و مواجهه ـ کدامیک؟

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاری فرانسه، امریکا از تصویب این قطعنامه که باب اعمال تحریم علیه ایران را باز کرده اظهار رضایت می کند.
شان مک کورمک سخنگوی دولت امریکا در گفت و گو با آسوشیتدپرس گفته است: رای شورای حکام پیامی روشن و غیر قابل اشتباه برای ایران فرستاده مبنی بر اینکه آنها باید تعهدات بین المللی خود را رعایت کرده و خواسته جامعه جهانی گوش دهند.
قطعنامه های تصویب شده با 27 رای موافق، 3 رای مخالف و 5 رای ممتنع از ایران می خواهد تمام فعالیت های مربوط به غنی سازی را متوقف و با بازرسان سازمان ملل همکاری کامل داشته باشد. در عین حال تا نشست بعدی آژانس بین المللی انرژی هسته ای در ماه مارس، فرصت دیپلماسی در نظر گرفته شده است.
به نقل از خبرگزاری فرانسه به نظر می رسد اقدامات تنبیهی بر علیه ایران در مراحل آخر کار شورای امنیت باشد و ابتدا با صدور بیانیه ای از ایران دعوت به همکاری شود.
گریگوری شولت نماینده امریکا در آژانس بین الملل انرژی هسته ای گفت: هدف این است که ایران بین همکاری و مذاکره با مواجه یکی را انتخاب کند.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه از ایران خواسته است به نحو سازنده ای با خواسته شورای حکام آژانس بین المللی هسته ای همکاری می کند و با تعلیق فعالیت های مربوط به غنی سازی در راستای حل مسائل موجود گام بردارد.
روسیه همچنان سعی دارند روابط خود با تهران را حفظ کند.
سفیر چین در آژانس هم گفته است کشورش قطعنامه ای تصویب شده را به عنوان اجازه اقدامات تنبیهی بر علیه ایران نمی دهد، اما شولت این قعطنامه را ادامه قطعنامه آژانس بین المللی انرژی هسته ای در سپتامبر گذشته در مورد ایران دانست. قطعنامه سپتامبر ایران را ناقص معاهده عدم تکثیر معرفی کرد.
یک مقام ارشد ایرانی نیز در گفت و گو با آسوشیتدپرس از آمادگی ایران برای اعلام تصمیمش در مورد شروع غنی سازی و محدود کردن فعالیت بازرسان هسته ای به آژانس بین المللی انرژی هسته ای خبر داده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین