کد خبر: ۴۰۳۵۹
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۲:۴۱

ایران باید نگران باشد؟

آفتاب‌‌نیوز : مقامات ایرانی با سیاسی دانستن  رای شورای حکام به این رای اعتراض کرده و اعلام کرده اند این تصمیم روند ادامه گفتگوها را وارد مرحله جدیدی می کند   ولی آن چه مهم است این است که دو طرف مذاکرات (ایران و غرب) به یکدیگر اعتماد کنند که نتیجه چنین تصمیمی به نفع دو طرف مذاکره کننده  خواهد بود.علی رغم اینکه بازرسان آژانس هیچ مدرکی دال بر انحراف فعالیت های هسته ای ایران پیدا نکرده اند با این حال جورج بوش رییس جمهور آمریکا با معرفی ایران به عنوان یکی از کشورهای عضو محور شرارت همچنان ادعا می کند که برنامه های هسته ای ایران ماهیتی نظامی دارند.
در جلسه شورای حکام اتهامات بسیاری به ایران (از جمله عدم اجازه این کشور برای خروج پرونده های هسته ای) وارد شد اما گزارش فنی آژانس بین المللی انرژی اتمی به جای تشریح فعالیت اتمی ایران فقط سوالهای زیادی را مطرح کرده بود.
در گزارش فنی آژانس هیچ مدرکی دال بر انحراف فعالیت های هسته ای ایران به سوی اهداف نظامی وجود ندارد وحتی به این موضوع اشاره شده  که در اسناد مورد نظر آژانس هیچگونه اطلاعاتی دال بر اینکه مواد ی که قابلیت کاربرد سلاح هسته ای داشته در ایران تولید شده باشد وجود ندارد.
تنها موردی که در این گزارش به آن اشاره شده این است که ایران دستگاههایی را خریداری کرده  که کاربردی دوگانه داشته اند ولی مقامات ایرانی در پاسخ به این ادعا اعلام کرده اند که تجهیزات مورد نظر را برای استفاده های دانشگاهی خریداری کرده اند.
یکی از مقامات بلند پایه خارجی که ارتباط نزدیکی با آژانس بین المللی انرژی اتمی دارد با انتقاد از نحوه رسیدگی این سازمان به پرونده ایران گفته است: آنچه جالب توجه است این است که روند رسیدگی آژانس به پرونده اتمی کشورهای ژاپن (که بنا به اظهارات خودشان فقط 10 ساعت تا ساخت بمب اتمی  فاصله دارند) و کانادا تنها چهار سال به طول انجامید ولی پرونده فعالیت های صلح آمیز ایران در آژانس 3 سال است که بدون نتیجه مانده است.
همانطور که بازرسان و دانشمندان خارجی عنوان کرده اند شرایط رسیدگی به پرونده ایران اصلا نیازی به ضرورت ندارد چرا که طبق نظر کارشناسان ایران حداقل 8 سال با ساخت بمب اتمی فاصله دارد.
اما آنچه که در خصوص فعالیت های هسته ای ایران باید مورد توجه قرار گیرد این است که اعتماد ایران (تعلیق داوطلبانه دو ساله فعالیت های هسته ای) باید با اعتماد پاسخ داده شود.
با وجودی که روسها شریک تجاری برنامه های هسته ای ایران هستند و از تمامی جزییات فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران آگاهی دارند در جلسه شورای حکام رای به ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت دادند.
اگر آژانس خواستار همکاری ایران است آنها نیز باید با ایران از در تعامل وارد شده و دست از تهدید بردارند از طرفی کشورهایی  مثل انگلیس و روسیه که در حال حاضر  طرف مذاکره با ایران هستند  بارها به این کشور خیانت کرده و حتی سابقه اشغال خاک ایران را داشته و در زمان جنگ هشت ساله ایران و عراق از رژیم سابق عراق همه گونه حمایت کرده اند که همه این  موارد باعث بوجود آمدن نگرانی هایی  برای ایران شده است.
از طرف دیگر تعدادی از کشورهای نزدیک به ایران مثل هند، پاکستان، اسراییل سلاح هسته ای دارند این در حالی است که میلیاردها دلار از سرمایه دولت سابق ایران (رژیم شاه) توسط آمریکا بلوکه شده و همه این مسائل سبب شده که علی رغم اینکه روسیه ارسال سوخت هسته ای به ایران را تضمین کرده این کشور نتواند برای تضمین دریافت انرژی هسته ای مورد نیاز خود به منابع خارجی تکیه کند.
احمدی نژاد رییس جمهور ایران در سخنرانی اخیر خود بر این موضوع تاکید کرد که آمریکا 30 سال پیش از ایران پول گرفت تا به ما قطعات یدکی هواپیما بفروشد ولی تا به امروز نه پول ما را پس داده و نه وسایل مورد نیاز را به ما تحویل داده. بنابراین چطور ما می توانیم مطمئن باشیم که آنها همین کار را با سوخت هسته ای نکنند.
اکثریت کارشناسان بر این باورند که تنها راه حل پرونده ایران دموکراسی است چرا که دولت ایران از حمایت مردمی قدرتمندی برخوردار است و هرگونه جنگی با ایران فقط هزینه های بالایی را به طرفین تحمیل کردو نهایتا باعث از بین رفتن امنیت در منطقه خاور میانه خواهد شد چرا که کلید حفظ امنیت خاورمیانه در دست ایرانیان است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین