کد خبر: ۴۰۳۶۱
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۸۴ - ۰۰:۰۵

گزارش القبس از تحولات پرونده اتمی

آفتاب‌‌نیوز : در مقدمه این روزنامه وپس از پرداختن به شمار آرایی که منجر به ارجاع پرونده شد، ادعا کرد : در صورت عدم همکاری کامل ایران این مسئله می تواند به انزوای کامل در صحنه بین المللی منجر شود. 

القبس به نقل از منابع آگاه در پاریس نوشت : راهبردهای کمی در برابر رئیس جمهور محمود احمدی نژاد وجود دارد ، خروج از معاهده بین المللی منع انتشار تسلیحات هسته ای امری بسیار خطرناک است در حالیکه استفاده از سلاح نفت هم امری محال می نماید زیرا تولید نفت ایران طی سال های آینده بشکل گسترده ای کاهش خواهد یافت. 

دونالد رامسفیلد وزیر دفاع آمریکا هم تهران را به پیشقراولی در حمایت از تروریسم متهم کرد. 

از سوی دیگر ایران هر نوع اقدام فوری در از سرگیری غنی سازی اورانیوم را تکذیب اما در عین حال تاکید کرد همکاری های داوطلبانه خود را با آژانس متوقف می کند. 

در بخش دیگری از این گزارش آمده است : با وجود آنکه واشینگتن مسئله برنامه های هسته ای اسرائیل را از پرونده اتمی ایران جدا دانسته بود اما با توجه به پافشاری قاهره بر اشاره به خاور میانه عاری از تسلیحات اتمی شورای حکام جلسه خود را در روز جمعه به حالت تعلیق در آورد تا پس از آن در پیش نویس قطعنامه به نگرانی های کشورهای عربی از توانایی های اتمی اسرائیل اشاره گردد. 

آمریکا دست آخر حاضر شد در پیش نویس قطعنامه دست ببرد اما جمله منطقه عاری از تسلیحات کشتار جمعی را در آن درج کرد وحاضر نشد واژه تسلیحات اتمی را به کار برد تا از اشاره مستقیم وانحصاری به اسرائیل جلوگیری به عمل آورد. 

القبس در مورد موضع فرانسه هم نوشت : فیلیپ دوست بلازی وزیر امور خارجه فرانسه دیروز از تهران خواست تا فعالیت های خود را به حالت تعلیق در آورد. 

دوست بلازی از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت استقبال وآنرا نمایانگر جدیت جامعه جهانی دانست. 

وی از تهران خواست تا همکاری کاملی با آژانس بین المللی انرژِی اتمی داشته باشد و راه را برای از سرگیری مذاکرات با ترویکار اروپایی باز کند. 

روسیه نیز از جانب خود دیروز از تصویب این قطعنامه ابراز خرسندی نموده اما در عین حال بر اهمیت پیروی از راهبرد دیپلماتیک تاکید کرد. 

به نوشته القبس سلیمان جعفر زاده عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خبر داد اگر صادرات نفتی ایران مورد تحریم قرار گیرد ما هم اجازه عبور نفتکش ها را از آب های خلیج فارس نخواهیم داد. 

این روزنامه کویتی در عین حال به نقل از یکی از نزدیکان علی اکبر هاشمی رفسنجانی نوشت : ما بهای سنگینی را برای پرونده اتمی خواهیم پرداخت. 

حسین مرعشی مدیر سابق دفتر حجه الاسلامی المسلمین هاشمی رفسنجانی در گفتگو با فرنس پرس گفت : ملت ایران توقع داشت تیم مذاکره کننده ایرانی حق کشور را در فن آوری هسته ای با بهای کمتری حفظ می کند. 

وی در عین حال قطعنامه شورای حکام را ظالمانه خوانده وافزود : مسئولین سیاست خارجی واز جمله دبیر شورای عالی امنیت ملی (علی لاریجانی) به همراه تیم مذاکره کننده باید پاسخ این وضیعت جدید را بدهند زیرا ظلم بیگانگان بر ما مسئله جدیدی نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین