کد خبر: ۴۰۳۶۷
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۸۴ - ۲۲:۲۶

عملیات نظامی فایده ای ندارد؛ جلوی بمب را نمی توان گرفت

آفتاب‌‌نیوز : سرهنگ کارلو جین فرمانده مرکز تحقیقات دفاعی ایتالیا با اشاره به مساله ی امنیت به این پرسش این گونه پاسخ می گوید: «چون بمب هسته ای ایران می تواند حضور نیروهای نظامی امریکا را حداقل تا صد سال آینده در خلیج فارس توجیه کند.» وی ادامه می دهد حتی اگر امریکایی ها آرزوی چنین اقدامی را داشته باشند توان انجام آن را ندارند. تاسیسات هسته ای ایران در چنان عمقی از زمین قرار دارند که در انجام یک عملیات هوایی برای نابودی آنها امریکا ناچار از کاربرد سلاح های هسته ای جدید ویژه ی نفوذ در اعماق زمین یعنی بمب های تغییر یافته ی B86 خواهد بود.

سرهنگ کارلو جین در کنار مسئولیت های مهم دیگرش کمیسر ایتالیا در امنیت مواد رادیواکتیو و مدیر برنامه ی نظارت بر تاسیسات هسته ای تعطیل شده نیز هست. وی در جریان همایش تدابیر اروپا برای مبارزه با تهدید تروریسم در رم با خبرنگار روزنامه ی کوریه ره دلاسرا این سخنان را ابراز داشت.

- به نظر شما واشنگتن تصمیم ندارد تابوی استفاده از سلاح هسته ای را بشکند؟
- به نظر من امریکا تا چنین اقدامی پیش نخواهد رفت، برای همین چنین بمبارانی هم در کار نخواهد بود.
- سرهنگ، آیا به نظر شما برنامه ی هسته ای ایران واقعا در جهت تولید بمب هسته ای است؟
- تهران نه تنها خواستار داشتن فناوری غنی سازی اورانیوم بلکه خواستار داشتن «آب سنگین» نیز هست. اولی برای کاربرد به عنوان سوخت در نیروگاه هسته ای ضروری است اما دومی تنها به درد ساختن بمب هسته ای می خورد. خودتان نتیجه گیری کنید.
- چرا ایران حق ندارد بمب خودش را داشته باشد؟
- ایران عضو پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای است.
- اما مگر نه این که خیلی از کشورها در جهان این پیمان را رعایت نمی کنند؟
- حرف هم همین است. وقتی این پرسش را مطرح می کنیم که ایران با بمبش چه می خواهد بکند، سه پاسخ احتمالی به ذهن می آید. یکی این که ایران می خواهد از این بمب به عنوان سلاح بازدارنده استفاده بکند. با این پیش فرض که دولت دارای بمب هسته ای هرگز به مانعی برخورد نمی کند. دومین نظریه در این درباره می تواند نشان دادن توانمندی ایران با وارد کردن ضربه هسته ای به اسراییل یا به عنوان مثال استفاده از آن برای غصب منابع نفتی همسایگان عرب باشد. اما این حالت دور از ذهن است چرا که ایرانی ها خوب می دانند در فردای چنین اتفاقی امریکا این کشور را به ویرانه بدل می کند!به این دلیل هیچ کس احتمال استفاده از بمب هسته ای به این شیوه را تصور نمی کند.
- اما حالت سوم؟
- حالت سوم دادن بمب هسته ای به تروریست هاست. اما خطر این کار بسیار بالاست. در مرحله ی نخست برای خود حکومت ایران چون ممکن است تروریست ها از آن علیه خود حکومت استفاده کنند. علاوه بر آن با این اقدام، حکومت ایران خود را در معرض دوباره ی پاسخ شدید از سوی امریکا قرار می دهد.
- اگر بمب هسته ای فایده ای ندارد پس این همه اصرار ایران برای داشتن آن و هیاهوی بوش برای چیست؟
- ساختار رهبری ایران بر این عقیده است که با داشتن بمب هسته ای می تواند تاثیر وجود بمب اسراییلی را خنثی کرده و به موقعیتی برابر در مناقشات منطقه ای دست بیابد. اما در مورد رهبر امریکا من تصور نمی کنم که او صدایش را چندان هم بلند کرده باشد. علاوه بر آن اگر در این میان کسی بیش از حد نگران شده باشد اروپایی ها هستند. آنها مکررا درباره ی باز کردن قطعات ابزار غنی سازی اورانیوم به عنوان نقض پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای صحبت می کنند. دیپلمات های آلمان، فرانسه و بریتانیا دچار هیجان شده اند. همان ها که قبلا مخالف استفاده از زور بودند.
- تلاش های اروپایی ها بی نتیجه ماند. حالا نوبت امریکاست. به نظر شما امریکا چه اقداماتی خواهد کرد؟
- همان طور که همیشه عمل می کند یعنی توافق دوجانبه. من فکر می کنم امریکایی ها با گرفتن اجازه ی استفاده از تنگه ی هرمز یا عدم شرکت ایران در تجهیز نظامی عراق وجود بمب هسته ای ایران را خواهند پذیرفت. اما حالا قضیه به این نحو است که امریکا از ایران به عنوان یک قدرت هسته ای برای باقی ماندن در خلیج فارس باید اجازه بگیرد.
- و اگر ایرانی ها اجازه ندهند امریکا از خلیج فارس خواهد رفت؟
- البته که نه. امریکا در بغداد باقی خواهد ماند. فقط بمب هسته ای ایران این امر را به چشم کشورهای عرب و ترکیه قانونی جلوه می دهد. حضور امریکا در خلیج فارس عنصر پایداری در منطقه تلقی خواهد شد و نه اشغالگرانه که در این صورت مجبور است در اسرع وقت پایان پذیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین