کد خبر: ۴۰۴۴۶
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۶:۴۰

کاترینایی به نام ایران

آفتاب‌‌نیوز : به نوشته بلومبرگ، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که تهران فعالیت های خود را جهت غنی سازی اورانیوم از سر می گیرد و تصمیم شورای حکام مبنی بر فرستادن پرونده ایران، به شورای امنیت سازمان ملل برای این کشور اهمیت ندارد. 

بر اساس این گزارش،شورای امنیت ممکن است ایران را تحریم کند و با قطع صادرات چهارمین تولید کننده بزرگ نفت جهان، بازار این فرآورده بسیار دگرگون خواهد شد. 

آنگوس گداس یکی از کارشناسان بازارهای بورس گفت: با نفوذ بیش از حد امریکا در سازمان ملل، ایران بدون شک با تحریم اقتصادی روبرو خواهد شد و مقامات این کشور که بخوبی آشفتگی بازار پس از قطع خروج نفت از ایران واقف هستند، با قطع صادرات خود با این تحریم مبارزه خواهند کرد. 

براساس این گزارش قیمت نفت خام برای تحویل در ماه مارس با 25/1 دلار افزایش به رفم 62/66 دلار برای هر بشکه در بازار بورس نیویورک رسید. همچین قیمت این فرآورده در بازارهای آسیایی به رقم 36/66 دلار رسید که بر اساس نظر کارشناسان بورس این رقم 47 درصد بیشتر از قیمت سال گذشته در همین زمان بوده است. 

در سوم فوریه با اعلام خبر قطع همکاری ایران با بازرسان آژانس در صورت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت برای اولین بار در سال جاری میلادی قیمت نفت با 69 سنت افزایش ( 1/1 درصد) به رقم 37/65 دلار برای هر بشکه رسید. 

بلومبرگ در ادامه می نویسد: قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران می خواهد که فعالیت های خود را جهت غنی سازی اورانیوم متوقف، درهای سایت های این کشور را به روی بازرسان کمیته سازمان ملل باز و با ارایه مدارکی از تجهیزات اصلی این کشور در رابطه با برنامه های هسته ای تهران با جوامع بین الملل همکاری کنند.  

ولی مقامات تهران بدون در نظر گرفتن این درخواست در چهارم فوریه اعلام کردند که به تعلیق داوطلبانه خود پایان خواهند داد و سازمان انرژی اتمی نیز حق بازرسی در سایت های این کشور نخواهد شد. ولی از سوی دیگر، کاظم وزیری هامانه، وزیر نفت ایران در 31 ژانویه گفت که ایران به خاطر این جدال صادرات نفت خود را قطع نخواهد کرد.  

گداس در این خصوص می گوید: اظهارات وزیر نفت ایران ژست سیاسی است. ایرانیان بخوبی می دانند که قیمت نفت برای آنان یک اسلحه محسوب می شود و از این موضوع به خوبی استفاده می کنند. وی می افزاید: اکنون بازی جالبی در بورس های دنیا برقرار شده است و همه منتظر پایان این بازی هستند. 

تحلیلگران معتقدند که قیمت نفت در هفته جاری افزایش خواهد یافت و حدود 40 درصد از تجار، دلالان و تحلیلگران نفتی اعلام کردند که افزایش قیمت نفت غیر قابل اجتناب است. 33 درصد بر این باورند که قیمت نفت کاهش می یابد و 12 درصد پیش بینی کردند که تغییرات ناچیزی رقم خواهد خورد.  

در ادامه این گزارش آمده است که قیمت نفت طی هفته گذشته 5/3 درصد کاهش داشت که این رقم از ماه نوامبر سال گذشته بی سابقه بوده است. به گفته کارشناسان این کاهش به دلیل افزایش احتمال حمله نظامی به ایران صورت گرفت. همچنین قیمت گازوئیل و نفت سوختی و بنزین با افزایش که در 5 سال گذشته بی سابقه بوده است، روبرو شد. 

به گفته کارشناسان قیمت نفت خام در طول سال گذشته به دلیل طوفان کاترینا در لوییزیانا و می سی سی پی و همچنین تخریب سکوهای نفتی خلیج مکزیک و خسارت عمده به پالایشگاه های نفت امریکا با افزایش بی سابقه‌ای از مرز 70 دلار هر بشکه گذشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین