کد خبر: ۴۰۴۷۷
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۷:۲۸

بازتاب رای مسکو علیه ایران در رسانه‌های روسیه

آفتاب‌‌نیوز : روزنامه ریانووستی چاپ مسکو با اشاره به برخی بیانیه‌های خصمانه مقامات آمریکا خطاب به ایران نوشت: آمریکا برای یک جنگ دیگر آماده می‌شود و ایران برای برخورد تمدن‌ها.

روزنامه «گازته» در اقدامی مشابه نسبت به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت واکنش نشان داد.

در تیتر اول روزنامه گازته با این عنوان که «آیا ایران عراق است؟» با اشاره به تهاجم آمریکا به عراق در سال 2003 آمده است: شرایط حاضر یادآور شرایط پیش از آغاز حمله نظامی به عراق است.

«نزاویسیمایا» دیگر روزنامه روسیه، به سخنان دونالد رامسفلد وزیر دفاع آمریکا در یک کنفرانس امنیتی در مونیخ اشاره کرده و آن را اشاره به توسل به نیروی نظامی برای حل مشکل هسته‌ای ایران دانسته است.

چنین گزارش‌هایی در میان پوشش خبری گسترده ناآرامی‌های به وجود آمده به دلیل چاپ کاریکاتور توهین‌آمیز حضرت محمد در برخی روزنامه‌های دانمارکی، نگرانی‌های عمیق روسیه درباره خاورمیانه را نشان می‌دهد.

روزنامه‌های روسیه متذکر شدند که ایران هنوز طرح روسیه برای همکاری در زمینه غنی‌سازی اورانیوم در خاک روسیه به منظور استفاده از انرژی اتمی برای مصارف غیرنظامی را نپذیرفته است.

روزنامه کامرسانت با اشاره به واکنش خشمگینانه ایران به قطعنامه، عنوان کرد که این قطعنامه یک خط سیر کاملا نظامی را طی می‌کند.

مقامات ایرانی پس از واکنش خشمگینانه در ساعت‌های نخستین، اعلام آمادگی کردند تا گفت‌وگو درباره طرح روسیه را در دیدار از این کشور ادامه دهند.

ایوانف یکی از بانفوذترین چهره‌های مورد اعتماد پوتین رییس جمهور روسیه گفت: روسیه هنوز معتقد است تا جایی که امکان دارد موضوع در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باقی بماند و توسط آن پیگیری شود. همچنین از ایران خواست که تردیدهای غرب درباره تلاش در به دست آوردن بمب اتم را برطرف کند.

وی گفت: منتظر پاسخ صریح از سوی ایران هستیم. به نفع ما نیست که منتظر وخیم‌تر شدن اوضاع در این منطقه حساس بمانیم.

در طرح روسیه پیش‌بینی شده غنی‌سازی اورانیوم برای تولید سوخت راکتورهای هسته‌ای که در ساخت بمب نیز مورد استفاده دارد، در خاک روسیه انجام شود و سپس به ایران فرستاده شود.

ایالات متحده و برخی کشورهای غربی معتقدند ایران سعی دارد بمب هسته‌ای بسازد اما تهران اصرار دارد که این انرژی را تنها برای مقاصد صلح‌آمیز می‌خواهد.

در نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین 27 کشور که در میان آنها انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا پنج عضو دایمی شورای امنیت نیز حضور داشتند، رای به ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت دادند. 5 عضو رای ممتنع و تنها سه کشور کوبا، سوریه و ونزوئلا از ایران حمایت کردند.






بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین