کد خبر: ۴۰۵۸۰
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۶:۰۶

قرارداد همکاری هسته‌ای هند و آمریکا در ابهام

آفتاب‌‌نیوز : ایالات متحده گفته است اگر هند تعداد زیادی از راکتورهای هسته‌ای‌اش را غیرنظامی نکند، کنگره آمریکا ترجیح می‌دهد با این قرارداد مخالفت کند. مقامات هندی گفتند که دهلی‌نو نپذیرفته تمام یا بیشتر راکتورهای خود را غیرنظامی کند.

هندوستان 22 راکتور دارد که تمام آنها به جز شش تا اختصاص به تولید انرژی تحت نظارت بازرسان آژانس دارد. واشنگتن می‌خواهد این شش راکتور نیز زیر نظارت آژانس قرار گیرد.

«پرس تراست آو ایندیا» نوشت، در همین حال قرار است ژاک شیراک رییس جمهور فرانسه نیز 21-19 فوریه برای بستن یک قرارداد همکاری هسته‌ای غیرنظامی با دهلی‌نو به این کشور سفر کند.

منابع دیپلماتیک گفتند: این قرارداد مشابه قرارداد سال گذشته آمریکا و هند است که توسط بوش و مان موهان سینگ نخست‌وزیر هند در واشنگتن به امضا رسید.

یک دیپلمات گفت: کارهای مقدماتی قرارداد هند و فرانسه انجام شده و اگر اوضاع درست پیش رود، هنگام دیدار شیراک از دهلی‌نو، این قرارداد به امضا خواهد رسید.

گفته می‌شود افکار عمومی فرانسه نسبت به این قرارداد در مقایسه با افکار عمومی آمریکا درباره قرارداد همکاری هسته‌ای هند و آمریکا، راغب‌تر است و به نظر می‌رسد امکان اجرا شدن آن بیشتر است.




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین