کد خبر: ۴۰۵۸۰۴
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴

ناو هواپیمابر آدمیرال روسیه به نبرد سوریه پیوست/غرب نگران شد

ناوگانی از کشتی‎های جنگی روسیه، به رهبری ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف، به عنوان بخشی از عملیات ضدتروریسم مسکو در سوریه به دریای مدیترانه، رسیده‌‏است.
آفتاب‌‌نیوز :
وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه (11 آبان) ویدئویی از حضور این گروه جنگی، که شامل ناو موشک‌اندازپیوتر ولیکی نیز می‌شود، در دریای مدیترانه منتشر کرد.

براساس اعلام این وزارتخانه، این کشتی‎ها برای اجرای عملیات ضدتروریسم در شرق مدیترانه به نیروی دریایی روسیه در آن منطقه خواهند پیوست.

ناو هواپیمابر آدمیرال روسیه به نبرد سوریه پیوست/غرب نگران شد

در ویدئوی منتشرشده، تصاویری از یک بالگرد نظامی کا-27 و جنگنده‎های میگ-29 و سوخوی سو-33 نیز دیده میشوند. 

روسیه حدود چهار ماه پیش اعلام کرد که ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف، که مسکو آن را در دستۀ ناوهای موشک‎انداز طبقه‌بندی می‌کند، برای انجام مأموریتش در دریای مدیترانه، 15 جنگندۀ سوخوی سو-33 و میکویان میگ-29کِی/کِی‌یو‎بی و حدود 10 بالگرد تهاجمی کاموف کا-52کِی، کا-27 و کا-31 را با خود خواهد بود.

نگرانی غربی‌ها از ناوگان روسیه

در همین‌حال، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، گفت مسکو از این‎که هم‌زمان با طی مسیر ناوگان این کشور به سوی دریای مدیترانه، چند کشور از ورود کشتی‌‎های جنگی روسیه به بنادر خود ممانعت کردند، متعجب است.

وی تأکید کرد که همکاران غربی روسیه می‌بایست تصمیم خود را دربارۀ این‎که مشغول مبارزه با روسیه هستند یا تروریست‎ها بگیرند.

شویگو گفت: «حرکت کشتی‎های ما باعث نگرانی شرکای غربی ما شد، اما از همه تعجب‎آورتر موضع برخی کشورها بود که تحت فشار ایالات متحده و ناتو، به صورت علنی مانع ورود کشتی‎‎های جنگی ما به بنادر خود شدند.»

وزیر دفاع روسیه افزود: «این موضوع بر برنامۀ حرکت آن‎‌ها در مسیر انتخاب‌شده، تأثیری نگذاشت، چرا که تمام منابع لازم در اختیار آن‎ها قرار گرفته‎بود. زمان آن فرارسیده است که همکاران غربی ما تصمیم‌ بگیرند که در حال جنگ با که هستند؟ روسیه یا تروریست‎ها؟»

در حالی که ناوگان روسیه از طریق آب‌های بین‎المللی درحال حرکت به سمت مدیترانه بود، ناوگان بریتانیا، نروژ و ناوچه‎ها و کشتی‎های نظارتی هلند، آن را تعقیب می‌کردند.

هفتۀ گذشته، روسیه قصد داشت برای سوخت‌گیری یک ناوگان از کشتی‎های جنگی خود، پس از عبور از تنگۀ جبل‌ الطارق در مسیر سوریه، از یک بندر اسپانیایی استفاده کند، اما اسپانیا، به عنوان یکی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، اعلام کرد این درخواست را بررسی خواهد کرد.

مسکو در پی از اقدام، این برنامۀ سوخت‌گیری را لغو کرد.

روسیه از هشتم مهر 1394 به درخواست دولت سوریه عملیات ضدتروریسم خود را در این کشور آغاز کرده‌است.

سوریه از سال 2011 (1389) صحنۀ درگیری‌های مرگبار است. براساس گزارش سازمان ملل بیش از 400 هزار نفر در ناآرامی‌های سوریه کشته شده‌اند. میلیون‌ها نفر نیز در داخل و خارج از این کشور جنگ‌زده آواره شده‌اند.

منبع:  پرس تی وی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین