کد خبر: ۴۰۵۹۸
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۳:۲۷
گزارش تحلیلی از روند تقسیم در آمد سال آینده کشور

افزایش سهم نهادهای مذهبی از بودجه 85

آفتاب‌‌نیوز : نمایندگان کمیسیون های مختلف هر یک به نوعی نسبت به بودجه مصوب کمیسیون مطبوع خود اعتراض کردند و صدای فریاد معترضین همیشگی چون عماد افروغ نیز در میان فریادهای نمایندگانی که هیچ گاه صدایشان را در صحن مجلس و مقابل خبرنگاران بالا نبرده بودند، گم شد.
جلسه علنی مجلس ا گرچه برای بررسی لایحه بودجه برگزار شده بود اما ارائه گزارش شورای حکام در خصوص پرونده هسته ای بررسی این لایحه را به طور غیر رسمی به حاشیه راند.
با این همه لیستی توسط نمایندگان گردآوری شد که در آن به مقایسه رشد بودجه در نهادهای مختلف دولتی در بودجه 84 و 85 پرداخته بود.
این لیست به تنهایی می توانست حقانیت برخی اعتراض ها را از سوی نمایندگان به اثبات برساند.
در بعضی از نهادها مثل حوزه های علمیه خواهران شاخص رشد بودجه نسبت به لایحه 84، رقمی بیش از 7/478 درصد را نشان می دهد و در برخی دیگر از جمله کمیسیون حقوق بشر رقم صفر حکایت از هیچ گونه رشد بودجه ای دارد.
نهادهای بالای 100 درصد
یکی از خوشبخت ترین نهادهایی که نام آنها در این لیست گنجانده شده حوزه های علمیه خواهران است. برآورد اعتبار این نهاد برای سال آینده 548/101 میلیارد است که نسبت به لایحه 84حدود7/478 درصد و نسبت به قانون 84نیز 4/144 درصد رشد داشته است.
البته این رقم با عنوان کمک به این نهادها تعلق گرفته است.
موسسه نشر آثار امام نیز رتبه دوم را در رشد بودجه از آن خود کرده است. رشد بودجه این موسسه نسبت به قانون بودجه 84 رقم 6/147 درصد را نشان می دهد.
مرکز مبانی علوم اسلامی نیز به رشدی معادل 3/147 درصدی دست یافته است.
100 درصدی ها
در میان لیست پر از ممیز و رقم تهیه شده در مجلس عدد 100 بیش از همه نظم لیست را حفظ کرده است.
5 نهاد دولتی توانسته اند با برآورد هزینه خود به دو برابر رشد به نسبت سال 84 و دو برابر به نسبت قانون 84 دست یابند.
مرکز تحقیقات کامپیوتر علوم اسلامی، بنیاد دائره المعارف اسلامی، موسسه دائره المعارف فقه شیعه وپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان نهادهای 100 درصدی لیست مقایسه ای بودجه دولت هستند.
رشد تا 27 درصد
نهادهایی چون دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، مرکز خدمات حوزه های علمیه، مرکز مدیریت حوزه علمیه، کتابخانه آیت الله مرعشی، سازمان تبلیغات اسلامی، مجمع جهانی تقویت مذاهب اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اهل بیت، مرکز جهانی علوم اسلامی، اعتبار طرح های مربوط به سفر مقام معظم رهبری، اعتبار طرح های مربوط به سفر رئیس جمهور، کمیته امداد و برنامه نظارت شورای نگهبان از جمله نهادهایی هستند که به طور میانگین بین 140 تا 27 درصد از رشد بودجه بهره مند شده اند.
رشد منفی
رشد بودجه در مورد نهادهای مختلف تقریبا امر عادی به حساب می آید.
چون میزان رشد بودجه برای هر نهاد بر طبق برآورد هزینه، نرخ تورم . . . . محاسبه می شود.
اما آنچه  رشد بودجه نهادها را زیر سوال برده گزینشی بودن مصوبات است.
به طور مثال مجلس شورای اسلامی در کل اعتبار خود با 9/8- درصد و در بخش دیگری همین نهاد با 7/19 -درصد رشد منفی مواجه شده است. کمک به بهسازی افغانستان نیز با 3/33- درصد بیشترین رشد منفی را از آن خود کرده است.
در میان لیست 100درصدی ها اولین فاصله توسط عدد صفر ایجاد شده که این رقم برای رشد بودجه کمیسیون حقوق بشر در نظر گرفته شده است.
مطالعات توجیه فنی و اقتصادی نیز جز صفر درصدی های این لیست است.
تناقض با شعارهای دولت
در حالی که دولت احمدی نژاد با شعار « عدالت اقتصادی» وارد عرصه سیاسی کشور شد و سعی کرد با پوشش دادن به  این بعد، چهره اصولگرای خود را پنهان کند، اما با انتشار لیست ,جهت گیری های صرفا مذهبی ـ امنیتی دولت احمدی نژاد نمود یافت عدم توجه به نهادهای اقتصادی رفاهی بیش از همه با شعارهای دولت احمدی نژاد مغایرت دارد.
این در حالی است که اساسی ترین شعارها برای کسب آرای ریاست جمهوری از سوی احمدی نژاد حول محور رفاه اقتصادی و اجتماعی می چرخید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین