کد خبر: ۴۰۶۶۹۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲
از ایران و کره‌شمالی تا اسرائیل و مکزیک

انتخابات آمریکا چه‌تاثیری بر جهان خواهد گذاشت؟/دنیا چه‌نگاهی به این انتخابات دارد؟

گاردین به کشورهای می‌پردازد که یا می‌توانند بیشترین تاثیر را بر نتیجه انتخابات امریکا بگذارند و یا بیشترین تاثیر را از این انتخابات می‌پذیرند و انتخاب رییس‌جمهوری بعدی امریکا بر وضعیت آنان تاثیرگذار خواهد بود:
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- روزنامه بریتانیایی «گاردین» با انتشار گزارشی اشاره می‌کند در حالی که بسیاری از کشورهای جهان ترجیح می‌دهند که هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها رییس‌جمهوری بعدی امریکا باشد، دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان کماکان از حمایت و پشتیبانی در داخل برخوردار است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این روزنامه در ادامه به کشورهای می‌پردازد که یا می‌توانند بیشترین تاثیر را بر نتیجه انتخابات امریکا بگذارند و یا بیشترین تاثیر را از این انتخابات می‌پذیرند و انتخاب رییس‌جمهوری بعدی امریکا بر وضعیت آنان تاثیرگذار خواهد بود: 

انتخابات امریکا چه تاثیری بر جهان خواهد گذاشت؟/دنیا چه نگاهی به این انتخابات دارد؟

روسیه 

روسیه به‌طور آشکارا و غیرمنتظره‌ای نقشی مداخله‌جویانه در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال امریکا ایفا کرده است. در مورد میزان دخالت کرملین جزئیات زیادی وجود ندارد جز آن که مشخص‌شده هک‌کردن سرورهای حزب دموکرات امریکا و افشاگری‌های ویکی‌لیکس مرتبط با بخشی از برنامه مسکو بوده است. مشخص است که مسکو وضعیت دشواری را پیش‌رو دارد. ولادیمیر پوتین می‌داند که هیلاری کلینتون از زمانی که وزیر امور خارجه امریکا بود، ضد او بوده است. این در حالی است که ترامپ از پوتین و روس‌ها ستایش کرده است. در این میان نظریه‌های توطئه‌ای مطرح شده‌اند بر این مبنا که ترامپ دست‌نشانده کرملین است و در راستای منافع پوتین گام بر می‌دارد. کلینتون از این نظریه برای مقابله با ترامپ بهره‌برداری می‌کند. به‌نظر می‌رسد در صورت ریاست‌جمهوری کلینتون، بی‌اعتمادی متقابل و همکاری محدود بین امریکا و روسیه ادامه یابد. در مقابل در صورتی که ترامپ برنده شود می‌تواند با پوتین تعامل بیشتری در مقایسه با کلینتون داشته باشد. نتایج یک نظرسنجی در تابستان گذشته نشان داده که ۲۲ درصد از روس‌ها نظر خوبی نسبت به ترامپ دارند دارند در حالی که این نظر درباره کلینتون تنها ۸ درصد بود. 

انتخابات امریکا چه تاثیری بر جهان خواهد گذاشت؟/دنیا چه نگاهی به این انتخابات دارد؟

مکزیک

ترامپ مکزیکی‌ها را خشمگین ساخته است شاید بیش از هر ملت دیگری آنان از دست او آزرده‌خاطر هستند. او مهاجران مکزیکی را با عناوینی چون متجاوز، دزد و سارق توصیف کرده و خواستار احداث دیوار مرزی در مرز امریکا و مکزیک شده است. کارزار ترامپ می‌خواهد رای‌دهندگان را از لاتین‌تبارها بترساند. طرح ترامپ برای کشیدن دیوار و تعهد او به پاره‌کردن توافق‌نامه تجارت آزاد امریکای شمالی یا نفتا سبب شده تا مکزیکی‌ها بیش از پیش از احتمال پیروزی او نگران شوند. 

ایران

در مورد تهران یک مورد قطعی است: مهم نیست که کدام نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا برند شود در هر صورت ایران به مراتب شرایط دشوارتری را در پیش خواهد داشت. حتی در صورت پیروزی هیلاری کلینتون که ایران آن را شر کمتری در مقایسه با ترامپ قلمداد می‌کند نیز رویکرد تهاجمی و جنگ‌طلبانه در قبال ایران در پیش‌گرفته خواهد شد. کلینتون موضع تندتری در مقایسه با اوباما در قبال تهران خواهد داشت. مردم ایران مشغول دنبال‌کردن رقابت‌های امریکا هستند و در اقدامی بی‌سابقه ایران آخرین مناظره ریاست‌جمهوری میان نامزدها در امریکا را از تلویزیون دولت پخش کرد. بحث ترامپ درباره تقلب انتخاباتی، تندروها در ایران را بر آن داشت تا بر روی این موضوع مانور دهند و بخواهند میان حوادث انتخاباتی 88 ایران با این مسئله مشابهت‌هایی در اذهان ایجاد کند. این در حالیست که در طرف مقابل شباهت‌هایی میان احمدی‌نژاد و ترامپ مطرح می‌شود. 

انتخابات امریکا چه تاثیری بر جهان خواهد گذاشت؟/دنیا چه نگاهی به این انتخابات دارد؟

اگرچه کلینتون به عنوان وزیر امور خارجه در دولت اوباما خدمت کرده بود اما او معمار اصلی تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بود. ایرانیان همچنین نظرات پیشین کلینتون در مصاحبه با شکبه «ای بی سی» در این‌باره که که او گفته بود ایرانیان باید بدانند که اگر او رییس جمهوری شود به ایران حمله خواهد کرد را فراموش نکرده‌اند. در این باره احمد شیرزاد تحلیلگر سیاسی گفته بود که بهترین انتخاب برای ایران جهت اجتناب از رویارویی اوباما بود اما بعید است که کلینتون بخواهد راه او را ادامه دهد. 

چین 

انتخابات امریکا چه تاثیری بر جهان خواهد گذاشت؟/دنیا چه نگاهی به این انتخابات دارد؟

حزب کمونیست چین هیچ‌گاه تلاش خود برای ایجاد آشفتگی‌سیاسی در امریکا را پنهان نکرده است. این کشور و حکومت کمونیستی حاکم بر آن اکنون از تماشای منازه میان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا لذت می‌برند؛ آنان می‌گویند که این موضوع نشانه اضمحلال دموکراسی امریکایی است؛ دموکراسی‌ای که سال‌ها امریکا به دیگر کشورها تجویز می‌کرد. در نظرسنجی پیو مشخص شده است که ۳۷ درصد از چینی‌ها نظر مثبتی در قبال کلینتون دارند و این میزان درباره ترامپ ۲۲ درصد است. ۴۰ درصد از پاسخ‌دهند گفته بودند که ترامپ فرد مناسبی برای ریاست‌جمهوری نیست در حالی که این میزان درباره کلینتون ۳۵ درصد بود. این موضوع نشان می‌دهد که چینی‌ها نسبت به ریاست‌جمهوری ترامپ بی‌میل هستند. با این حال، به نظر می‌رسد علیرغم نظر مردم چین، حزب کمونیست آن کشور مخفیانه امیدوار است که ترامپ رییس‌جمهوری امریکا شود تا بتواند جایگاه خود به عنوان یک ابرقدرت تثبیت کند. 

اسرائیل 

انتخابات امریکا چه تاثیری بر جهان خواهد گذاشت؟/دنیا چه نگاهی به این انتخابات دارد؟

این انتخابات برای اسرائیل مهم است چرا که سال‌ها فضای سردی بر روابط اوباما و نتانیاهو حاکم بوده است. نتانیاهو نشان داده که در قبال انتخابات امریکا محتاط است، برخلاف نظرش علیه توافق هسته‌ای و اختلاف‌نظرش با اوباما که آن را به‌طور علنی فاش کرد. نگرانی او از این است که ممکن است در صورت موضع‌گیری اوباما پیش از ترک جایگاه ریاست‌جمهوری بخواهد ابتکار عمل و یا طرحی را درباره مذاکرات صلح فسلطینی و اسرائیلی ارائه دهد. 

نتانیاهو با هر دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار کرد اما محتاطانه در این باره صحبت کرد. کلینتون موضعی محتاطانه دارد اما بیش از اوباما از اسرائیل حمایت می‌کند. ترامپ رویکرد متفاوتی دارد اگرچه او خواستار کمک بیشتر به اسرائیل شده است اما در زمینه مناقشه فلسطینی – اسرائیلی می‌خواهد بی‌طرف باقی بماند. در این میان شلدون ادلسون کازینودار معروف یهودی نیز از جمله حامیان ترامپ است. با این حال، اظهارات ترامپ علیه مکزیکی‌ها و مهاجران یهودیان را به عنوان یک گروه اقلیت در امریکا نگران کرده است. آنان معتقدند ممکن است او پس از به قدرت رسیدن علیه آنان نیز اظهارات مشابهی را بیان کند. 

کره شمالی 

کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی امیدوار است که ترامپ برنده انتخابات امریکا باشد. رهبر کره شمالی به طور علنی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا اظهارنظری نکرده است اما اگر به رسانه‌های دولتی کره شمالی نگاهی بیندازیم می‌بینیم که از او تحت عنوان سیاستمداری عاقل و نامزدی آگاه یاد کرده‌اند. ساکنان کره شمالی در پیونگ یانگ پایتخت آن کشور نیز از ایده ترامپ برای ‌گف‌وگوی باز استقبال کرده‌اند. ترامپ نیز در مقابل در ماه ژوئن گفته بود که از دیدار با کیم جونگ اون در امریکا استقبال می‌کند. سیاست اوباما در طول هشت سال گذشته و تشدید تحریم‌ها باعث انزوای فزاینده کره شمالی شده است. به نظر نمی‌رسد کلینتون نیز رویکرد متفاوتی نسبت به اوباما داشته باشد و به منزوی‌کردن کره‌شمالی در عرصه بین‌المللی ادامه می‌دهد منتقدان اما می‌گویند که این سیاست ناکارآمد بوده و به افزایش پیشرفت کره شمالی در برنامه‌های موشکی و هسته‌ای انجامیده است. ترامپ اما می‌خواهد از طریق همکاری با چین، پیونگ یانگ را متقاعد کند که دست از برنامه هسته‌ای تسلیحاتی‌اش بردارد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
2
3
برنده اصلي ملت امريكا است و اين هم فذقي بحال آنها ندارد كه چه كسي رئيس جمهور شود زيرا برنامه 100 ساله كاري دارند.
ناشناس
|
Canada
|
۰۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
0
0
واقعا كه نظر جالبي بود
جامعه ايي كه ٩٠ درصد ثروت ان متعلق به يك درصد مردمش است
كجا و برنده واقعي كجا !!! ها ها ها
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
1
2
امیدوارم شاهد فروپاشی ایالات متحده آمریکا باشیم و به چندین کشور کوچکتر تقسیم شود.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین