کد خبر: ۴۰۶۹۲۷
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹
آیا ترامپ در قبال برجام به نفع اسرائیل و به ضرر ایران عمل خواهد کرد؟

چه کشورهایی دوست دارند ترامپ رییس جمهوری آمریکا شود و چه رهبرانی از او متنفر هستند؟

در اروپا نیز کمتر کسی خواهان پیروزی ترامپ در انتخابات ر یاست جمهوری امریکا خواهد بود. «فرانسوا اولاند» رییس جمهوری فرانسه اخیرا گفته بود ترامپ کاری می کند که آدمی حالت تهوع می گیرد و می خواهد استفراغ کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل-بسیاری از مردم جهان بی صبرانه منتظر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری امریکا هستند. اسرائیلی ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند به خصوص آن که آنان هشت سال تنش در روابط نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و باراک اوباما رییس جمهوری امریکا در قبال برجام و اختلاف نظر آنان در این باره را شاهد بوده اند. 

روزنامه «تایمز اسرائیل» با انتشار گزارشی به این موضوع پرداخته که آیا ترامپ و موضع او در قبال برجام به نفع اسرائیل خواهد بود؟ این روزنامه در این باره می نویسد:«اگر در یک مورد ترامپ واقعا هماهنگ با اسرائیل باشد آن مورد مخالفتش با برجام است با این حال، معلوم نیست که ایا زمانی که او تبدیل به فرمانده کل قوا و رییس جهوری امریکا شود بازهم به مخالفت خود با توافق هسته ای ادامه خواهد داد یا خیر. او پیش تر سخت از لغو برجام گفته بود. اما به نظر می رسد که او اکنون به این نتیجه رسیده که باید در چارچوب حرکت کند و امکان لغو یکجانبه برجام به عنوان توافقی بین المللی وجود ندارد. سناتور «جان باروسو» در این باره می گوید:«او فکر می کند که ایران اکنون قدرت بیش تری در مقایسه با گذشه دارد و این یکی از تبعات منفی برجام برای امریکا بوده است. او فکر می کند که ایران از طریق برجام می تواند در مسیر ساخت سلاح هسته ای قرار گیرد.

این روزنامه اشاره می کند که احتمال عقب نشینی امریکا از اجرای مفاد برجام و پایبندی به آن یکی از دغدغه های جدی کارشناسان و دیپلمات های سابق است که از نزدیک این مسئله را رصد می کند. در مقابل عده ای دیگر نیز از قوی شدن دست ایران نگران هستند از جمله دنیس راس مشاور پیشین رییس جمهوری امریکا او معتقد است که توافق هسته ای امریکا و نه ایران را منزوی کرده است او می گوید که مشکل اساسی برجام آن است که توافقی دوجانبه نیست بلکه یک توافق چند جانبه است». 

این روزنامه می افزاید:«در صورتی که اروپایی ها تحت فشارهای امریکا و از ترس مجازات های نقض تحریم ها حاضر به همکاری با ایران نشوند دولت ایران نیز از اجرای برجام سرباز خواهد زد». او می گوید:«این واقعا یک موضوع پیچیده برای هر رییس جمهوری در امریکا است. دشوار می توانم تصور کنم که ترامپ بتواند وعده هایش در قبال برجام را  عملی کند. این در حالیست که یکی از اعضای تیم مشاوره ترامپ گفته است که او قصد پاره کردن برجام را ندارد بلکه خواستار مذاکره دوباره بر سر آن خواهد شد». 

تایمز اسرائیل در ادامه اشاره می کند که یکی از استراتژی های کارزار ترامپ این بوده است که کلینتون را به دلیل نقشی که در حصول توافق هسته ای در دوران تصدی وزارت امور خارجه ایفا کرده سرزنش کند. تایمز اسرائیل در این باره می نویسد:«او دائما در مناظره ها تاکید می کرد که این کلینتون بود که سبب شد تا ایران پس از توافق هسته ای به قدرتی بزرگتر تبدیل شود». 

این روزنامه اسرائیلی اشاره می کند که در میان دیپلمات های امریکایی نیز کسی سخنان ترامپ را درباره برجام جدی نمی گیرد و در این باره می نویسد:«وندی شرمن معاون سابق وزیر امور خارجه امریکا و از اصلی ترین اعضای تیم مذاکره کننده آن کشور با تیم ایرانی در جریان مذاکرات هسته ای حرف های ترامپ درباره توافق هسته ای با ایران را به استهزا می گیرد. او می گوید:«او (ترامپ) می گوید که توافق کامل نیست مسلم است هیچ معامله ای کامل نیست اما این توافق سبب شد تا ایران از دستیابی به سلاح هسته ای بازداشته شود و امنیت اسرائیل تضمین شود. شرمن که در حال حاضر یکی از مشاوران ارشد سیاست خارجی کلینتون است می گوید که نامزد کنونی جمهوریخواهان فاقد درک درستی از پیچیدگی مشکل های ایجاد شده میان ایران و امریکا است. 
شرمن درباره او می گوید:«ترامپ تنها چیزی که به مردم می گوید این است که با انتخاب او همه چیز بهتر خواهد شد اصلا نمی گوید که چگونه بهتر خواهد چرا که او واقعا نمی داند که چگونه می توان وضعیت را بهتر کرد». 

در مطلبی مرتبط با انتخابات امریکا روزنامه «میرر» بریتانیا در مطلبی این پرسش را مطرح کرده است که چرا «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه از ترامپ نامزد جمهوریخواهان حمایت می کند و این که سایر رهبران جهان نسبت به او چه دیدگاهی دارند». 

این روزنامه می نویسد:«پوتین تنها رهبری است که از پیروزی ترامپ بیش از همه خوشحال می شود. ترامپ نیز از تعامل با روسیه و الیگارشی تحت فرمان پوتین سود زیادی خواهد برد و بارها پوتین را در سخنرانی های انتخاباتی ستوده است. پوتین نیز گفته است که اشکالی در رفتار ترامپ نمی بیند چرا که او مانند امریکایی های معمولی رفتار می کند. این در حالیست که رابطه پوتین و کلینتون بسیار بد است. کلینتون هنوز هم رهبر روسیه را متهم به تقلب در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۱ میلادی می کند. کلینتون در یک مناظره تلویزیونی اخیرا مدعی شد که ۱۷ سازمان اطلاعاتی و جاسوسی امریکا متوجه شده اند که روس ها با حملات سایبری قصد ایجاد بی ثباتی در امنیت امریکا در زمان برگزاری انتخابات را دارند. این در حالیست که ترامپ این ادعا را رد کرده است و وعده داده که روابط واشنگتن با مسکو را بهبود خواهد بخشید. او هم چنین مخالف تحریم هایی است که غرب از جمله امریکا علیه روسیه به دلیل الحاق کرمیه به فدراسیون روسیه وضع کرده است». 

این روزنامه بریتانیایی در ادامه اشاره می کند که «ترزا می نخست وزیر بریتانیا احتمالا علاقه ای به پیروزی ترامپ در انتخابات نخواهد داشت. این روزنامه می نویسد:«زمانی که ترامپ مدعی شد که مناطقی در بریتانیا وجود دارند که به دلیل در اکثریت بودن مسلمانان مهاجر در آنجا نمی توان وارد این محلات شد ترزا می حرف های او را اشتباه خواند و گفت که ترامپ واقعیت های برتیانیا را درک نمی کند. بریتانیا دیدگاه های نزدیک تری به کلینتون دارد. نخست وزیر بریتانیا هم چنین ادعاهای ترامپ درباره ناامنی در آن کشور به دلیل تهدیدات تروریستی را رد کرده است. به نظر می رسد که ترامپ اولویت رابطه با متحدان سنتی امریکا از  جمله بریتانیا را مدنظر قرار نمی دهد. 

در اروپا نیز کمتر کسی خواهان پیروزی ترامپ در انتخابات ر یاست جمهوری امریکا خواهد بود. «فرانسوا اولاند» رییس جمهوری فرانسه اخیرا گفته بود ترامپ کاری می کند که آدمی حالت تهوع می گیرد و می خواهد استفراغ کند. در مقابل «فرانک اشتاین مایر» وزیر امور خارجه آلمان نیز ترامپ را ترویج گر نفرت خوانده بود آن هم به دلیل اظهارات او علیه مسلمانان. وعده ترامپ بر سر اعمال تعرفه های شدید برای واردات کالا به امریکا بروکسل را نگران کرده است. ترامپ هم چنین مخالف پیمان تجارت ترانس اتلانتیک است. اروپایی ها بیم دارند که پیروزی ترامپ سبب نزدیکی بیش تر امریکا به روسیه شود و این موضوع باعث تضعیف موضع اوکراین و غرب در رویارویی با مسکو شود». 

میرر در ادامه اشاره می کند که تمام اعضای ناتو از پیروزی تراپ ناخشنود خواهند بود چرا که او مخالف عضویت امریکا در این نهاد است و معتقد است که اعضای ناتو سهم خود را عادلانه پرداخت نیم کنند و بار اصلی بر دوش امریکا است». 

این روزنامه بریتانیایی هم چنین اشاره می کند که در مورد خاورمیانه روند مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین، وضعیت در سوریه و روباط با ایران می تواند همگی به نتیجه انتخابات امریکا بستگی داشته باشد. این روزنامه می نویسد:«ترامپ وعده داده که روند تعامل امریکا  با ایران بر سر برجام را برهم خواهد زد. او هم چنین وعده اعزام سه هزار سرباز برای مبارزه با داعش در عراق و سوریه را داده است. سخنان او علیه مسلمانان، بسیاری از کشورهای عربی را ناراحت کرده است. 

اسرائیل کم تر درباره انتخابات امریکا حرف زده اما به نظر می رسد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل یک کلینتون منتقد را به ترامپی غیر قابل پیش بینی ترجیح می دهد. اما بسیاری بر این باورند که پیروزی کلینتون نیز برای خاورمیانه ممکن است دردسر ساز باشد چرا که او با اعلام منطقه پرواز ممنوع در سوریه احتمالا موضعی جنگ طلبانه تر از اوباما اتخاذ خواهد کرد». 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
1
0
در دولت کلینتون وزیر خارجه هم نشود , همه برنده اند. بجز .....
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
4
14
انشااله که ترامپ رییس جمهور امریکا میشود وصلح در تمام دنیا به ویزه خاورمیانه برقرار میشود
مظفرخان
|
Germany
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
5
13
ان شاالله ترامپ برنده میشود و ما با او وارد یک معامله تجاری سنگین میشویم ... و عربستان را زیر سیطره خود خواهیم برد

پاینده باد ایران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
4
1
انشا الله که خانم کلینتون برنده خواهند شد و راه آقای باراک اوباما را خواهد رفت . زنده باد خانم کلینتون.
محمدرضا پیروی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
1
2
فقط ترامپ ولاغیر
ناشناس
|
Canada
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
0
1
ترامپ رییس جمعور خواهد بود . و تکلیف سوریه را مشخص میکند
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
2
4
فقط ترامپ
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
3
6
دلواپسان و شبه دلواپسان خواهان پیروزی ترامپ هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
3
6
پیروزی ترامپ به نفع ایران است
کلینتون ما را بسیار آزار خواهدداد
ناشناس
|
Saudi Arabia
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
1
1
درست است كلينتون موافق برجام است
سید
|
-
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
1
2
فقط ترامپ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
2
3
فقط ترامپ انشاالاه باروسیه دست به دست هم داعش عربستان لگدمال کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
1
1
فقط توافق هسته ای را نگه دارد ترامپ
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین