کد خبر: ۴۰۷۰۵
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۲:۱۰

کاملان: از ایجاد شکاف بین اسلام حسینی و اسلام شیعه نگرانیم

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب «کاملان» علت انتخاب عنوان این جلسه را بررسی تفاوت تفسیر واقعه عاشورای حسینی در 10 محرم سال 61 هجری و اینکه امروز این واقعه در میان شیعیان چگونه تعبیر می شود، دانست.
این محقق دینی در ادامه توضیحات خود در این مورد اظهار داشت: حادثه عاشورای سال 61 هجری بعد از 50 سال از وفات رسول اکرم در گوشه ای از مملکت اسلامی آن زمان در سرزمینی بنام نینوا رخ داد که پس از آن دشمن سعی در خاموش کردن این واقعه و از بین بردن آثار ش از جمله معدوم کردن قبر حسین بن علی را داشت. اما با یاری خداوند دشمن نتوانست نور حسینی را خاموش کند ولی متاسفانه برخی از شیعیان این هنر را داشتند که این حادثه را از واقعیت تهی کنند و حسین به گونه ای تفسیر شد که حسین شهادت به حسین مرثیه و سرور آزادگان به نماد مظلومیت تبدیل شد به گونه ای که در شهر قم که بزرگترین حوزه جهان تشیع در آن قرار دارد شهرداری این شهر در پلاکاردهای بزرگی نوشته است غریب مادر حسین.
که این نشان از این دارد که بعد مظلومیت حسین (ع) بر دیگر ابعاد شخصیت ایشان سبقت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه واقعه عاشورا دو بعد دارد ادامه داد: یک سو ی این سکه غم و مصیبت و روی دیگر آن حماسه است که این دو از هم جدا نمی شوند. اما متاسفانه آن بعد از حماسه عاشورا که مبتنی بر اصول اخلاقی وعقلانی در دین است کمتر از بعد دیگر آن مورد توجه قرار می گیرد و فقط تفسیرهای غمناک از عاشورا ارائه می شود.
«صادق کاملان» با اشاره به رسالت سنگین شیعه برای شناخت بعد حماسی عاشورا تاکید کرد: وظیفه شیعیان شناخت این قضیه است که «حسین چه کرد و چه گفت و ما به عنوان شیعه چه باید بکنیم».
این پژوهشگر دینی با انتقاد از تکیه بر بعد مصیبت عاشورا در کتابهای نوشته شده مربوط به این واقعه گفت: عمده کتابهای ما در زمینه عاشورا با محوریت خون و اشک و گریه نوشته شده است. که این نشان از به فراموشی سپردن بعد حماسی آن است.
وی با اشاره به اینکه در زمان انقلاب و بعد از آن تا حدی این نوع نگاه کمرنگ شد گفت: امام در جریان عاشورای سال 57 با تاکید بر بعد حماسی عاشورا هیجان را در مردم به وجود آورد. دغدغه های مرحوم مطهری نیز در خصوص تحریفاتی بود که در فرهنگ عاشورا اتفاق افتاده است.
کاملان هدف حرکت امام حسین از مدینه را عدم قبول بیعت با یزید از سوی امام دانست و گفت: امام در میان دلایل عدم بیعت خود با یزید به تضاد شدید بین ارزشهای مورد پذیرش خود به عنوان نوه پیامبر و یزید پسر معاویه اشاره می کند و خطاب به استاندار مدینه می گوید: تو توقع داری من که از خاندان نبوتم با شخص فاسد و منحرف از صراط مستقیم چون یزید بیعت کنم؟
وی ادامه داد: امام در وصیت نامه ای به برادرش هدف خود را اصلاح مفاسدی که در جامعه اسلامی اتفاق افتاده است عنوان می کند و اینکه هیچ کس اولاتر از من نیست که به عنوان نوه پیامبر دست به اصلاح جامعه بزنم ولی باید توجه داشت مفاسدی که مد نظر امام بود از نوع فقهی نبود چرا که جامعه آن زمان جامعه ای به ظاهر اسلامی با ادبیات دینی بود.
کاملان با تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر مد نظر امام عین حق و باطل بود. گفت: هدف مورد نظر حسین بن علی بر پایه عدل و قسط الهی در جامعه بود.
وی با اشاره به اینکه حسین وارث آدم /ابراهیم و نوح است گفت: اینکه در زیارت وارث چنین مسوولیتی به دوش حسین گذاشته شده  به این معناست که کار حسین وظیفه تمام انبیا بوده و این وراثت وظیفه سنگینی را به دوش حسین گذاشته است این محقق دینی با تاکید بر اینکه یکی از انحرافات وارد شده به فرهنگ عاشورا اختصاص این واقعه به شیعیان است گفت: اینکه بگوییم عاشورا مختص شیعیان است بحث انحرافی است مسئله عاشورا مسئله اسلام و کفر و حق و باطل و ظلم است لذا به حسین عنوان ثارالله می دهند به معنای خون خدا و زمانی که چیزی به راه خدا منسوب می شود به خاطر قداست ‌فوق العاده آن است.
کاملان با تاکید بر اینکه هیچ نعمتی افضل تر از عقل به انسان اعطا نشده است اظهار داشت: متاسفانه امروز مجالس عزای ما به دست عده ای روضه خوان کم اطلاع افتاده است. که برای دلنشین کردن سخنان خود به جای حدیث خوابهای جعلی را برای مردم بیان می‌کنند و در حقیقت خواب جای عقلانیت را گرفته است.
وی در پایان ضمن ابراز نگرانی از فاصله ایجاد شده بین عاشورای حسینی و عاشورای شیعه گفت: متاسفانه با تحریفاتی که صورت گرفته روز به روز این فاصله بیشتر می شود و اگر روند به همین صورت ادامه یابد این شکاف ادامه خواهد داشت.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین