کد خبر: ۴۰۷۰۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
آیا روحانی از انعقاد قرارداد گازی با شرکت های خارجی هدف خاصی را دنبال می کند؟

نخستین قرارداد بزرگ گازی ایران با توتال و شرکت ملی نفت چین/ توسعه یک میدان گازی غول پیکر در خلیج فارس

رسانه های خارجی به اولین قرارداد عمده ایران با شکرت های فعال خارجی در حوزه انرژی به خصوص گاز واکنش نشان داده اند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل-روزنامه «فایننشال تایمز» ضمن اشاره به این که این قرارداد ها نخستین قرارداد مهم خارجی ایران در حوزه سرمایه گذاری در صنعت گاز آن کشور با خارجی ها محسوب می شود می نویسد:«وزارت نفت ایران روز دوشنبه اعلام کرد که در انتظار نهایی شدن توافق بر سر قراردادهای تازه است که توسعه فاز جدید میدان گازی پارس جنوبی را در بر می گیرد.

 این دستیابی به موفقیت برای دولت روحانی است آن هم در شرایطی که تهران برای جذب سرمایه گذاری مجدد در زیر ساخت های انرژی تلاش می کند این موفقیتی قابل توجه برای کشوری است که بزرگترین ذخایر نفت و گاز جهان را در اختیار دارد. برای «توتال» قرارداد با ایران باز شدن درهای بسته شده شش سال گذشته است. این شرکت هم نفتی فرانسوی بر سر تنش های بین المللی ایجاد شده به دلیل اتهامات غرب درباره تلاش ایران برای ساخت تسلیحات هسته ای مجبور به خروج از بازار ایران شده بود. توتال هنوز هم علیرغم ضعف در بازارهای نفتی خواستار استفاده از فرصت در ایران است.

 مقام های این شرکت از مصاحبه با فایننشال تایمز درباره جزئیات قرارداد با تهران خودداری کرده اند اما «پاتریک پویان» مدیر اجرایی آن شرکت گفته است که ایران یکی از نقاط اصلی مورد علاقه توتال برای سرمایه گذرای است. او گفته است که فرصت های تازه نفتی و گازی برای سرمایه گذرای به منظور جبران کمبود عرضه انرژی پس از رکود شدید در این صنغت از اواسط سال ۲۰۱۴ میلادی ضروری است. او می گوید:«در هر صورت زمانی که قیمت پایین و هزینه کم است شما باید سرمایه گذاری کنید». 

این روزنامه در ادامه اعلام می کند که ایران نیازمند ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذرای در صنعت انرژی در طول پنج سال آینده به منظور افزایش تولید خود می باشد. این روزنامه اشاره می کند که براساس قرارداد تازه انتظار می رود که روز سه شنبه شرکت ملی نفت ایران با کنسرسیوم متشکل از شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران برای توسعه فاز جدید پارس جنوبی به توافق برسد. 

این روزنامه می نویسد:«پارس جنوبی در همسایگی قطر بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع جهان است. در دوران تحریم ها ایران قادر به بهره برداری از این میدان مهم خود نبود». 

روزنامه «وال استریت ژورنال» نیز با انتشار گزارشی درباره قرارداد ۶ میلیار دلاری گازی میان ایران و شرکت ملی نفت چین و توتال می نویسد:«همه این ها نشانه ای از بازگشت شرکت های غربی به ایران در دوران پسا تحریم پس از حصول برجام هستند. ایران قصد دارد امضای مقدماتی توافق ۶ میلیارد دلاری با توتال فرانسه را به انجام برساند. این اولین سرمایه گذاری در حوزه انرژی ایران از سوی شرکت های غربی در دوران پس از لغو تحریم ها خواهد بود. براساس این قرارداد توتال و شرکت ملی نفت چین بخشی از یک میدان گازی غول پیکر در خلیج فارس (پارس جنوبی) خواهند بود». 

این روزنامه اشاره می کند که هنوز درباره جزئیات این توافق حرفی زده نشده است و شاید علت آن محدودیت های امریکا باشد که هنوز هم تاثیرگذار است. این روزنامه اما اشاره می کند که علیرغم محدودیت ها شرکت های اروپایی خواستار بازگشت به بازار ایران هستند. 

این روزنامه اشاره کرده است که نماینده پتروپارس، شرکت ملی نفت ایران و سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده هیچ یک به پرسش های «وال استریت ژورنال» درباره قراردادهای تازه پاسخی نداده اند. 

روزبه علی آبادی مشاور اقتصادی ایرانی اشاره می کند که توافق اخیر می تواند به نفع روحانی در انتخابات پیش رو تمام شود چرا که او می تواند نشان دهد که برجام نتیجه ملموس اقتصادی داشته است. 

این روزنامه در پایان اشاره می کند که در ماه های اخیر نزاعی میان تندروها با روحانی بر سر نوع قراردادهای نفتی ایجاد شده بود. این روزنامه اشاره می کند که به نظر می رسد اقدام دولت روحانی برای انعقاد قراردادهای گازی با شرکت های غربی بسیار هوشمندانه است چرا که این موضوع حساسیت کم تری در مقایسه با قراردادهای نفتی خواهد داشت  کم تر به بحثی برای جنجال سیاسی طرف مقابل مخالف دولت او تبدیل خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
0
0
.. چرا مابقی شرکت های ایرانی در این کار سهیم نیستن؟؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین